DataFMT Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Tenkte jeg skulle prøve å få til en panorama i finværet i dag. Viktig er det vel å bruke eksponerinslås (AEL). Der dreit jeg meg ut sist. Men tenkte på om man skal bruke manuell fokus og låse den til en viss distanse eller bare la den få fokusere selv? Også har jeg hørt at man ikke må finne på å bruke vidvinkel. 50 mm brennvidde (fullformat) skal være anbefalt, men er det en ulempe å gå opp i brennvidde til 80 mm for eksempel? Edit: Ojj, merket at jeg kanskje har postet på feil emne. Beklager det... ## topic endret av ilpostino ## Endret 19. mai 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
HSP Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Er vel en fordel å bruke manuelle innstillinger (både blender, lukker, iso, hvitbalanse og fokus), så får du samme eksponering og fokus hele veien. Jeg har ikke så mye erfaring, men prøvde meg litt her for et par uker siden: http://henningspettersen.com/annet/hammerfest.html Henning Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Jeg regner med du ville poste den under fotografering i stedet for under fotokamera og flyttet den dit. Min mening er at du godt kan bruke vidvinkel, men må regne med litt justeringer for å få rette linjer etc. Det blir nok bedre teknisk kvalitet av å øke brennvidden og øke antall eksponeringer som skal lappes sammen, men det krever også mer av PCen og blir mer lappverk enn med vidvinkel. Vil du lage gigapikselbilde så bruker du teleobjektiv og tar haugevis med eksponeringer, gjerne med robotisert styring så du får dekket hele panoramautsikten uten "sorte huller". I tillegg til AEL ville jeg satt manuell fokus, blender og ISO. Rett og slett helmanuelt. Ta gjerne noen prøvebilder mot det lyseste området og sett eksponeringen deretter. Hugin er et fint program for å prosessere panoramaet. Endret 19. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Tom.E.S. Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 For panoramabilder kan det også være en ide å ha kameraet vertikalt når man tar bildene. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 Jeg regner med du ville poste den under fotografering i stedet for under fotokamera og flyttet den dit. Min mening er at du godt kan bruke vidvinkel, men må regne med litt justeringer for å få rette linjer etc. Det blir nok bedre teknisk kvalitet av å øke brennvidden og øke antall eksponeringer som skal lappes sammen, men det krever også mer av PCen og blir mer lappverk enn med vidvinkel. Vil du lage gigapikselbilde så bruker du teleobjektiv og tar haugevis med eksponeringer, gjerne med robotisert styring så du får dekket hele panoramautsikten uten "sorte huller". I tillegg til AEL ville jeg satt manuell fokus, blender og ISO. Rett og slett helmanuelt. Ta gjerne noen prøvebilder mot det lyseste området og sett eksponeringen deretter. Hugin er et fint program for å prosessere panoramaet. Takk for at du flyttet til rett plass Er det vits i å bruke AEL på manuell? Hugin skal jeg notere. Tenkte i utgangspunktet å bruke PS CC (tror også den nye LR støtter det). Jeg har tripod med vater. Tenkte å ta bilder i 50 mm og en serie i 80 mm om jeg får tid. Finnes det noen plasser man kan legge ut stoooore bilder uten at de forringes? Er vel en fordel å bruke manuelle innstillinger (både blender, lukker, iso, hvitbalanse og fokus), så får du samme eksponering og fokus hele veien. Jeg har ikke så mye erfaring, men prøvde meg litt her for et par uker siden: http://henningspettersen.com/annet/hammerfest.html Henning Stilig Henning. Fint landskap! Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) For panoramabilder kan det også være en ide å ha kameraet vertikalt når man tar bildene. Det er sikkert ikke dumt det, men hva slags brennvidde bruker man da? Fordelen er vel at man ikke trenger å flytte kamera opp og ned? Endret 19. mai 2015 av DataFMT Lenke til kommentar
Svar Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Det er kjekt med stativhode som kan roteres 365grader. Man kan også eks fokusere automatisk på første bilde for så å sette fokus til manuelt, så den holder seg der du satt den. Også er det vell rundt 20-30% ovelapping pr frame man skal ha Endret 19. mai 2015 av Svar Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det finnes masse instruksjonsvideoer på Youtube hvis du vil se en demo. Ser du har fått mye fornuftige svar, så det jeg skriver er til dels sagt før. I prinsippet er panorama ganske enkelt, du kan til og med gjøre det håndholdt hvis du er litt nøye. Det viktigste er å finne en bra eksponering og så låse eksponering. Jeg foretrekker også å låse fokus. Hvis du bruker JPG bør du også låse hvitbalanse. Så er det få kameraet rett, og passe på bra med overlapp mellom bildene. Det er ikke noe fasitvar når det gjelder brennvidde. Mer tele krever selvsagt flere bilder for å dekke samme område, men gir til gjengjeld flere piksler totalt hvis du skal lage noe virkelig stort. Et problem med vidvinkel er at det ofte er mer fortegning så det kan bli vanskeligere å få perfekte skjøter, men programvaren som syr sammen bilder er ganske god til å finne ut av det. Et alternativ til vidvinkel hvis du ikke får med nok i høyden er å sette kameraet på høykant som Tom.E.S. også nevnte. Hjelper ikke det heller kan du godt ha to eller flere serier i høyden. Hvis du har sett på noen av gigapikselbildene er de gjerne sydd sammen av mange eksponeringer både horistontalt og vertikalt. Et eksempel er bildet av Tromsø som er tatt med 600mm og satt sammen av 3000 eksponeringer. http://www2.arcticlightphoto.no/pano/tos52/ Men jo flere eksponeringer desto større blir sluttfilen og desto mer tidkrevende er det (i hvert fall for PCen) å sette sammen bildet etterpå, så det er ikke noen grunn til å overdrive heller. Men selvsagt, bedre med litt flere enn for få piksler. Når det gjelder progrmvare finnes det mange alternativer. Nyeste Lightroom som nettopp er lansert gir den fordelen at du kan beholde RAW-format i hele prosessen, men det er kun en fordel hvis du bruker RAW i utgangspunktet. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 Et eksempel er bildet av Tromsø som er tatt med 600mm og satt sammen av 3000 eksponeringer. http://www2.arcticlightphoto.no/pano/tos52/ Wow, imponerende! Fikk nå tatt noen bilder i dag, men får se hvor bra det ble. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Ja, da har jeg fått prøvd å sette det sammen til et slags bilde. Det ble ikke bra Men hva er det med Photoshop og CPU egentlig? Det var ikke mye CPU den brukte, men den tok alt minne. Måtte også bruke en annen scratch-disk for at C-disken ikke skulle gå full. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Måtte også bruke en annen scratch-disk for at C-disken ikke skulle gå full. Har du så dårlig plass på C-disken at det ikke er plass tile en scratch-disk har du et problem, ikke bare med PS. Det vil også være gode muligheter for at Windows blir ustabilt med en (nesten) full systemdisk. Ville startet med å rydde, prøv å få minst 10%/10GB av disken ledig, gjerne mer. Når det gjelder ressursbruk kan du begrense hvor mye minne PS skal bruke i oppsettet (slik var det i hvert fall før). Det er sjelden PS bruker veldig mye CPU. Har ikke sjekket ved panoramagenerering men skulle tro det krevde en del av prosessoren. Men hvis andre ressurser som disk er et problem vil ikke prosessoren ha så mye å gjøre mens den venter på diskaksesser. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvis du legger ut bildet (selv om du ikke ble fornøyd) kan vi jo se om du har gjort noe "feil" og evt hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Måtte også bruke en annen scratch-disk for at C-disken ikke skulle gå full. Har du så dårlig plass på C-disken at det ikke er plass tile en scratch-disk har du et problem, ikke bare med PS. Det vil også være gode muligheter for at Windows blir ustabilt med en (nesten) full systemdisk. Ville startet med å rydde, prøv å få minst 10%/10GB av disken ledig, gjerne mer. Når det gjelder ressursbruk kan du begrense hvor mye minne PS skal bruke i oppsettet (slik var det i hvert fall før). Det er sjelden PS bruker veldig mye CPU. Har ikke sjekket ved panoramagenerering men skulle tro det krevde en del av prosessoren. Men hvis andre ressurser som disk er et problem vil ikke prosessoren ha så mye å gjøre mens den venter på diskaksesser. Det er ikke så lite plass på disken. PS begynte å bruke opp mot 20 GB i går og windows startet å suttre over at det var snart tomt for minne. Til slutt satt jeg der bare med PS kjørende på maskinen. Jeg har en 120 GB disk som C. Burde sikkert oppgradert den snart uansett. Jeg flyttet scratch til den andre disken og økte virtuelt minne, som til slutt løste problemet. Har hørt at PS ikke er spesielt godt optimalisert i forhold til multi-core CPU, og at GPU-støtten heller ikke er så bra enda (ref. Tony Northrup). Hvis du legger ut bildet (selv om du ikke ble fornøyd) kan vi jo se om du har gjort noe "feil" og evt hjelpe deg videre. Jeg skal prøve igjen i dag, men får jeg det ikke til i det heletatt, så kan det sikkert være greit med litt hjelp Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Nå fikk jeg det til. Det var ikke så vanskelig når man fant en serie med bilder som hadde riktig eksponering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå