Gå til innhold

[Løst] Windows 2012 r2 henger, men virtuelle maskiner kjører fint?

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en hjemmebygd server (specs står på profilen).

Siste dagene har jeg opplevd å bare få et sort vindu ved oppkobling via remote desktop.

Men prøver jeg å logge inn på den virutelle maskinen som kjører på serveren, så fungerer denne fint.

Kopiering til og fra server, fungerer også fint.

Tar jeg en restart på den, så kommer jeg inn, men det varer maks et par timer, før ting henger igjen.

Har også koblet til skjerm, tastatur og mus på serveren, og her får jeg logget inn.. men får ikke brukt startmenyen, oppgavebehandlig får jeg åpnet, men denne henger også.

Noen som har noen forslag??

Skal prøve å avinstallere siste installerte programmer, og se om dette hjelper.

Og er det noen som har erfaringer med et brukbart antivirus program??

Har kjørt microsoft security essentials, men dette kan jo egentlig ikke installeres på windows 2012.. men fikk det nå til.. men var problemer med hver oppdatering av selve programmet.

Sist så sleit jeg med å få avinstallert det også.. måtte gjøres via CMD..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Er nettverket ditt helt rett konfigurert?

Antivirus:

Hello,

Download SCCM 2012 trial here, http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/system-center/configuration-manager-2012-trial.aspx

Then, go to the SMSSetup\Client folder and run SCEPInstall.exe for System Center 2012 EndPoint Protection Manager.

It will get you protected.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Nettverket skal det ikke være noe feil med ;)

Tror det er den der jeg testet sist, men den ville ikke oppdatere seg.. Windows Update stod å lastet og lastet.

Avinstallerte den, og da begynte jeg å få feilmeldinger om MSE.. Men det ble jo avinstallert før jeg la inn den der.

Så jeg prøvde å bytte igjen, da gikk plutselig MSE inn som End Point Security.

Og prøvde jeg da å avinstallere fra programmer og funksjoner, så fikk jeg bare beskjed om at systemet trengte restart før jeg kunne gjøre noe.. og restart hjalp ikke :p

Så har kjørt microsoft fixit nå, og denne fikk avinstallert det som var igjen av MSE og endpoint.. 

Men får fremdeles en feil ved oppstart.. så er nok igjen en register nøkkel eller noe.

*edit*

Her er feilmeldinga jeg får ved hver oppstart

post-21188-0-79466100-1432044011_thumb.jpg

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Høres ut som en restart og tilbake til nullpunktet er en lur ide.

Det er for mye som skurrer her til at jeg kan hjelpe deg e\med en ting, når kanksje 20 ting ikke er på stell.....

No offence.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner den, skjønner jo ikke helt selv hva som skjer her :p

Men.. Ser ut til å den har sluttet å henge seg, etter at jeg ble kvitt antivirus programmene.

Så nå er det kun antivirus som er problemet..

Nå får jeg hverken installert MSE eller SCEP.

Ikke finner jeg noe valg om å rulle tilbake windows heller, men den funksjonen er vel kanskje ikke på servere?

Ender vel opp med en re-install.. Er jo egentlig ikke så mye jobb.

Serveren brukes jo bare som filserver + et par småting, samt hyper-v.. Men den virtuelle maskinen er jo lett å flytte :)

Men.. hvis jeg går for re-install, ville det da vært bedre å lagt inn f.eks Hyper-V Core? og kjørt 2 virtuelle maskiner på denne?? (filserver + windows 8.1).

Hvordan er det da med oppsett av harddisker osv??

Kjører en 320GB disk nå som brukes til OS, og 4x 3TB disker som er satt opp med drivepool for lagring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For å rulle tilbake kan du prøve å holde shift nede og velge en restart.

Hyper-V core er vanskelig uten domene, men det går. Disker behandles på samme måten som under installasjon av server.

Om du skal virtualisere og bruke en hypervisor, så er VMware vSphere Hypervisor (ESXi) noe som kan brukes.
Den er litt kresen på hardwaren, men det løses ved å kjøpe et Intel nettverkskort til 250 kroner.

ESXi serveren fjernstyres med gratis programvare, men om du skal ha alle de flotte verktøyene, så koster det skjorta, men for hjemmebruker går det greit uten.
ESXi er også veldig kresen på raidkontrollere og støtter bare de store dedikerte kontrollerne, så glem software raid og "fakeraid"...

Lenke til kommentar

For å rulle tilbake kan du prøve å holde shift nede og velge en restart.

Hyper-V core er vanskelig uten domene, men det går. Disker behandles på samme måten som under installasjon av server.

Om du skal virtualisere og bruke en hypervisor, så er VMware vSphere Hypervisor (ESXi) noe som kan brukes.

Den er litt kresen på hardwaren, men det løses ved å kjøpe et Intel nettverkskort til 250 kroner.

ESXi serveren fjernstyres med gratis programvare, men om du skal ha alle de flotte verktøyene, så koster det skjorta, men for hjemmebruker går det greit uten.

ESXi er også veldig kresen på raidkontrollere og støtter bare de store dedikerte kontrollerne, så glem software raid og "fakeraid"...

Ok.

Jeg prøvde skift + restart, men der kunne jeg bare gjenopprette fra image.. og jeg har ikke lagd noe image av disken.

ESXi høres ikke ut som noe for meg, og jeg har vel også testet det en gang i tida.

Grunnen til at jeg vurderer en rein hyper-v server, er for at jeg har litt problemer med den virtuelle maskinen.. Med en gang den får litt belastning, så blir remote desktop tilkoblingen ustabil.. den henger, mister tilkobling, bruker 2-3-4 forsøk på å koble seg opp igjen, for så å virke i alt fra 30 sekunder til flere timer (litt avhengig av hva som skjer tror jeg).

Og lurer på om dette ville blitt mer stabilt med å kjøre hyper-v som OS, og dette er jo gratis også.. + ganske kjapt å ta backup av, eller flytte ved behov.

Men litt usikker på om jeg kan installere noe på hyper-v server? tenker f.eks stablebit drivepool og stablebit scanner, som jeg kjører på Windows 2012 r2 server nå (drivepool som "soft/fake raid, og scanner som sjekker diskene kontinuerlig).

Lenke til kommentar

Men litt usikker på om jeg kan installere noe på hyper-v server? tenker f.eks stablebit drivepool og stablebit scanner, som jeg kjører på Windows 2012 r2 server nå (drivepool som "soft/fake raid, og scanner som sjekker diskene kontinuerlig).

Hyper-v core = vanleg windows server(Med hyper-v rolla) utan GUI.

så lenge du kan litt CMD / Powershell klarar du fint å installere det.

Kjøyre utan domene er også enkelt; http://blogs.msdn.com/b/virtual_pc_guy/archive/2009/04/08/running-the-hyper-v-management-tools-with-alternate-credentials.aspx

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Må nok dessverre si at å kjøre diverse snapins som administrator er ikke de problemene jeg hadde med å kjøre Hyper-V core utenfor et domene.

For å få tingene til å virke i et non-domene, så må man behandle alle firewallene lokalt på maskinen. Med Domene kan man bruke GPO. Det letteste var å slå av brannmuren på hyper-v serveren.

Så kontoer. Alle maskinene må ha lik lokal konto og passord for å få remote administration tool til å fungere. Det er mye mikkmakk for å gå rundt det.

Det som hjalp meg nærmest en løsning, var denne.

http://pc-addicts.com/12-steps-to-remotely-manage-hyper-v-server-2012-core/

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg går for å bare legge inn Windows 2012 r2 standard på nytt, og kjøre som jeg har gjort fra før.

Noe domene har jeg ihvertfall ikke bruk for, da det kun er snakk om en server, og en laptop som er koblet til hele tiden.

Har et mediasenter også, men dette har minimalt med serveren å gjøre.

Ellers er det folk innom i ny og ne som trenger å kopiere noe.. men det går via gjestekonto ;)

Samme ved backup av maskiner, før f.eks re-install.

Men setter igang en re-install av OS bare minnepennen blir klar :)

Får heller forske litt med hyper-v core når jeg har bedre tid :) Har en stasjonær liggende, som fint kan brukes til litt testing.

Lenke til kommentar

En liten update i denne saken her..

Har installert Windows 2012 R2 server på nytt, og alt fungerte fint.

Prøvde så å installere Microsoft System Center EndPoint som ble linket til her, dette installeres fint, og jeg kan scanne systemet med det.

Definition updates går fint.. Men inne på Windows Update så er det ei oppdatering til dette.. Den får jeg lastet ned.. men får ikke installert den.

Bare står å jobber..

Og om jeg høyreklikker på ei mappe eller fil, så henger vinduet seg, trykker jeg på start knappen, så henger startmenyen..

Altså.. samme problemer som før re-install av Windows..

Men.. kommet noe godt ut av det, og det er at Hyper-V virka litt mer stabilt nå.. mister ikke tilkoblingen til remote desktop like lett.

Så.. Da er det vel bare et spørsmål igjen.. og det er.. hvilket antivirus program funker? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Finn heller ut hvorfor ikke windows updaten fungerer. Da kan det hende ditt spørsmål om antivirus er løst.
For øvrig bør du ha en 64-biters antivirus på et 64-biters operativsystem.

Lenke til kommentar

Fikk problemer etter avinstallering igjen.. så da endte jeg opp med re-install igjen.

Virker som om avinstalleringsprogrammet ikke fjerner alt som skal bort..

Fant også mappa til programmet, og der lå det ei setup fil.. når jeg kjørte den så installasjonsprogrammet til endpoint opp, men uten noe tekst.. knappene var også blanke.

Men er ikke endpoint programmet 64-bit da? Det er jo det du linker til..

Og ang. update.. alt annet fungerer på windows update, er kun den oppdateringa som stopper opp.

Lenke til kommentar

Aha..

Ingen forslag i samme slengen?

Driver å kjører backup av server nå, så jeg slipper full re-install om noe mer skulle gå galt.

Men.. var litt problemer der også da.. Så får lage en egen tråd om det tror jeg..

Problemet er at USB disker bare slutter å fungere.. har 3 eksterne disker her, dem funker fint på laptop og andre pc'er.

På server så kobles dem til, men etter noen minutter blir dem trege, og til slutt faller ut.

Lurer på om det kan være noe i bios?

Er div legacy funksjoner der.. dem fleste er skrudd av.. men mulig noe av det skulle vært aktivert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Med USB disker må man passe på at de er formatert til standard verdier.

Har ingen andre anbefalinger til antivirus enn det som ble postet tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...