Gå til innhold

Click of Death?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygde nettopp en ny PC fra scratch, eneste som er med fra den gamle er 2 1tb disker for masselagring av data. Nylig begynte den ene (tror det er Seagate Baracuda disken) å lage en klikkelyd, en rytmisk lyd som er på av og til og som seinere kan forsvinne helt. Dette gjør den da av og på, men mer på en av. I tillegg idag begynte den noen ganger å lage en mye raskere klikkelyd, akkurat som den "leseren" hopper frem og tilbake veldig fort.

Er den på dødsleie? Har akkuratt mista 1 annen disk, så har ikke plass til å redde alt på den ettersom den andre 1tb disken nå er full.

Syns det høres ganske likt noe jeg hadde for mange år siden, som da ble kalt click of death hvis jeg ikke husker feil.

MvH
Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det best at du ignorerer lyden, ikke tar noen form for backup av filene og generelt bare lar humla suse. Det er standard prosedyre. Så kan kan du heller lage en festlig post om at alle de dødsviktige filene må reddes for enhver pris når den er dau.

Fra spøk til revolver. De fleste diskprodusenter har diagnoseverktøy du kan laste ned og kjøre for å se helsetilstand på diskene. Ikke sikkert det detekterer noe, men er verdt et forsøk. Ja, og ta en backup. :yes:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var bare om det er click of death jeg hører, eller om dette er mulig å fikse. Har flytta alt som er verdifult over på en ekstern HD. Og bestiller nok en ny disk asap, men var bare et nysgjerrig spm om lyden :)

Lenke til kommentar

Last ned Crystaldiskinfo og sjekk om S.M.A.R.T verdiene har endret seg , du kan få av og til en varsel der før ting går alt for galt.

Men ja, det er normalt at eldre disker begynner å lage litt mer lyder , trenger ikke alltids å være galt , men jeg bruker å øke hyppigheten med backup avhengig av alder på diskene som brukes.

Er det en disk som jeg tror sliter så gjør jeg backup hver uke eller om det er kritiske data hver dag og skifter den så fort som mulig , da tar jeg gjerne en videre analyse av deg og formaterer og leker litt med den for å se om den kan fungere normalt som en ekstra lagringsplass eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...