Zephyr Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg kjøpte en billig Citroen C3 til 30 000,- som bil nummer 2 fra forhandler. Det fulgte da med en begrenset garanti på 3 mnd med unntak av lakk. Denne har jeg nå hatt inne til garantiutløpstest hos NAF og de fant da diverse rusk. - Svak bremsevirkning begge bakhjul (ca 50kg). Forhandler sier bil har hatt full bremseservice før salg. - Feilkoder på motorstyring. Ingen varsellampe lyser i bilen så disse kan være gamle. - Justeringsmekanisme på høyre nærlys virker ikke. Kan ikke justeres korrekt. - Oppvarmet bakrute virker ikke - Panserstøtta datt av - Batteri bør skiftes - Speilvarme virker ikke høyre side - Rust på bakside av bremseskiver foran - Rustangrep i vognbunn. Står ikke hvor alvorlig. - Radiatorvifte har ubalanse. Hele bilen rister når den drar igang. Merket dette når det ble varmt ute. Noe av dette kunne jeg sikkert oppdaget før kjøp, men det meste er vanskelig å finne. Jeg sier heller ikke at alt dette skal dekkes av forhandler da dette er en gammel bil (2003, 130 000km) og man må regne med generell slitasje. Bilen er for øvrig veldig velholdt, pen innvendig og har fått byttet regreim, vannpumpe, oljeskift og da full bremseservice. I tillegg ble det byttet tannstag siden det var slakk i denne. Jeg måtte forresten ha bilen på hjulstillingkontroll fordi den trakk endel i +100km/t. Jeg lurer derfor på om noe av dette burde dekkes av forhandler eller om jeg må ta alt selv? Sikkert noen her som har lignende erfaringer. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det meste her bør vel dekkes av forhandler, men det er vel noe NAF kanskje kan svare på..? Kanksje litt med unntak av oppvarmet speil og batteri.. Hva betalte du for en sånn test, og er du medlem/ikke-medlem? Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg betalte 2150,- for kontrollen som var ganske omfattende pluss 1290,- for hjulstillingskontroll. Jeg er medlem så ble totalt 700,- billigere. Jeg kan kanskje kontakte NAF ang. hva som som er mulig her ja. Tenkte ikke på de Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Grunnen til at jeg spurte var rett og slett fordet jeg må få tatt en sånn sjøl nå ser det ut til.. Krangler med forhandler etter kjøp av en 11-mod. X1. Ta en telefon til NAF og hør, og hold oss oppdatert Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) På en så gammel/billig bil vil din undersøkelsesplikt vektlegges kraftig for vurdering av garanti/reklamasjonsrett. Du burde sjekket bilen grundig, ev tatt NAF-test, før kjøp. Det meste av det du nevner ville enkelt kunne oppdages, og vil dermed trolig ikke dekkes av noen form for garanti. Garantien vil normalt dekke plutselige feil som oppstår, som ikke kunne vært oppdaget i kjøpsøyeblikket. Dersom det er noe som leverandøren har opplyst, som ikke stemmer, kan det være at du har et krav, men kun dersom dette ikke var mulig å avdekke ved en undersøkelse. Endret 20. mai 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå