Gå til innhold

Dansende kenyanere stjal showet under barnetoget

Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN

Nibe synes det er viktig å omfavne kulturforskjeller, også i 17. mai-toget, og å la alle nasjoner som er tilstede få markere sitt land og tilhørende tradisjoner.  

De kenyanske mennene i videoen over tilhører Kenyas «Salvation Army» og er en del av «Quarry Road Choir Brigad». De deltok i feiringen i forbindelse med et besøk på Frelsesarmeen i Stavanger.

http://www.dagbladet.no/2015/05/18/nyheter/17_mai/nasjonaldag/integrering/kenya/39236856/

Hvor respektløs går det an å være? Denne dagen er ikke for andre nasjoner, denne dagen er for Norge. Er det greit at andre nasjoner får markere sitt land og tilhørende tradisjoner?

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor respektløs går det an å være? 

12. -Oppfølgings spørsmål: Hvor stor er en fisk?

Denne dagen er ikke for andre nasjoner, denne dagen er for Norge.

Denne dagen er en dag for alle, ikke bare Norge. En dag som de som vil feire Norge - feirer norge. Vil noen spille playstation eller danse den afrikanske paringsdansen så la de få lov? Hvorfor er det et problem?

Er det greit at andre nasjoner får markere sitt land og tilhørende tradisjoner?

Folk skal få gjøre hva pokker de ønsker så lenge de ikke bryter loven. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Hvor respektløs går det an å være? 

12. -Oppfølgings spørsmål: Hvor stor er en fisk?

Denne dagen er ikke for andre nasjoner, denne dagen er for Norge.

Denne dagen er en dag for alle, ikke bare Norge. En dag som de som vil feire Norge - feirer norge. Vil noen spille playstation eller danse den afrikanske paringsdansen så la de få lov? Hvorfor er det et problem?

Er det greit at andre nasjoner får markere sitt land og tilhørende tradisjoner?

Folk skal få gjøre hva pokker de ønsker så lenge de ikke bryter loven. 

Så det er helt greit at andre reiser til Norge med deres flagg for å gå i toget, hva om det blir mer utenlandske flagg i togene en norske? Og ja, denne dagen er for alle - I Norge. Nå er ikke jeg i mot at utenlandske får feire vår nasjonaldag, men da bør det være det norske flagget som heises i togene. 

Lenke til kommentar

17.mai i Norge, er en feiring av Norges grunnlov, altså en feiring av Norge.

Hvem som helst kan bli med på denne feiringen av Norge!

Det skulle tatt seg ut om jeg gikk i bursdagen til Ole, og høylydt feiret Per!

Helt alvorlig, det finnes grenser for hvor redd man skal være for å bli kalt rasist, og hva man derfor skal 'synes' er greit.

Vil noen feire et annet land, så kan de enten gjøre det en annen dag enn 17. mai, eller gjøre det et annet sted enn der vi feirer Norge!

Noe annet er respektløst overfor oss og Norge! Og det må vi tore å si fra om!

Jeg tipper det hadde blitt baluba om vi blandet oss inn i Zimbabwe's nasjonaldag med Norske flagg og tradisjoner.

Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt problemet all den tid dei dansa med norske flagg.

Det er ikkje slik at det er eit krav om å stille i korrekt herrbunad og kun danse folkedans med norske flagg for at det skal være lov å markere nasjonaldagen.

Det hadde vært noke heilt anna om dei hadde på seg Kenyansk folkedrakt medan dei vifta med det kenyanske flagget. Men sjølv då så ser eg ikkje heilt problemet så lenge dei faktisk feirer Norges nasjonaldag. Dersom dei bruker annledninga til å markere anti-norske holdningar eller kapre feiringa til fordel for noke heilt anna så er det sjølvsagt respektlaust.

Eg ser ikkje noke poeng i å kreve både kleskode og strenge "ingen dans" reglar for at nasjonaldagen skal bli feira på den vanlige og kjedelige måten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ble ordentlig skuffa når jeg så videoklippet.

Det viser jo bare et knippe glade kenyanere, ikledd dress (med 17.mai-sløyfe), veivende med norske flagg, som danser og skaper stemning i et 17. mai-tog - som, la oss være ærlige, normalt sett er ganske kjedelige.

Ingen kapring av noenting, jo.

Er pølsespising og barneleker en mer feirete måte å feire på?

Endret av afterall
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Altså, dem danser i gaten vedsiden av toget og dem vifter med norske flagg.... hva er det som er så galt? 17.mai er en folkefest.... det feires på alle mulige måter, folk danser, noen går i tog, noen vifter med flagg... jeg synes dette bare var festlig.

og til dere som mener at "NEI, man skal gå sakte i tog og rope KUN "hurraaaa" INGEN ANDRE FESTLIGE AKTIVITETER ER LOV!!!!" - så er du en merkelig person, og du stemmer garantert frp

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns det var en kul dans, men syns den kan ha vært litt forstyrrende når de trenger seg inn i toget og ut igjen, på slutten viker jo hele toget inn i en liten strimel for at de skal få plassen de har tatt.  

Veien deler seg rett etter der de står å danser, så de går fra å kunne bruke begge veiene til å kun bruke en, toget hadde uansett blitt tynnere der, for de som brukte begge veiene før.

Sjekk ut 0:55, så ser du veien deler seg rett etter :)

Lenke til kommentar

Hvor respektløs går det an å være? Denne dagen er ikke for andre nasjoner, denne dagen er for Norge. Er det greit at andre nasjoner får markere sitt land og tilhørende tradisjoner?

Nei fysj og føy. Stor skam.

Jeg vil gjerne i sakens anledning, henlede Deres oppmerksomhet til Mikkel Grüner (av Grüner-Gemüse & Käse) sitt blogginnlegg, om Tingenes Tilstand.

Liker dere mitt nye bloggdesign

Det skjedde forresten noe gøy på kontoret en dag. Tillat meg å dele en liten, paternalistisk anekdote med dere, som virkelig avslører hvordan jeg tenker om andre mennesker: Vi har nemlig ansatt en hottentott på kontoret. En riktig liten buskneger fra Afrika. M’buku, heter den.
Se så fin den er! Dans, buskneger. Dans for oss. Vi ville selvsagt aldri tillatt en hottentott å sitte med ved bordet og ta beslutninger, men den er flink å danse. For den er en del av laget. Den har «team spirit».

Så egentlig, så synes jeg at det er greit om de derre busknegrene danser, men de må bare ikke gjøre for mye ut av seg. 

Ikke kuppe showet, liksom.

Holde seg litt i bakgrunnen, danse litt forsiktig og ydmykt, ingen brå bevegelser eller store fakter, helst med et nedslått og underdannig blikk.

Da blir det bra.

Lenke til kommentar

Nei fysj og føy. Stor skam.

Jeg vil gjerne i sakens anledning, henlede Deres oppmerksomhet til Mikkel Grüner (av Grüner-Gemüse & Käse) sitt blogginnlegg, om Tingenes Tilstand.

Liker dere mitt nye bloggdesign

Det skjedde forresten noe gøy på kontoret en dag. Tillat meg å dele en liten, paternalistisk anekdote med dere, som virkelig avslører hvordan jeg tenker om andre mennesker: Vi har nemlig ansatt en hottentott på kontoret. En riktig liten buskneger fra Afrika. M’buku, heter den.
Se så fin den er! Dans, buskneger. Dans for oss. Vi ville selvsagt aldri tillatt en hottentott å sitte med ved bordet og ta beslutninger, men den er flink å danse. For den er en del av laget. Den har «team spirit».

Så egentlig, så synes jeg at det er greit om de derre busknegrene danser, men de må bare ikke gjøre for mye ut av seg. 

Ikke kuppe showet, liksom.

Holde seg litt i bakgrunnen, danse litt forsiktig og ydmykt, ingen brå bevegelser eller store fakter, helst med et nedslått og underdannig blikk.

Da blir det bra.

Men så er jo du pedofil (ref. egen tråd) så hva du synes er vel irrelevant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...