OddZen Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Hei, hei!Jeg er til sommeren ferdig med Bachelor i geografi og har fått sommerjobb på forvaltningsavdelingen i en kommune. Jobben jeg vil gjøre der er jeg litt usikker på, men jeg har en bachelorgrad som potensiellt gjør meg kvalifisert til alle de jobbene innenfor det forvaltningsavdelingen denne kommunen kan tilby.Jeg ser på arbeidsavtalen at jeg er satt opp som arbeider/Spes.arbeider med en årslønn på litt over 270 000 i året, er dette riktig når jeg er ferdig med bachelorgraden?Ikke at jeg på død og liv vil kreve lønn som fagarbeider, men rett bør være rett hvis reglene sier noe annet.Så er det andre jeg lurer på, det er at jeg fra ulike yrker har opparbeidet meg 4 års ansinitet. Det er det jeg har i min nåværende jobb også. Jeg har fått det meste av ansiniteten fra jobber innenfor helsevesenet, kan jeg fortsatt kreve 4 års ansinitet? Hvordan fungerer det? Tusen takk for all hjelp! =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det var en dårlig lønn, som jeg absolutt ville ha forhørt meg om faktisk stemmer. Lønnsmessig ligger du som en assistent, men og utdannelsen din er relevant for arbeidet du skal utføre har du krav på fagarbeiderlønn. Høyere nivå enn det kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har en høyere utdannelse foreløpig. Lenke til kommentar
operg Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Jeg synes ikke 160 kroner i timen er sjokkerende lav lønn for en sommerjobb i kommunen. Du har ikke bachelorgrad innen et fagfelt med veldig høy etterspørsel, og det offentlige betaler vanligvis mindre enn private bedrifter. Nå går jeg sivilingeniør og ikke geografi selv, men 185 kr ser ut til å være helt vanlig timeslønn for en sivilingeniørstudent som ferdig med 3 år i en større privat bedrift, og når jobben din er i kommunen (som betaler mindre enn private bedrifter over hele fjølen) og geografer kanskje ikke har det beste arbeidsmarkedet, blir jeg ikke så overrasket over at de vil betale deg 160 kroner i timelønn. Sommerjobber for helt ufaglærte ligger på et noe lavere lønnsnivå enn det igjen. Ble selv betalt noe i farvannet av 135 kroner som sommerassistent på et sykehjem for et par år siden. Endret 19. mai 2015 av operg Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Hva med ansiniteten da? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg synes ikke 160 kroner i timen er sjokkerende lav lønn for en sommerjobb i kommunen. Du har ikke bachelorgrad innen et fagfelt med veldig høy etterspørsel, og det offentlige betaler vanligvis mindre enn private bedrifter. Nå går jeg sivilingeniør og ikke geografi selv, men 185 kr ser ut til å være helt vanlig timeslønn for en sivilingeniørstudent som ferdig med 3 år i en større privat bedrift, og når jobben din er i kommunen (som betaler mindre enn private bedrifter over hele fjølen) og geografer kanskje ikke har det beste arbeidsmarkedet, blir jeg ikke så overrasket over at de vil betale deg 160 kroner i timelønn. Sommerjobber for helt ufaglærte ligger på et noe lavere lønnsnivå enn det igjen. Ble selv betalt noe i farvannet av 135 kroner som sommerassistent på et sykehjem for et par år siden. 270 000 i året er temmelig nøyaktig likt det du får som assistent uten ansiennitet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg synes ikke 160 kroner i timen er sjokkerende lav lønn for en sommerjobb i kommunen. Du har ikke bachelorgrad innen et fagfelt med veldig høy etterspørsel, og det offentlige betaler vanligvis mindre enn private bedrifter. Nå går jeg sivilingeniør og ikke geografi selv, men 185 kr ser ut til å være helt vanlig timeslønn for en sivilingeniørstudent som ferdig med 3 år i en større privat bedrift, og når jobben din er i kommunen (som betaler mindre enn private bedrifter over hele fjølen) og geografer kanskje ikke har det beste arbeidsmarkedet, blir jeg ikke så overrasket over at de vil betale deg 160 kroner i timelønn. Sommerjobber for helt ufaglærte ligger på et noe lavere lønnsnivå enn det igjen. Ble selv betalt noe i farvannet av 135 kroner som sommerassistent på et sykehjem for et par år siden. 160 er gjerne ikke sjokkerende, men nå vet jeg ikke hvordan årslønn beregnes i kommunen men normaltsett er det beregnet ut i fra 1950 timer som gir TS 138,5 kr i timen som jeg mener er latterlig lavt! Om de dog trekker i fra ferie(1750) lander han på 154 som ikke er veldig sprekt. Om det er så dårlig betalt ville jeg ha jobbet en annen plass for å dra inn mer penger ila sommeren, erfaringen du får på de 2-3 månedene er ikke verdt allverden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Sommerjobber for helt ufaglærte ligger på et noe lavere lønnsnivå enn det igjen. Ble selv betalt noe i farvannet av 135 kroner som sommerassistent på et sykehjem for et par år siden. Da hadde jeg ikke jobbet for de. Hvilken kommune betaler sine ansatte så dårlige lønninger? Når jeg jobbet som assistent i kommunen i 2012/2013 hadde jeg 150kr timen uten ansiennitet + tillegg for kveld/helg/helligdag. Så TS, hvis det er kjappe enkle penger du er på jakt etter, vurder drosjekjøring hvis du bor slik til at det er lønnsomt. Har du rette markedet, dvs. sommerturister og nattliv kan du fort tjene 40-50k i mnd om du er villig til å jobbe netter. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Denne lønnen virket veldig lav. Jeg jobbet periodevis deltid i en butikk under studietiden og hadde 182,- i timen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Denne lønnen virket veldig lav. Jeg jobbet periodevis deltid i en butikk under studietiden og hadde 182,- i timen. Dette er dog høy lønn i butikk. De fleste ligger rundt 150,- Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Når du har inngått arbeidsavtalen der også lønna er avtalt så er det ikkje så veldig mykje du får gjort av lønnsregulering. Men dersom du kan påpeike at lønna er feilberekna, f.eks pga ansiennitet så kan det være at arbeidsgiver endrer lønna slik at det blir korrekt. Dersom lønna er veldig forskjellig frå det andre får så kan det også være at kommuna endrer lønna slik at det ikkje blir forskjellsbehandling. Her vil eg anbefale at du tar kontakt med relevant fagforeining i kommuna slik at dei kan sjå om lønna du har blitt tilbudt er innanfor den aktuelle tariffavtalen. Det er mulig du må melde deg inn for at dei skal være villige til å hjelpe deg. Angåande utdanning og kompetanse i forhold til arbeidsoppgåvene så er grunnregelen for lønnssetting at du skal lønnast etter den jobben du utfører og den relevante kompetansen som du har. Så går sommarjobben din ut på helt enkle arbeidsoppgåver som ikkje krever utdanning så blir du nok lønna som ufaglært. Men dersom arbeidsgiver drar nytte av din bachelorgrad så er det også forventa at arbeidsgiver skal betale for å bruke denne kompetansen. Med andre ord vil det her være av avgjerande betydning kva arbeidsoppgåver du blir satt til å gjere. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Ok, tusen takk for gode svar!Opplyste på arket til lønnsavdelingen at jeg har bachelorgrad og 4 års ansinitet, så får vi se hva som skjer.Angående ansinitet, er det et fett hvor jeg har opparbeidet meg ansiniteten? Endret 20. mai 2015 av OddZen Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Ikke ta det jeg sier for god fisk, dette er bare hvordan jeg mener å huske at det er og jeg har ingen kilder tilgjengelig, men ja. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Nå vet jeg ikke hvordan ansinitet funker i det offentlige , men i det private er det ofte gjengs med hvor lenge du har jobbet i gitt bedrift + hva du klarer og forhandle med deg inn i bedriften av relevant erfaring ( eller for og gi deg høyere lønn i matriser uten og gi deg høyere tittel / grad ) angående lønn så er det vell litt avhenging om du er annsat pga batchlor graden din eller det bare er en sommerjobb uten særlige krav , man får ikke en lønn pga utdanning men for jobbe man gjør . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jo, i kommunen gjør man det. Er utdannelsen relevant for arbeidet du skal utføre telles den. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Jo, i kommunen gjør man det. Er utdannelsen relevant for arbeidet du skal utføre telles den. Det er vell egentlig det han sier, altså får man jobben på grunnlag av graden får man lønn deretter, skal man gjøre noe som er helt uavhengig av graden får man lønn der etter. Men noen plasser må en lønne etter grad har jeg forstått, noe som er en uting da høyt utdannede personer ikke har kjangs pga det blir for dyrt for arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Jo, i kommunen gjør man det. Er utdannelsen relevant for arbeidet du skal utføre telles den. ja så lenge det var et krav for og kunne gå jobben , er det en random jobb alle kan gjøre og det ikke var noe i stillingsanonnesn om at man trenger utannelsen så får du heller ikke lønn deretter , det sier seg jo selv at om jeg søker etter en asistent mekaniker uten spesiell kompetanse og jeg får søkere som har mere kompetanse enn jeg søker etter så betyr det ikke at de får mekaniker lønn , jeg trenger kun en asisterende mekaniker , det er personen sitt eget valg og søke og ta jobben , for meg er det jo vinn om han kan mere enn jeg trenger , men jeg gir han ikke mekaiker lønn av den grunnen , han skal ikke jobbe som mekaniker . Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Her hvor jeg jobbet i offentlig sektor (statlig) får man ikke med seg ansiennitet fra andre arbeidsgivere før man er med i en fagforening. Jeg er midt inne i denne prosessen selv, jeg kan dog ikke svare på hvorfor det er sånn, høres veldig rart ut, menmen, jeg er nylig blitt medlem i en forening så i kommende uke vil jeg nok se hva som skjer. Kanskje noen andre kjenner grunnlaget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå