trykkblyanten Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Noen som har hatt eksamen i geofag 1 og vil gi noen tips i hva fokusere på, fortelle hvordan det var, hva du fikk i oppgave osv? Det jeg lurer mest på er om de vektlegger fordypningsoppgaven eller i det heletatt tar den med i vurderingen? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 bump Tok den for et par år siden. Fikk en oppgave om isbreer i Norge, og ble senere bedt om å greie ut om vindsystemene. Hadde ikke forberedt noen oppgave, men studerte ved universitetet så kunne snakke litt om kvikkleire på sparket. Var igrunn en veldig grei eksamen. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 bump Tok den for et par år siden. Fikk en oppgave om isbreer i Norge, og ble senere bedt om å greie ut om vindsystemene. Hadde ikke forberedt noen oppgave, men studerte ved universitetet så kunne snakke litt om kvikkleire på sparket. Var igrunn en veldig grei eksamen. så de spurte om fordypningsoppgaven? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 bump Tok den for et par år siden. Fikk en oppgave om isbreer i Norge, og ble senere bedt om å greie ut om vindsystemene. Hadde ikke forberedt noen oppgave, men studerte ved universitetet så kunne snakke litt om kvikkleire på sparket. Var igrunn en veldig grei eksamen. så de spurte om fordypningsoppgaven? Ja. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 Ok takk for svar! Fikk du trekk for at du ikke hadde hatt med oppgaven da? Jeg tviler sterkt på at jeg rekker å lage en omfattende oppgave. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Ok takk for svar! Fikk du trekk for at du ikke hadde hatt med oppgaven da? Jeg tviler sterkt på at jeg rekker å lage en omfattende oppgave. Nei, fikk ikke noe trekk for det. Studerte ved universitetet og tok eksamen i geofag for morroskyld så var ikke klar over at jeg skulle hatt noen oppgave. Hadde skrevet en oppgave om kvikkleireskred tidligere og kunne tegne og forklare litt på sparket og det gikk veldig fint. Du kan jo lese deg litt ekstra opp på et tema og si du kan prate litt om det? Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 Godt å høre! Jeg satser på det. Det blir jo noe annerledes når man tar det som privatist. De hadde ikke hatt tid til å se gjennom oppgava mi uansett. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Noen flere med erfaring? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Ikke noe tips spesielt mot geofag, men mot privatisteksamener generelt. LÆR KOMPETANSEMÅLENE! Det er dette du blir spurt i. Det jeg pleier å gjøre den siste uken før en privatisteksamen, er å prøve og få ned alt jeg må vite om hvert kompetansemål ned på ett ark. Pugger disse arkene og øver på å snakke om dem. Lenke til kommentar
Makaay Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Veldig vanlig å få oppgaver om jordskjelv, vulkaner, isbreer og orkaner. Hydrologi kan også komme. Viktig å se de store sammenhengene i faget. For eksempel sammenhengen mellom plategrenser, jordskjelv, vulkanutbrudd osv. Snakker du om et tema er det viktig å problematisere. Får du vulkaner i oppgave kan du snakke om hvordan et vulkanutbrudd kan utslette alt liv i et område, men også hvordan mineraler fra vulkanen bidrar til at jorda i nærheten blir svært god. Derfor ser en mange bosette seg tett opptil vulkaner, selv om det er en risiko. Drøftinger som dette kan være noe sensor setter pris på, og det viser at du klarer å sette stoffet i en større sammenheng, og ikke bare gjengir fakta. Det viktigste å snakke om ved vulkaner er magmatype, om det er felsisk eller mafisk magma. Hvor felsisk magmaen er påvirker hvor voldsomt utbruddet blir, hvor tyktflytende lavaen er på overflaten osv. Du kan også snakke om sammenhengen mellom magmatype, vulkanens utseende, og hvilke mineraler som kommer fra de ulike magmatypene. Viktige ting fra de andre områdene: Orkaner: Forutsetninger for at en orkan skal skje, vindbelter på kloden og Coriolis-kraft, hvor orkaner kan oppstå, og når på året de oppstår på de ulike stedene. Her kan du for eksempel nevne hvorfor det ikke oppstår orkaner på ekvator for å vise refleksjonsevne. Isbreer: Viktig å kunne noe om ulike landformer isbreer danner, og inndeling av breer. Trykksmeltepunkt bør du kunne forklare, og det er også lurt å forklare surge for å vise at du forstår trykkesmeltepunkt. Jordskjelv: Sammenheng med plategrenser, platenes bevegelser i forhold til hverandre og bevegelsenes konsekvenser. Du kan også nevne tsunamier. Du bør også vite hvordan seismografer brukes, og om p-, s- og overflatebølger. Richters skala er også viktig, og du må kunne at skalaen er logaritmisk og hvor mye større et jordskjelv et trinn opp på skalaen er. Innenfor hydrologi bør du kunne litt om vannføringskurver, hvordan kvikkleire dannes og sammenhengen mellom kvikkleiredannelse i landet, landhevingen og isbreer som trakk seg tilbake. Som anbefalt over bør du gå ut fra kompetansemålene og skrive notater til hvert enkelt. Tror også du bør skrive en fordypningsoppgave. På min eksamen var det å snakke om oppgaven en tredjedel av eksaminasjonen. Jeg trakk da et av kompetansemålene oppgaven skulle dekke, og snakket om dette. Kan være lurt av deg å skrive for eksempel en side til hvert av kompetansemålene innenfor geoforskning så du i hvert fall har noe. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå