Gå til innhold

Regler ved salg privat?


Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Hei, håper å få noen tips her:

 

Saken er slik at jeg solgte en mobiltelefon for underkant av 3.000 kr i begynnelsen av Mars. Den ble solgt med kvittering og fortsatt garanti. Ca 3 uker senere tar kjøper kontakt og sier han opplever store problemer med at den ikke lader skikkelig.

 

Jeg prøver å være hjelpsom og forteller han at jeg hadde ingen slike problemer og at den har jo fortsatt garanti, så han burde ta kontakt med Samsung for å få den fikset.

 

Jeg spør også om hva slags løsning han ønsker på dette.

 

Så hører jeg ikke noe mer før i dag 19 Mai, hvor han skriver at problemet bare fortsetter og i tillegg restarter den. Så jeg spør om han har hatt den på reparasjon, men det har han ikke brydd seg om, for han kunne ikke være uten telefon. Greit nok det.

 

Men hva slags rettigheter har han eller jeg i denne forbindelsen? Det er jeg som har solgt den, men det er ikke jeg som har laget den. Dette er jo også et privat salg via Finn, så hva slags regler gjelder egentlig?

 

Har han krav på å få tibake pengene for telefonen? Hva kan i så fall jeg kreve? Jeg solgte jo en telefon som var helt strøken og ripefri utseendemessig. Og for meg funket den alltid perfekt. Hvilken garanti har jeg for at telefonen er pent behandlet og at feilen ikke ha oppstått pga eventuell feil bruk fra kjøpers side?

 

Altså jeg er interessert i at vi begge skal bli fornøyd, men jeg ønsker ikke å gi tilbake penger for en vare som han har hatt i godt over 2 mnd og jeg vet jo ikke hvordan denne er blitt behandlet.

I tillegg har han jo garantien på denne. Hvilken garanti har jeg nå at den fortsatt gjelder, da jeg ikke vet åssen den er blitt behandlet, og om den har fått masse riper i skjermen etter at han tok over, så må jo verdien på telefonen være redusert?

 

Er det noen som kan gi meg noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke kjøper har en god sak her.

 

Først og fremst kan bare kjøper reklamere hvis han kan sannsynliggjøre at feilen var i telefonen ved salgstidspunktet. Siden han klagde etter 3 uker, tror jeg det er innenfor. På andre siden kan vel mobiler få problemer med lading, batteritap og restarting hvis man installerer app'er som låser seg og bruker mye batteri.

 

Hvis han absolutt vil reklamere til deg, skal du ha mulighet til å fikse problemet. Dvs, han blir uten telefon uansett, mens du sender den inn på garanti. I et privat kjøp har han ikke krav på lånetelefon fra deg. Dette kalles avhjelp, og du har rett til å gjennomføre avhjelp før kjøper kan kreve heving av kjøp.

 

Har du fortsatt kvitteringen på telefonen? Eller noe annet bevis på at du kjøpte den i norsk butikk? Isåfall kan kjøper levere den inn til reklamasjon til butikken og få lånetelefon der.

 

 

Men mobiler kan få disse symptomene av to andre ting:

- Usb-porten kan ha støv i seg, og delvis kortslutte. Rens med en børste eller lign, mens mobilen er av.

- Batteriet på samsung-telefoner har en tendens til å "blåse seg opp". Jeg har opplevd det på to samsung telefoner. Sjekk om batteriet har en "bulk" utover. 

 

 

Edit:

Jeg er usikker på om kjøper kan reklamere mot deg i heletatt. Kjøper oppdaget problemene etter 3 uker, nevnte det til deg, og avsluttet deretter kontakten? Og nevnte ingenting om reklamasjon, heving eller annet?

Reklamasjon må nemlig framsettes innen rimelig tid etter feilen ble oppdaget, ref kjøpsloven:

 

"Kjøper taper sitt krav på retting eller omlevering dersom han ikke gir selgeren melding om kravet sammen med reklamasjon etter § 32 eller innen rimelig tid deretter. Kjøperen har likevel kravet i behold dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro"

 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Takk for svar. Kjøper har fortsatt ikke krevd noe reklamasjon eller lignende, til tross for at det nå har gått over 2 mnd. Jeg har faktisk spurt han 2 ganger hva slags løsning han ønsker og ikke fått noe svar på det. 

 

Men det er interessant at jeg må eventuelt få muligheten til å reparere på garantien. Han har fått både kvitteringen og garantibevis, men jeg vet ikke om han har tatt vare på disse. 

 

Han har ikke vært urimelig eller krevd noe som helst så langt. Han er nok bare frustrert pga at telefonen ikke virker helt som den skal. Jeg vil gjerne hjelpe med å få til en løsning, men jeg synes jo at han burde sende den til rep på garantien før den eventuelt går ut i det minste.

 

Jeg har ingen interesse av å lure han, men vil heller ikke bli lurt til å gjøre mer enn jeg burde gå med på. Vi får se hvordan dette utvikler seg.

Lenke til kommentar

Du som selger har rett til to avhjelpsforsøk. Men for kjøperens del vil det være mer hensiktsmessig å ta det direkte med forhandler av flere grunner. Når man som privatperson henvender seg til forhandler, så er man dekket av Forbrukerkjøpsloven. Hvis man som privatperson henvender seg til en annen privatperson (eller bedrift henvender seg til bedrift) så er man kun dekket av Kjøpsloven.

 

Forbrukerkjøpsloven gir flere og bedre rettigheter enn kjøpsloven. Blant annet har man rett til lånetelefon om reparasjon er ventet å ta mer enn en uke. Den rettigheten har man ikke i følge kjøpsloven.

 

Velger han likevel å ta saken direkte med deg, så tar det også lengre tid pga. postgang mellom han og deg (og tilbake igjen). Husk i så fall også å informere han skriftlig (f.eks e-post) om at hvis telefonen ikke går på garanti, så kan du kreve han for de utlegg du har i forbindelse med forundersøkelsen. Da har du ditt på det tørre og kan kreve at han betaler det verkstedet belaster deg for i forbindelse med dette.

 

Men en annen ting. Henvender han seg til forhandler og sier at han først oppdaget feilen for over to måneder siden, så kan også de avslå å hjelpe han. Det er en frist for å reklamere etter at feilen er oppdaget, og den kan ikke være mindre enn to måneder. Noe som i praksis betyr at om det går over to måneder fra feilen oppstår, til kjøper reklamerer, så kan han miste denne rettigheten til å få kostnadsfri utbedring av feilen. Han har riktignok varslet deg om det innen fristen, men han har ikke reklamert og svarer ikke på gjentatte henvendelser fra deg der du tilbyr han å komme med et forslag til en løsning. Så du kan med loven i hånd avslå videre avhjelp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-169651

Har vært stille fra han helt til igår. Da kom det en mail hvor han kaller meg useriøs og at han skal klage til Finn.no. Han uttrykker seg veldig barnslig og påstår at han vil heve kjøpet pga at "ladeporten er herpa". Vet ikke om han har sendt den til reparasjon eller om han bare har kommet frem til dette på egen hånd.

 

Uansett er jeg på ferie i utlandet frem til August, så det er ikke mye jeg får gjort uansett. Men det er jo ikke spesielt fristende å være hjelpsom og hyggelig mot en som anklager meg for å ha lurt han til tross for at jeg flere ganger har vist vilje til å finne en løsning.

 

Jeg er ikke interessert i å betale tilbake full pris for en telefon han har hatt i flere mnd og som muligens har fått riper og/eller bulker.

 

Har jeg noen rett til  kreve erstatning for eventuelle skader telefonen har fått etter at han overtok den?

Lenke til kommentar

Har jeg noen rett til  kreve erstatning for eventuelle skader telefonen har fått etter at han overtok den?

Hvorfor i all verden skal du kreve erstatning for noe han har gjort på sin egen telefon?

 

Så lenge telefonen har garanti, så ville jeg bare henvist han til butikk/importør/produsent og glemt saken.

Lenke til kommentar

Jeg tror du  har all rett på din side i denne saken. Hadde han rapportert skaden 1-2 dager etter han hadde fått den hadde saken vært en annen, men her tror jeg det er kjøper som har ødelagt ladeporten på en eller annen måte (forsøkt å presse microUSB feil vei inn eller liknende). Kjøperen vet sannsynligvis selv at det er han som er skyld i dette, og derfor er han nølende og ventende med å ta kontakt med deg. Gi gjerne en lyd om hvordan saken går :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Har jeg noen rett til  kreve erstatning for eventuelle skader telefonen har fått etter at han overtok den?

Hvorfor i all verden skal du kreve erstatning for noe han har gjort på sin egen telefon?

 

Så lenge telefonen har garanti, så ville jeg bare henvist han til butikk/importør/produsent og glemt saken.

 

det jeg mener er om jeg skal gi tilbake pengene og ta tilbake telefonen, kan jeg da kreve at han betaler for eventuelle skader som han har påført telefonen etter at han overtok den? Telefonen var 100% strøken da jeg ga den ifra meg.

Lenke til kommentar

 

 

Har jeg noen rett til  kreve erstatning for eventuelle skader telefonen har fått etter at han overtok den?

Hvorfor i all verden skal du kreve erstatning for noe han har gjort på sin egen telefon?

 

Så lenge telefonen har garanti, så ville jeg bare henvist han til butikk/importør/produsent og glemt saken.

 

det jeg mener er om jeg skal gi tilbake pengene og ta tilbake telefonen, kan jeg da kreve at han betaler for eventuelle skader som han har påført telefonen etter at han overtok den? Telefonen var 100% strøken da jeg ga den ifra meg.

 

 

 

Det finnes ikke grunn til å ta denne tilbake uansett hva kjøper krever. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...