Gå til innhold

Blitt svindlet på finn for 2000 kroner.

Anbefalte innlegg

Hei dere.  :hm: 

Ja jeg vet jeg er naiv og dum. Kjøpte en samsung galaxy s5 på finn.no for en uke siden. Den er enda ikke dukket opp i posten, og jeg ser på saken som tapt. Fikk en e-post fra finn.no om at brukeren er annmeldt for svindel, så derfor burde jeg avslutte kontakt med kjøperen. Men problemer er at nå er det for sent.

Kan noen være så snill og hjelpe meg? Er helt desperat her. 2000 kroner er mye penger for meg.
Kan banken hjelpe meg? Om jeg sier at jeg har overført penger til en feil konto, og jeg lurer på hvem som eier kontoen jeg sendte pengene til? Burde jeg anmelde saken? Kan politiet hjelpe meg å finne ut hvem personen er ved hjelp av kontonummeret?

Eller er det noen her som kan hjelpe meg? Med tanke på at kanskje en av dere jobber i bank, eller har tilgang til sånne ting.....  :hm: Fikk i tillegg navn på personen, men om det bare er et navn hun har funnet på aner jeg ikke...

Anonymous poster hash: b718b...c12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Ringte første min egen bank, og de kunne oppgi at kunden hadde bank hos DNB. Derfor ringte jeg DNB og de skulle kontakte hun/han som hadde mottatt pengene. Etterpå skulle de ringe meg opp igjen.

Tok en hvit løgn og sa at jeg hadde overført penger til feil konto. Så får vi se hva de sier når de ringer opp igjen..... Skal definitivt annmelde om dette ikke løser seg.

Lenke til kommentar

Det er en grunn for finn betalingsgaranti finnes.

Koster vel ca 4% eller noe slik

Så det er verd prisen hvis du handler over 1000 kr og ikke kjenner selger.

De som ikke godtar finn betalinggaranti er ikke verdt å satse på.

Selv om finn betalinggaranti ikke er 100% sikker, siden fra man betaler har man 10 dager på seg på kontakte dem på.

Hører de ikke noe før det er gått 9 dager får selgeren penger.

Det er også mulig å gå for finn betalinggaranti og gi uærlig svar, f.eks den ikke svarte til forventingene eller har mangler.

Men bortsett fra det er det lite man kan lure med.

Kripos kan vel muligens hjelpe på finne riktig person f.eks ved telefonnummer eller kontonummer.

Men det skal vel en del til de bruker tid på dette. Tyvgodt er vanskelig å sjekke. http://www.ettersokt.no/ men problemet er det ikke er sikkert alle har serienummer lett tilgjengelig så det er alltid en risiko.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er dessverre ikke så mye jeg kan hjelpe med og jeg syns det er utrolig trist at det er slike uærlige mennesker der ute. Jeg har selv solgt en del ting på finn.no og det har av og til skjedd at ting har rotet seg bort i posten. Da har personen som jeg solgte til kontaktet meg direkte og spurt hva som har skjedd med pakken hvis de ikke har fått den(det kan ta mer enn en uke per post, kommer an på hvor i landet du bor). Selv tar jeg alltid vare på kvitteringer fra posten når jeg sender pakken og skanner denne inn og sender på mail til kjøper hvis han eller hun lurer på hvor pakken blir av. En gang opplevde jeg at en pakke ble borte i 2 måneder i posten før den dukket opp i min postkasse igjen(sendt i retur), det viste seg at kjøperen hadde oppgitt litt feil adresse så posten ikke fant fram..

Poenget mitt er; Har du prøvd å kontakte selger direkte?

Endret av koosepus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville bedt alle selgere å sende med sporing, ikke som brev.

Du utelukker de fleste problemet der med at pakken ikke kommer frem f.eks norgespakken.

Selv om det kan ta 1 uke. Siden finn har kontaktet trådstartet angående svindel.  Så er det størst sansynlig uærlig person.

Men personen må få mulighet å rydde opp før forbrukerrådet eller politiet tar saken. Normalsett pleier de ikke ta slike saker hvis det ikke er større omfang gjerne kombinasjon med tyvgods i tillegg.

Lenke til kommentar

Det er en grunn for finn betalingsgaranti finnes.

Koster vel ca 4% eller noe slik

Så det er verd prisen hvis du handler over 1000 kr og ikke kjenner selger.

De som ikke godtar finn betalinggaranti er ikke verdt å satse på.

Selv om finn betalinggaranti ikke er 100% sikker, siden fra man betaler har man 10 dager på seg på kontakte dem på.

Hører de ikke noe før det er gått 9 dager får selgeren penger.

Det er også mulig å gå for finn betalinggaranti og gi uærlig svar, f.eks den ikke svarte til forventingene eller har mangler.

Men bortsett fra det er det lite man kan lure med.

Kripos kan vel muligens hjelpe på finne riktig person f.eks ved telefonnummer eller kontonummer.

Men det skal vel en del til de bruker tid på dette. Tyvgodt er vanskelig å sjekke. http://www.ettersokt.no/ men problemet er det ikke er sikkert alle har serienummer lett tilgjengelig så det er alltid en risiko.

Skulle akkurat til å si det. En kjøper kan benytte seg av både Finn sin behandlingsgaranti og postoppkrav.  

Lenke til kommentar

Du dret deg skikkelig ut ved å si at du overførte pengene feil. Anmelder du nå er det nok enda mindre sannsynlig at du får pengene tilbake. Håper dette var en lærepenge, at du bør høre på andre når du får hjelp og ikke bare følge dine egne instinkter.

2000kr for samsung s5 og forskuddsbetaling burde jo ringe en bjelle det også. Kall det lære-skatt eller dum-skatt. 

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden er det mindre sannsynlig å få igjen pengene om man anmelder? Og hvilken hjelp er det egentlig han ikke har hørt på? 

Tror ikke det hjelper at han har gitt feilopplysninger til banken akkurat, ikke at det ikke lønner seg å anmelde. Først sier han at pengene er overført feil, så sier han at de ble stjålet? Hørtes ikke veldig troverdig ut fra bankens side. Han hørte ikke på noen hjelp, det var problemet. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...