Tekky Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Apple er rimelig fornuftige i valg til iPhone. De kaster ikke bort ressurser på overdimensjonert skjermoppløsning som bare trekker ekstra strøm uten at det gir noe fra eller til og de unngår megapixel-race på mobilkamera. Man kan si mye om Apple, men dette synes jeg de gjør rett. Samsung sine skjermer er klart bedre enn Apple sine. Det gjelder og strømforbruk:"The Galaxy S6 is in fact 23 percent more power efficient than the iPhone 6 and iPhone 6 Plus for mixed image content" "The balance point has now moved all the way up to 65 percent APL" S6 bruker mer strøm når bildet er helt hvitt, som kommer av OLED. Likevel bruker OLED skjermene til Samsung stadig mindre strøm, og det må mer og mer hvitt til for at iPhone skal ha sjangs. Det til tross for at oppløsningen har gått oppover og oppover. De hadde nok blitt enda bedre med 1080p, men Samsung klarer å levere strømgjerrige 1440p paneler. Derfor taper ikke Samsung noe på det, men de kunne tjent noe på det. Likevel er det slik at 1440p selger bedre enn 30-60 min batteritid. Apple er ikke akkurat fremst når det kommer til batteritid. De slanker jo mobilene på bekostning av batteri. Jeg er glad for at Samsung bruker penger på utvikling av skjermteknologi, istedenfor å bare kjøpe ferdige skjermer fra andre. Ellers er det ikke noe megapixel-race. Galaxy S4 hadde 13 MP kamera. Sony har jo hatt 21 MP kamera, likevel har det ikke fått andre til å gjøre det samme. Du kan jo og se på HTC. Det racet endte for lenge siden. Dessuten er det absolutt en fordel med mer enn 8 MP hvis du skal ha 4K opptak og bilder? Hva med 5K iMac? Da trenger du 16 MP. Du glemte Nokia Lumia 1020 med 41 MP Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Det jeg ikke liker med OLED'ene til Samsung er at de er så oversaturerte. Det er heller ikke noe enkel måte å regulere dette ned etter det jeg har funnet ut. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Det jeg ikke liker med OLED'ene til Samsung er at de er så oversaturerte. Det er heller ikke noe enkel måte å regulere dette ned etter det jeg har funnet ut. Har du prøvd innstillinger? Det er UTROLIG lett å skru det av. Kommer vel med 3-4 valg. En av dem er en modus som er 127% av RBG skala, altså oversaturerte. Du har en som er 100% av RBG, altså akkurat som vanlige high end skjermer. I tillegg har du en som er 100 % av Adobe RGB skala, noe som er bedre enn alle andre high end mobiler. Så samsung er DEN produsenten som faktisk lar deg velge. Det er en ekstra god ting med OLED skjermene til Samsung, ikke dårlig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Da har de vel gjemt disse innstillingene rimelig bra under mer markedsføringsvennlige navn, for jeg har lett etter dem på noen dingser jeg har testet i butikk. Husker du hva de het og på hvilken dings(er) det var ? Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Enhet -> Skjerm -> Skjermmodus -> (Tilpasset, AMOLED-kino, AMOLED-bilde, Grunnleggende) Tilpasset veksler mellom moduser basert på app Kino er 133% RBG Bilde er 102% Adobe RBG på støttede enheter hvertfall. Vet ikke om enheter under Note 4 har det, var første testen på displaymate jeg så hvor det var med. Grunnleggende er 101% RBG, og altså slik som vanlige LCD skjermer er. (Tallene er fra S6, vil variere etter modell åpenbart, Kilde: http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm) Navn kan variere litt etter modell. Vet Galaxy S3 har disse innstillingene, kan være lavere og. De oppdaterer modellene sine, slik at innstillinger er ganske like, så S3 sine innstillinger så ikke slik ut ved launch. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Jeg mener det etterhvert het "profesjonelt bilde" på S3. Det gjorde bildene mye mer korrekte i fargene. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Jeg mener det etterhvert het "profesjonelt bilde" på S3. Det gjorde bildene mye mer korrekte i fargene. Dynamisk, standard, profesjonelt og film heter det på S3 Så du har rett i det Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Enhet -> Skjerm -> Skjermmodus -> (Tilpasset, AMOLED-kino, AMOLED-bilde, Grunnleggende) Tilpasset veksler mellom moduser basert på app Kino er 133% RBG Bilde er 102% Adobe RBG på støttede enheter hvertfall. Vet ikke om enheter under Note 4 har det, var første testen på displaymate jeg så hvor det var med. Grunnleggende er 101% RBG, og altså slik som vanlige LCD skjermer er. (Tallene er fra S6, vil variere etter modell åpenbart, Kilde: http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm) Navn kan variere litt etter modell. Vet Galaxy S3 har disse innstillingene, kan være lavere og. De oppdaterer modellene sine, slik at innstillinger er ganske like, så S3 sine innstillinger så ikke slik ut ved launch. Ja, jeg sitter igjen med inntrykket at dette varierer i enhetene og ikke er standardisert. Takk for innsikten i dette. Produsentene forholder seg nok til folk som sjelden etterspør sånt, så man blir jo sånn sett rimelig prisgitt sider som bruker ordentlig måleutstyr til å reflektere hva de ulike innstillingene gjør med bildet. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Vel, de har nå hvertfall lagt inn en instilling for det, så det er jo sånn sett bedre enn ingen innstilling. Innstillingen kom jo fordi folk klaget over saturerte skjermer. Ellers så har de jo et bildet som viser forskjellen Det er jo og hvertfall noe Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) På S5 har jeg ikke endret innstillingen fra fabrikkstandarden "tilpass skjerm" Da vises bildene normalt saturert. Virker som de lærer med andre ord Endret 26. mai 2015 av Rowdy Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 De har vel blitt sin egen fiende i.o.m at de har markedsført fargene som et sellingpoint. Da blir det vel gjerne ikke så lett å si at det var en dårlig ide, så de gir mulighet til å justere det ned, men må gi det navn som understøtter den nye fargeteknologien. Hadde det ikke vært for din innsikt i dette hadde jeg neppe vurdert å kjøpe noe med denne teknologien, og jeg er sannsynligvis ikke alene om det for Samsung taper jo kunder så det jomer for tiden. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 De har vel blitt sin egen fiende i.o.m at de har markedsført fargene som et sellingpoint. Da blir det vel gjerne ikke så lett å si at det var en dårlig ide, så de gir mulighet til å justere det ned, men må gi det navn som understøtter den nye fargeteknologien. Hadde det ikke vært for din innsikt i dette hadde jeg neppe vurdert å kjøpe noe med denne teknologien, og jeg er sannsynligvis ikke alene om det for Samsung taper jo kunder så det jomer for tiden. Det var jo på grunn av at S5 var helt OK, men ikke noe spesielt, i tillegg til at de mister mye i Kina. Der kommer jo produsenter som Xiaomi, Huawei, Lenovo, ZTE og tar store markedsandeler med sine toppmodeller. Apple har en margin på over 23% tror jeg, mens Samsung er litt over 17%. Till sammenligning har Xiaomi under 3%. De tjener nesten ingenting, men de selger mye. Jeg tviler på at Samsung taper salg på grunn av det. Jeg tror grunnen til at de har satt den til å være saturert er for å selge mer. Jeg har min satt til det. Det er en ting å få det til å se likt ut som virkeligheten, men jeg synes Samsung får det til å se bedre ut enn virkeligheten: https://www.youtube.com/watch?v=i_BWNZriReo Der ser du jo LCD vs saturert OLED. Dommen får vi jo når vi ser salgstallene til Samsung fremover nå med de nye Galaxy flaggskipene, i tillegg til den nye A-Serien osv. Hvis du da ser på tall for verden, og ser på tall for Kina og sammenligner så er det mulig å begynne å tenke seg mer til hva årsakene har vært. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Det er nok mer enn bare fargene som gjør at dem sliter, ja. Jeg er vel vanedyr og foretrekker vanlig fargemetning. Har vel forbunnet økt fargemetning med utbrente farger siden jeg har kalibrert det såpass mye på skjermer, så kommer vel også bekymringen om å bli så vant fargene at jeg slutter å bruke andre skjermer. Prøver vel å unngå å bli hekta. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Ellers lurer jeg på, fordi jeg ikke vet: Hva er best av et 2 MP kamera som tar 1080p bilder, som oppskaleres til 2160p på en TV, og et kamera som har rundt 10 MP og tar bilder i 2160p native resolution, og ikke trenger oppskalering? Vil det ikke da være bedre å ta bilde med alle pikslene der i begynnelsen, istedenfor å legge til 3 for hver piksel senere? MP racet har tross alt stabilisert seg rundt 16 mp i et par år nå. Mtp 4K oppløsning er det jo ikke veldig mange MP for mye for å oppnå den oppløsningen. Jo, i et slikt tilfelle vil det selvsagt være bedre å nedskalere. Oppskalering blir jo ikke så veldig optimalt, da kvalifisert gjetting av nye bildeelementer ikke er bare enkelt for et stakkars program... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg