aKopperud Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) BEKLAGER DÅRLIG OVERSKRIFT! Hei, har hatt mye av dette på skole men overraskende lite i detaljer skjønner jeg. Om jeg skal drive utleie av næringslokale under 500 m2, trenger jeg da å registrere meg i foretaksregisteret? Holder det med enhetsregisteret om jeg ikke skal selge noe men leie ut egen eiendom/framleie familieeiendom? Om jeg fakturerer beløp uten moms til mine kunder, kan jeg la være å momsregistrere meg, selv etter 50 000,-? Om jeg tjener 20 000,- på ett år, bruker 18 000,- på å kjøpe ny lagerenhet. Kan det skrives av som kostnad, deretter bare skatte av resterende 2000,-? om det ikke går, hvordan kan jeg løse det så jeg får kjøpt nye lagerenheter uten å skatte av 20k først. Endret 19. mai 2015 av AleksanderK Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 BEKLAGER DÅRLIG OVERSKRIFT! Hei, har hatt mye av dette på skole men overraskende lite i detaljer skjønner jeg. Om jeg skal drive utleie av næringslokale under 500 m2, trenger jeg da å registrere meg i foretaksregisteret? Holder det med enhetsregisteret om jeg ikke skal selge noe men leie ut egen eiendom/framleie familieeiendom? Om jeg fakturerer beløp uten moms til mine kunder, kan jeg la være å momsregistrere meg, selv etter 50 000,-? Om jeg tjener 20 000,- på ett år, bruker 18 000,- på å kjøpe ny lagerenhet. Kan det skrives av som kostnad, deretter bare skatte av resterende 2000,-? om det ikke går, hvordan kan jeg løse det så jeg får kjøpt nye lagerenheter uten å skatte av 20k først. 1) Nei. 2) Ja, så lenge du ikke skal ha mer enn 5 ansatte, eller videreselge varer (utleietjenester gjelder ikke). 3) I utgangspunktet nei, men utleie av fast eiendom er ikke mva-pliktig tjeneste uansett, så om det er det eneste du skal drive med, så trenger du ikke registrere deg. Du kan så vidt jeg vet gjøre det likevel, frivillig, for å få mva-fradrag på innkjøp, men da må du naturlig nok også leie ut m/ mva. 4) Hva er en "lagerenhet"? I utgangspunktet skal investeringer på over 15.000 aktiveres, for deretter å avskrives/utgiftsføres med en viss prosentsats hvert år (alt fra 2 til 30%, avhengig av type driftsmiddel.) , noe som betyr at du ikke kan trekke fra mer enn eksempelvis 3600 med en avskrivningssats på 20% (nokså vanlig; bygninger har 2-6%, og enkelte andre ting som faller fort i verdi, som kontormaskiner/pc'er har 30%) i eksemplet ditt. 1 Lenke til kommentar
aKopperud Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 BEKLAGER DÅRLIG OVERSKRIFT! Hei, har hatt mye av dette på skole men overraskende lite i detaljer skjønner jeg. Om jeg skal drive utleie av næringslokale under 500 m2, trenger jeg da å registrere meg i foretaksregisteret? Holder det med enhetsregisteret om jeg ikke skal selge noe men leie ut egen eiendom/framleie familieeiendom? Om jeg fakturerer beløp uten moms til mine kunder, kan jeg la være å momsregistrere meg, selv etter 50 000,-? Om jeg tjener 20 000,- på ett år, bruker 18 000,- på å kjøpe ny lagerenhet. Kan det skrives av som kostnad, deretter bare skatte av resterende 2000,-? om det ikke går, hvordan kan jeg løse det så jeg får kjøpt nye lagerenheter uten å skatte av 20k først. 1) Nei. 2) Ja, så lenge du ikke skal ha mer enn 5 ansatte, eller videreselge varer (utleietjenester gjelder ikke). 3) I utgangspunktet nei, men utleie av fast eiendom er ikke mva-pliktig tjeneste uansett, så om det er det eneste du skal drive med, så trenger du ikke registrere deg. Du kan så vidt jeg vet gjøre det likevel, frivillig, for å få mva-fradrag på innkjøp, men da må du naturlig nok også leie ut m/ mva. 4) Hva er en "lagerenhet"? I utgangspunktet skal investeringer på over 15.000 aktiveres, for deretter å avskrives/utgiftsføres med en viss prosentsats hvert år (alt fra 2 til 30%, avhengig av type driftsmiddel.) , noe som betyr at du ikke kan trekke fra mer enn eksempelvis 3600 med en avskrivningssats på 20% (nokså vanlig; bygninger har 2-6%, og enkelte andre ting som faller fort i verdi, som kontormaskiner/pc'er har 30%) i eksemplet ditt. Herlig, midt i blinken. Lagerenhet er alt fra lagerbokser til containerlager. Så bare for å følge opp på nummer 4, om jeg kjøper en lagerenhet til 12000 så kan den skrives av med en gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå