Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garanti og rettigheter ved kjøp av billig bruktbil?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en billig Citroen C3 til 30 000,- som bil nummer 2 fra forhandler.

Det fulgte da med en begrenset garanti på 3 mnd med unntak av lakk.

Denne har jeg nå hatt inne til garantiutløpstest hos NAF og de fant da diverse rusk.

- Svak bremsevirkning begge bakhjul (ca 50kg). Forhandler sier bil har hatt full bremseservice før salg.

- Feilkoder på motorstyring. Ingen varsellampe lyser i bilen så disse kan være gamle.

- Justeringsmekanisme på høyre nærlys virker ikke. Kan ikke justeres korrekt.

- Oppvarmet bakrute virker ikke

- Panserstøtta datt av

- Batteri bør skiftes

- Speilvarme virker ikke høyre side

- Rust på bakside av bremseskiver foran

- Rustangrep i vognbunn. Står ikke hvor alvorlig.

- Radiatorvifte har ubalanse. Hele bilen rister når den drar igang. Merket dette når det ble varmt ute.

Noe av dette kunne jeg sikkert oppdaget før kjøp, men det meste er vanskelig å finne.

Jeg sier heller ikke at alt dette skal dekkes av forhandler da dette er en gammel bil (2003, 130 000km) og man må regne med generell slitasje.

Bilen er for øvrig veldig velholdt, pen innvendig og har fått byttet regreim, vannpumpe, oljeskift og da full bremseservice. I tillegg ble det byttet tannstag siden det var slakk i denne.

Jeg måtte forresten ha bilen på hjulstillingkontroll fordi den trakk endel i +100km/t.

Jeg lurer derfor på om noe av dette burde dekkes av forhandler eller om jeg må ta alt selv?

Sikkert noen her som har lignende erfaringer.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betalte 2150,- for kontrollen som var ganske omfattende pluss 1290,- for hjulstillingskontroll.

Jeg er medlem så ble totalt 700,- billigere.

Jeg kan kanskje kontakte NAF ang. hva som som er mulig her ja. Tenkte ikke på de :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På en så gammel/billig bil vil din undersøkelsesplikt vektlegges kraftig for vurdering av garanti/reklamasjonsrett. Du burde sjekket bilen grundig, ev tatt NAF-test, før kjøp. Det meste av det du nevner ville enkelt kunne oppdages, og vil dermed trolig ikke dekkes av noen form for garanti. Garantien vil normalt dekke plutselige feil som oppstår, som ikke kunne vært oppdaget i kjøpsøyeblikket. Dersom det er noe som leverandøren har opplyst, som ikke stemmer, kan det være at du har et krav, men kun dersom dette ikke var mulig å avdekke ved en undersøkelse. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...