superdigg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Vel, topic'en sier jo det meste. Bare lurer på om den er noe å satse på i et system som sikkert blir bytta ut i løpet av et år eller noe sånt. Og hvor vil jeg merke forskjellen i fra en (død) P4 1.8A? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Nei en celly er ikke noe å satse på, du vil heller ikke få solgt pcn like for like mye som med en amd xp eller p4 Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Du bør heller satse på et AMD basert system... Gå for en 2500+ Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 hvis du bare bruker kontoapplikasjoner og browser er den ok, hvis du spiller eller bruker f.eks photoshop er den for dårlig. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg synes celeron virker som en helt grei prosessor jeg....til vanlig bruk synes jeg det er å overdrive at ikke 2,8 celeron holder mål. Vist ditt gamle hovekort er bra og du ikke vil legge for mye penger i det så kan du trygt kjøpe deg en celeron. Har sittet å spillt på mange maskiner som har celeron...kan ikke si at jeg merker at det går tregt. Men men det er nå min mening... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg har hatt en AMD TBird 1GHz, etterfulgt av en Celeron 2GHz. I spill var disse to ca. like raske (med samme skjermkort, og mindre/tregere RAM i AMD-maskinen) i spill, men celeronen var veldig rask i DivX/SvcD/programmer/o.l. Skal du spille så vil jeg heller gå for en CPU med større cache. F.eks. en AMD. Her er maskinene jeg sammenligna: AMD TBird 1000MHz, 256MB PC133 RAM, GF TI4200 Intel Celeron 2GHz, 512MB PC333 RAM, GF TI4200 Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Ser folk anbefaler AMD, men skal du bytte hk også? Er det ikke bare prosessoren din som er død ? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg vil anbefale Celeron hvis du har et stramt budskjett og er hypp på å klokke. Celeron er et sinnsykt overklokkings monster! Klokker 800Mhz lett *grin* Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Til oppgaver som utnytte cache dårlig, vil en Celeron være omtrent like rask som P4. Eksempler på denne typen oppgaver er komprimering av film og lyd. Til vanlige kontorapplikasjoner duger det meste av dagens prosessorer. Det er vel først og fremst i spill Celeron vil gi en del dårligere ytelse enn P4 med samme GHz. Hvis jeg ikke husker mye feil, så ligger ytelsesforskjellen på omtrent 20-25% i spill. Så dagens raskeste Celeron-prosessorer vil uansett være raskere enn din 1,8 GHz P4. Søk litt rundt på Tom's Hardware for mer detaljert info. Han har tester som samenligner Celeron og P4 direkte, og oversikter over ytelse på de ulike prosessorene til ulike typer oppgaver. Disse oversiktene er også spesifisert på de ulike utgavene av prosessorene. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg har som du ser en Celeron 2.4 som jeg kjører på 3.4 GHz. Den går stabilt opp til ca 3.6 GHz, men blir da svært varm. Joda, Celeron er mye prosessor for pengene. Den overklokker bra, og er en helt grei prosessor for hva du betaler. Okei, så er den ikke det hotteste på markedet, men hva så? Med oppsettet under får jeg ca 6200 poeng i 3D mark 2001 SE, sånn for å gi deg en pekepinn. Det holder til at de fleste spill er spillbare på høyeste oppløsning. Selv kjøpte jeg Celeron som en slags pause-CPU. Skal bruke den frem til jeg får nytt stuidielån etter jul, og så kjøper jeg meg en P4. Et lite tips, forresten: Hvis du har RAM som ikke takler mer enn 166 MHz, så bør du seriøst overveie en Celeron. Min Celeron har en FSB på 142, noe som går veldig greit med forholsdvis rimelig RAM, på raske innstillinger (2-2-2-5) og med god overklokkingsmargin. Hvis du derimot går for en P4 og skal klokke den, må du ha minne som takler hastigheter over 200 MHz, ellers vil du oppleve at det er minnet som sette grensen for hvor langt du kommer. Lykke til! Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Takker for svar. Driver og tester hovedkortet nå med en annen P4 og det ser bra ut - altså er hk'et ved godt mot ihvertfall sånn noenlunde. Er liksom det jeg frykter da - ok CPU'n er død men tenk om hk'et ikke er helt med heller evt hadde noe med døden til CPU'n å gjøre. Det koster ikke så veldig mange hundre kroner mer for: Asus A7N8X Deluxe/Abit NFS7-S v2 AMD XP2500+ Barton 2x256mb TwinMOS PC3200 Billigste P4 som passer i mitt hk er 2.66 (PC533) til 1700 ca mens oppsettet nevnt over er mulig å få ned i 2600 ca. Hva tror dere? Funderer fælt på hva jeg skal gjøre så ethvert innspill settes pris på. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Asus P4P800 kr 911,- P4 2,6 GHZ fsb800 kr 1755,- totalt: kr 2666,- +frakt priser fra psdata hvorfor kjøpe amd når intel overklokkes så bra for tiden? Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Asus P4P800 kr 911,-P4 2,6 GHZ fsb800 kr 1755,- totalt: kr 2666,- +frakt priser fra psdata hvorfor kjøpe amd når intel overklokkes så bra for tiden? Du glemte RAM... Min gode gamle PC2100 holder nok ikke til noe overklokking av noe PC800 P4 er jeg redd. Så AMD er nok _mye_ billigere. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Det har du nok rett i da *grin* Hvis du ikke klarer å selge unna ditt gamle hk og ram til en ublu pris. *host*qxl*host* Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Vel, siden du allerede har et hovedkort og ram, så hvorfor ikke bare kjøpe seg en Celly 2,4 / 2,6 ? De koster 700-900kr ... og vil nok være litt raskere enn den nå avdøde P4 1,8Ghz'n ... Så sparer du litt penger ... for så å ta en litt grovere oppgradering når Prescott blir lansert, eller når A64 faller litt i pris. Kjiper'n å bruke 3 laken på en såppass liten oppgradering spør du meg. Greit at den ikke yter så bra per mhz i alle situasjoner, men det er ganske mange Mhz for krona i en sånn prosessor. Men på den andre siden, så er det jo dødskult med "ny" PC Lenke til kommentar
mrgood Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Vel, siden du allerede har et hovedkort og ram, så hvorfor ikke bare kjøpe seg en Celly 2,4 / 2,6 ? De koster 700-900kr ... og vil nok være litt raskere enn den nå avdøde P4 1,8Ghz'n ... Så sparer du litt penger ... for så å ta en litt grovere oppgradering når Prescott blir lansert, eller når A64 faller litt i pris. Kjiper'n å bruke 3 laken på en såppass liten oppgradering spør du meg. Greit at den ikke yter så bra per mhz i alle situasjoner, men det er ganske mange Mhz for krona i en sånn prosessor. Men på den andre siden, så er det jo dødskult med "ny" PC Må si meg ganske enig.. Greit å kjøpe en celeron nå og oppgradere senere, når man får mere for pengene. mvh mrgood Lenke til kommentar
Warlock Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg vil anbefale Celeron hvis du har et stramt budskjett og er hypp på å klokke. Celeron er et sinnsykt overklokkings monster! Klokker 800Mhz lett *grin* Siden en 2,7 Ghz celron uansett koster rundt tusenlappen er det like greit å kjøpe en amd xp 2500+ barton . Den klokker også utrolig godt, den har bedre ytelse og koster dessuten rundt 200 kr mindre. Spørs vel om du skal ha nytt hovekort eller ikke da. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg vil anbefale Celeron hvis du har et stramt budskjett og er hypp på å klokke. Celeron er et sinnsykt overklokkings monster! Klokker 800Mhz lett *grin* Siden en 2,7 Ghz celron uansett koster rundt tusenlappen er det like greit å kjøpe en amd xp 2500+ barton . Den klokker også utrolig godt, den har bedre ytelse og koster dessuten rundt 200 kr mindre. Spørs vel om du skal ha nytt hovekort eller ikke da. ja trykker man en AMD cpu ned i en sokket som skal ha 26 pinner mer, sammtidig som den er mindre så er man flink Da sitter man med en ødelagt 2500+ og må kjøpe ny cpu, 800,- tapt med en gang *grin* (grusomt ironisk) Skal du ha en cpu, kjøp en celeron. har du penger så er AMD + HK å foretrekke. Edit: typo Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 Fikk et bra tilbud på P4 2.66 (PC533) så da ble det den. Nå er jeg bare spent på hvor langt RAM'en når. Har et håp om å klare 166 FSB Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 hva ga du for den a? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå