Gå til innhold

Samme hodetelefon - forskjellig bruk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg driver en god del med komponering og produsering av musikk, hvor deler av arbeidet er i Logic. Til nå har jeg nøyet meg med billige Koss-hodetelefoner, men skjønner jo og kjenner en del på at de ikke holder mtp lydbilde. Jeg ser for meg et par hodetelefoner som er around-ear, aktive støydempere(slik at de også er til god nytte på reise) og relativt nøytrale, med mulighet for "justeringer".

Har sett på forskjellige modeller fra beats og bose så langt.

Har dere noen gode forslag og/eller anbefalinger?

På forhånd, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å få i både pose og sekk. Skal du ha aktiv støydempning og studioklokker i ett går det ut over lydkvaliteten. Jeg ville definitivt ikke kjøpt Beats. Bose er greie, de har rimelig ok lydkvalitet. En annen modell som er verdt en lytt er Audio Technica ATH-ANC9.

Lenke til kommentar

Pris er både vanskelig og lett. Jeg går på musikkgymnas og har for tiden litt lite penger, men har fått sommerjobb, og har søkt på ulike stipender

Tenkte jeg ikke skulle si noe, men jeg er enig med vidor. Du får ikke studiekvalitet med aktiv støydemping. Hva med lukkede klokker i stede?

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg fraråde Bose. Lyden bærer preg av mye diskant og bass, men heller lite mellomtoner.

Min anbefaling er er Beyerdynamic DT770 32/80 ohm dersom du vil ha mye for pengene.

Når det er sagt er det veldig vanskelig å kombinere "nøytrale" studioklokker med støydemping og reisevennlighet. Det er rett og slett to forskjellige produkter.

Et nøytralt studioheadset er ofte stort, åpent (altså dårlig støydemping) og litt "kjedelig" å lytte til. De er også ofte vanskelige å drive på grunn av høy ohm. Alt dette er altså dårlige kvaliteter for et reiseheadset.

DT770 blir en perfekt mellomting. Den er lukket (god støydemping), men ikke aktiv støydempet (dette gir elendig lyd), den er nokså nøytral, men har likevel karakterastikk og er gøy og lytte til. Men framfor alt er det utrolig behagelig å ha på og du kan sitte i timesvis både på fly og hjemme i sofaen :)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Har selv drevet i samme bransje i lang tid.

Hva skal du bruke hodetelefonen til? Medhør og tracking, eller edit, miks og mastering?

Til de 3 første stegene er det greit å bruke lukkede hodetelefoner type Beyerdynamic DT770Pro, Audio-Technica ATH-M50(x) etc.

De 2 siste stegene bør alltid utføres med høyttalere med bruk av hodetelefoner som korrigeringsverktøy slik at sluttresultatet også høres bra ut på hodetelefoner. Gode hodetelefoner for korrigering er "nøytrale" åpne hodetelefoner, type Sennheiser HD600/650, etc.

Min erfaring er at en miks og mastering bare utført på hodetelefon ikke høres bra ut på høyttalere.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at en miks og mastering bare utført på hodetelefon ikke høres bra ut på høyttalere.

Amen. Det er så og si umulig å mikse rett med bare hodetelefoner. Forskjellig deler av miksen drukner lett på høyttalere og andre stikker seg ut selv på høyttalere med helt flat respons. Stereoperspektivet blir også helt forskjellig. Da kan du tenke deg hvordan det blir på vanlige høyttalere med større ujevnheter. Helt greit å jobbe på hodetelefoner, men det må periodisk justeres på høyttalere hvis det skal bli bra.

Lenke til kommentar

Et godt valg er faktisk ATH-M50X. Da har du god lydkvalitet i tillegg til god passiv dempning. Er vel et av de bedre kompromissene.

+1

I samme kategori og pris har du også Beyerdynamic DT770Pro (32, 80 eller 250 ohm) og Shure SRH840.

Et billig og bra altenativ er Creative Aurvana Live! (CAL!) (oppfølgeren Live2 er mye  dårligere lydmessig).

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...