Gå til innhold

Autofokus på Nikon

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Hei.

Jeg sliter med autofokusen på Nikon d7000. Når jeg holder inn på utløserknappen, så fokuseres det ikke på autofokusen. Veldig frustrerende. Har forsøkt å google meg frem til det, men jeg har allikevel ikke funnet ut av det. Slik jeg forsto det så skulle en holde inn AF-knappen på siden, også skulle en skrolle til en kom frem til AF på skjermen, men det skjer ingenting når jeg holder inn AF-knappen og forsøker å skrolle. Noen som vet hvorfor det ikke går for min del, når jeg ser at det fungerer på andre YouTube-videoer?

post-373897-0-63178000-1432047810_thumb.jpg

post-373897-0-97171100-1432047810_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg sliter med autofokusen på Nikon d7000. Når jeg holder inn på utløserknappen, så fokuseres det ikke på autofokusen. Veldig frustrerende. Har forsøkt å google meg frem til det, men jeg har allikevel ikke funnet ut av det. Slik jeg forsto det så skulle en holde inn AF-knappen på siden, også skulle en skrolle til en kom frem til AF på skjermen, men det skjer ingenting når jeg holder inn AF-knappen og forsøker å skrolle. Noen som vet hvorfor det ikke går for min del, når jeg ser at det fungerer på andre YouTube-videoer?

Finnes det en knapp på objektivet - noe ala AF/MF/M feks så sett den på AF.

Lenke til kommentar

What he said.

Ellers, er det et brukt hus? Kan være verdt å resette til fabrikksinstillinger. Det går blant annet an å stille inn at du fokuserer med AE-L-knappen (bakpå ved tommelen) i stedet for utløseren, så hvis forrige eier har hatt sine egne preferanser så kan det være årsaken..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et brukt kamera. vil jeg se etter om forrige eier har satt autofokus til AE-L/AF-L knappen. I så fall vil kameraet fokusere når du trykker inn den knappen. Instillingen finnes i menyen under egne innstillinger-f:kontroller-f5: tildel AE-L/AF-L-knappen. Hvis denne er satt til AF-ON, vil ikke kameraet fokusere på utløseren.

JonH

Lenke til kommentar

Jeg sliter med autofokusen på Nikon d7000. Når jeg holder inn på utløserknappen, så fokuseres det ikke på autofokusen. Noen som vet hvorfor det ikke går for min del, når jeg ser at det fungerer på andre YouTube-videoer?

Du må sette blenderringen på objektivet til 22...

KEN_7458-1200.jpg

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et brukt kamera. vil jeg se etter om forrige eier har satt autofokus til AE-L/AF-L knappen. I så fall vil kameraet fokusere når du trykker inn den knappen. Instillingen finnes i menyen under egne innstillinger-f:kontroller-f5: tildel AE-L/AF-L-knappen. Hvis denne er satt til AF-ON, vil ikke kameraet fokusere på utløseren.

Vil gjette på at dette kan være problemet. Det kan godt være en god start å nullstille kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger.

Og - du bruker søkeren, ikke sant? Kikkehullet oppå kameraet - ikke skjermen bakpå?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du må sette blenderringen på objektivet til 22...

Hvis det er problemet, så gir kameraet en feilkode på topp-LCDen. "FEE", tror jeg, men er bortreist så jeg får ikke sjekket med mitt eget kamera.

Det stemmer, jeg har nettopp sjekket på mitt eget kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...