Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ninja 300 eller YZF-R3?


Gjest Slettet-kNxRpaR5

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-kNxRpaR5

Hei,

 

Er snart ferdig med A2, og ser litt rundt etter en god førstegangsykkel. Har lest endel på nettet og sånn som det er nå står det mellom Ninja 300 eller YZF-R3. Sliter litt med å finne for og imot på disse to, så derfor jeg søker litt hjelp. 

 

Liker designet på begge to, så det står egentlig på spesifikasjonene. Har sett at Ninja 300 har "slipper clutch", er dette noe som er relevant? Tenker til sånn vanlig kjøring, som er det jeg kommer til å gjøre. I alle fall i starten. Blir nok mye kjøring til og fra jobb, og kortere turer på opptil en 3-4 timer til å begynne med tenker jeg. Så hvilken sykkel ville dere anbefalt? Bør være relativ lettkjørt og komfortabel, selv på litt lengre kjøreturer. Hvor relevant er tank størrelse? Tenker man kanskje uansett må planlegge litt etter hvor bensinstasjonene er? R3 har en mer avansert kjørecomputer, noe jeg liker. Men det alene er ikke nok til at jeg klarer å bestemme meg. 

 

Hvordan er det forresten med vedlikehold. Hvor mye koster det ca. i mnd? Sett bort fra forsikring som vil ligge på ca 1300,- for meg. R3 får man heller ikke brukt, så hvordan er det men innkjøring? Hvor viktig er det?

 

Noen som har noe fornuftig å komme med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Ville absolutt tatt en tur til forhandler og prøvekjørt. Er ikke noe poeng i å kjøpe en sykkel som du ikke sitter noe godt på. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5

Har vært å sett på begge syklene, prøve statt begge to også. Men har naturligvis ikke prøvekjørt enda, da jeg ikke er ferdig med lappen. Kommer til å gjøre det før jeg faktisk kjøper en.

 

Kan likevel si at ut ifra hvordan jeg satt på de var de veldig like. Synes begge passet meg bra og var relativt komfortable. Derfor jeg spør her, om noen har erfaringer å dele, både negative og positive, slik at jeg være litt mer kritisk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva med en nedplombert 600 da? Er jo greit med tanke på at du kan ta av plomben når du går over til A.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5

Hva med en nedplombert 600 da? Er jo greit med tanke på at du kan ta av plomben når du går over til A.

 

Hvilke alternativ har jeg da? Og hva koster det eventuelt og nedplombere, eller kan jeg gjøre det selv om det ikke er veldig vanskelig? Ønsker heller ikke betale mer enn 80tusen maks for første sykkelen.

 

EDIT: Og hvordan blir det med forsikring da? Blir det mye dyrere?

Endret av Slettet-kNxRpaR5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du har kun et alternativ hvis du vil ha en 600 r, og det er å kjøpe brukt. Reglene har blitt endret slik at det vil være vanskelig å nedplombere en 600.

Se på GSXR 600, R6, Ninja og andre r-sykler. Det viktigste er at du kjøper den nedplombert.

Tror du klarer å finne en 600 som passer budsjettet ditt. Regner nesten med at forsikringen vil bli dyrere, men det må du nesten sjekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5

Gjort endel søk på finn.no, men har ikke funnet noe særlig utvalg av sykler som er nedplombert. Forsikring ble også noe dyrere. 

 

Valget mellom Ninja 300 og R3 faller på R3 sånn som det er nå. Får se om det endrer seg etter en prøvetur. Men ut ifra det jeg har lest og sett så frister R3 mer. Liker designet hakket bedre på R3, og kjørecomputeren er bedre der. Samtidig er den kraftigere. Generelt virker det som å være litt mer av alt Ninja 300 har, med unntak av "slipper clutch". Men har lest endel om "slipper clutch" og kommet frem til at det er noe man ikke vil kunne dra så mye nytte av med mindre man er på bane.  

 

Har dog kommet over en annen sykkel, Honda CBR 500R. Det virker som å være et godt alternativ. Tror R3 har litt bedre HK/KG enn CBR'en. Men CBR'en har noe bedre dreiemoment. Jeg er veldig usikker på hva som er mest å si for akselerasjon? Begge går langt over 90Km/t, som er øvrefartsgrense rundt her hvor jeg bor i allefall. Så toppfarten er ikke så interessant. 0-60 (og 80)km/t er derfor mer relevant synes jeg. Så, er det dreiemonment eller HK/KG som vil spille størst rolle da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5

Denne da?

 

Den fant jeg ikke når jeg søkte, men virker som et veldig godt alternativ. Må bare sjekke om forsikring på den lar seg gjøre. En annen ting som blir relevant da er jo bensinforbruk, er det skyhøyt? Er jo fortsatt en 600 selv om den er plombert. Og hvordan blir den å kjøre? Sykkelen er jo bygget som en 125hk, men med 48hk eller hva den har, blir den da mindre brukervennlig? Blir den daff eller vil den kjøre fra sykkler som YZF-R3. 

 

Det er jo praktisk med tanke på at jeg bare kan fjerne plomberinga når jeg evt. tar A. Men om den blir dyr i drift og i tillegg daff å kjøre som A2 heller jeg fortsatt mot YZF-R3 evt. CBR 500R. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Yamaha MT-07 kan fåes i nedplombert versjon til A2. Usikker på pris, men om du leter etter en streetfighter ville jeg definitivt vurdert den.

Lenke til kommentar
Slettet-kNxRpaR5 skrev (På 20.5.2015 den 1:56 PM):

 

Eselfjes skrev (På 20.5.2015 den 1:22 PM):

Denne da?

 

Den fant jeg ikke når jeg søkte, men virker som et veldig godt alternativ. Må bare sjekke om forsikring på den lar seg gjøre. En annen ting som blir relevant da er jo bensinforbruk, er det skyhøyt? Er jo fortsatt en 600 selv om den er plombert. Og hvordan blir den å kjøre? Sykkelen er jo bygget som en 125hk, men med 48hk eller hva den har, blir den da mindre brukervennlig? Blir den daff eller vil den kjøre fra sykkler som YZF-R3. 

 

Det er jo praktisk med tanke på at jeg bare kan fjerne plomberinga når jeg evt. tar A. Men om den blir dyr i drift og i tillegg daff å kjøre som A2 heller jeg fortsatt mot YZF-R3 evt. CBR 500R. 

 

Du kan ikke strupe en mc med over 70kw. Strupesett går an å kjøpes her. De nye reglene står øverst på siden.

 

Jeg kjøpte meg en SV650S, som jeg strupet og er storfornøyd. Tror problemet med mc'er med lav cc er at de føles tamme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skrev om reglene litt over her. Reglene er nå endret uten tilbakevirkende kraft, slik at sykler som ble nedplombert før lovendringen fortsatt kan forbli i klasse A2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...