Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlevering av personopplysninger fra skole (referat, selvmordsbrev o.l)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp slik at jeg kan få utlevert faktiske personopplysninger.

Begjærte min skolemappe utlevert og fikk endel papirer tilbake men det er ikke alt.. På ungdomskolen slet jeg mye med depresjon etter mobbing. Så jeg sendte endel mailer om selvmordsplaner o.l til lærere, ledelse på skolen osv. Disse epostene må da være personopplysniger som burde ligget i mappen? 

Videre hadde jeg en rekke muntlige samtaler med disse personene. Det ligger ikke et eneste referat fra disse samtalene i de dokumentene jeg har fått. Han ene i skoleledelsen som jeg snakket med har selv fortalt når jeg gikk på skolen at han skrev ned alt.

Det jeg lurer på er om jeg faktisk kan få disse opplysningene utlevert? Dette er jo en viktig del av mitt liv og endel av skolegangen. Videre hvilken hjemler skal jeg viser til for å få dette utlevert? Synes også det er rart at det ikke er ført korrespondanselogg og som nevnt referat fra samtalene.

Anonymous poster hash: 307b9...d0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett har du krav på opplysningene, i den grad de finnes. Journalføring og arkivering av e-post har vært et problem i kommunal sektor, slik at det ikke er sikkert disse opplysningene er arkivert.

I henhold til Riksarkivarens forskrift om kommunale arkiv (utfyllende forskrift kapittel IV) § 4-12 nr. 3 skal følgende opplysninger om grunnskoleopplæring arkiveres for ettertiden - dette gjelder fra 1.2.2014: 

a) Kommunens og skolens retningslinjer og prosedyrer, planer og evalueringer, virksomhetsplaner og tilstandsrapporter
b) Saker om tilsyn ved hjemmeundervisning
c) Kriterier for opplæringens organisering, innhold og evaluering, inkl. nasjonale prøver, oppgavetekst lokale eksamener
d) Saker som er behandlet i skolens øverste samarbeidsorgan, jf. opplæringslova kap. 11
e) Om alle elever bevares følgende dokumentasjon:
- Hvilke elever som har gått på hvilken skole, inkludert fravær
- Underveisvurdering, inkl. halvårsvurdering med karakter
- Sluttvurdering, inkl. standpunktkarakter og eksamenskarakter
- Ved fritak for vurdering med karakter skal det bevares annen dokumentasjon av opplæringen.
f) Om enkeltelever bevares følgende dokumentasjon:
- Saker om rettigheter og plikter knyttet til innhold og organisering av opplæringen, jf. opplæringslova kap. 2 og opplæringsforskriften kap. 1
- Saker om spesialpedagogisk støtte og spesialundervisning, inkl. utredning, enkeltvedtak og individuell opplæringsplan med vurdering
- Saker om fysisk og psykososialt skolemiljø
- Skademelding.

Det er altså ikke gitt at opplysningene dine er arkivert. Mindre ble arkivert etter de eldre arkivbestemmelsene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, TS her

Dette gjelder for perioden 2005-2007. Kan jeg vise til den forskriften du viser til da? Ev. hvilke andre? Hvilken hjemmel skal jeg vise til for at dem skal forstå at dem må utlevere?

Jeg vet dem sitter på disse epostene.. og jeg vet det er ført referat i egne skrivebøker vedrørende samtalene..  Blir skikkelig provosert når skolen oppfører seg slik.

Anonymous poster hash: 307b9...d0b
Lenke til kommentar

Du har rett på å få utlevert opplysningene, men som krikkert skriver - det er jo ikke sikkert opplysningene finnes noe sted. Som lærer finnes det få eller ingen retningslinjer for arkivering av denne type notater eller korrespondanse. Lærere vil nok ofte ta vare på slikt for å selv ha oversikt, men fordi det er snakk om sensitive opplysninger, vil jeg tro at dette blir makulert når det ikke lenger er "behov" for disse - ettersom lærerne ikke har et system å forholde seg til, men står ansvarlig for dette selv.

E-poster er det selvsagt større sannsynlighet for at fortsatt finnes, men også her har ting skjedd siden 2005-2007. IT-systemer er forandret, ansatte har fått ny e-postadresse, skolen har gått over til å bruke itslearning osv. Dokumentene du ser for deg utlevert finnes ikke lagret på en plass, dessverre.

Ønsker å se tingene du ber om å få utlevert, eller om du ønsker at det blir slettet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulen har vell også oppbevaringsplikt etter arkivlova?

Etter som eg har forstått så går denne oppbevaringsplikta også foran personlova sitt slettekrav?

Eit viktig spørsmål her er vell då om epostane er/var arkivverdige?

Uansett så er det nok mest sannsynleg at skulen har destruert dei sensitive opplysningane og derfor ikkje kan utlevere dei, enn at skulen sitter på dokumenta og nekter å utlevere dei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...