Gå til innhold

Bestefar- andre verdenskrig- hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Min morfar ble under krigen sendt til arbeidsleir. Han ble der skadet, visstnok nær døden, og slet hele livet med ryggproblemer som visstnok stammer fra dette oppholdet. Min mor sier temaet var totalt tabu i huset. På tomannshånd med sin far fikk hun kun den info nevnt over. Hun tror leiren kan ha vært nær Lista.

Jeg og min familie skulle så gjerne visst hva som skjedde med bestefar. Hvorfor havnet han i arbeidsleir og hva skjedde med han der?

Blir utrolig takknemlig hvis noen vet hvor man kan finne slik informasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Har du prøvd selv å lete igjennom historie bøker, google, youtube og andre informasjon's sider? Veldig vanskelig for oss å vite hva som skjedde med din morfar.

Lenke til kommentar

Det var visst ingen fangeleire i området, men det kan ha vært arbeidet med Farsund flyplass, ved Lista.

 

http://www.norskeflyplasser.no/public.aspx?pageid=43704

 

Mange nordmenn deltok frivillig i arbeidet med å bygge f.eks. flyplasser, av den enkle grunn at de var arbeidsledige og trengte penger. Men det var også mange som ble sendt på tvangsarbeid.

 

 

 

Sett i forhold til folketallet var Norge det naziokkuperte landet i Europa som hadde aller flest tvangsarbeidere.

Okkupasjonsmakten sto bak tvangsarbeidet, men også norske interesser deltok.

Da krigen var over, kunne Norsk Hydro, NSB, Vegvesenet og andre overta det som var skapt av fabrikker, kraftanlegg, jernbane, veier og flyplasser gjennom tvangsarbeidet, for en betaling langt lavere enn virkelig verdi. Betydningen av dette i årene etter krigen, har det vært nesten taust om. http://forskning.no/andre-verdenskrig-krig-og-fred-nazisme/2012/02/arkivert-tvangsarbeid

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

 

Det var visst ingen fangeleire i området, men det kan ha vært arbeidet med Farsund flyplass, ved Lista.

 

http://www.norskeflyplasser.no/public.aspx?pageid=43704

 

Mange nordmenn deltok frivillig i arbeidet med å bygge f.eks. flyplasser, av den enkle grunn at de var arbeidsledige og trengte penger. Men det var også mange som ble sendt på tvangsarbeid.

 

 

 

Sett i forhold til folketallet var Norge det naziokkuperte landet i Europa som hadde aller flest tvangsarbeidere.

Okkupasjonsmakten sto bak tvangsarbeidet, men også norske interesser deltok.

Da krigen var over, kunne Norsk Hydro, NSB, Vegvesenet og andre overta det som var skapt av fabrikker, kraftanlegg, jernbane, veier og flyplasser gjennom tvangsarbeidet, for en betaling langt lavere enn virkelig verdi. Betydningen av dette i årene etter krigen, har det vært nesten taust om. http://forskning.no/andre-verdenskrig-krig-og-fred-nazisme/2012/02/arkivert-tvangsarbeid

 

Hvis din morfar ikke var slaver så var han ikke på noe leir på Lista. Var mange leirer der men bare for russiske og polske fanger. Det er så langt jeg vet ingen norske straffe fanger som var med å bygge flyplassen da det var mange hundre utenlandske fanger på Lista da denne ble bygget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min morfar ble under krigen sendt til arbeidsleir. Han ble der skadet, visstnok nær døden, og slet hele livet med ryggproblemer som visstnok stammer fra dette oppholdet. Min mor sier temaet var totalt tabu i huset. På tomannshånd med sin far fikk hun kun den info nevnt over. Hun tror leiren kan ha vært nær Lista.

Jeg og min familie skulle så gjerne visst hva som skjedde med bestefar. Hvorfor havnet han i arbeidsleir og hva skjedde med han der?

Blir utrolig takknemlig hvis noen vet hvor man kan finne slik informasjon!

 

Det er vanskelig å finne noe informasjon uten noe mer spesifikt.

Jeg har en bok/leksikon, skrevet av Kristian Ottosen, som tar for seg "alle*" nordmenn i fangenskap under krigen. Hvis du vil sende meg pm med navn på bestefaren din, så kan jeg slå opp og se hva som skrives. Det er listet opp hvilke leire vedkommende satt i. Jeg fant min egen oldefar i leksikonet, så det er gode muligheter for at bestefaren din er i registeret. Boken heter "Nordmenn i fangenskap 1940-1945: Alfabetisk register"

 

*(Boken hevder selv at alle nordmenn er listet opp).

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Boken som Donkey Kong refererer til er faktisk fritt tilgjengelig på nett via tilbudet fra Nasjonalbiblioteket, link til boken.

 

Forøvrig et veldg fint tilbud, alle norske bøker utgitt frem til 1999 er fritt tilgjengelig for norske IP-adresser når prosjektet er ferdigstilt i 2017. Les mer her. Man finner forøvrig mye annen info der også, vel verdt en sjekk.  www.nb.no/nbsok/search.nbdigital?lang=no

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...