Gå til innhold

Bruken av denne kategorien

EC

Anbefalte innlegg

Heisann!

I det siste har det oftere og oftere forekommet diskusjoner som utvikler seg til personangrep. Jeg registrerer også at retningslinjene ofte brytes ved at flaming og uhøflig opptreden forekommer.

Nå har jeg forståelse for at diskusjoner kan bli nokså opphetet når det diskuteres politikk og religion, men det forsvarer allikevel ikke at retningslinjene blir brutt.

Derfor velger jeg å be dere om å være påpasselig slik at ikke retningslinjene blir brutt. Dersom den negative trenden ikke snur seg, vil vi bli nødt til å vurdere å stenge hele kategorien - enten for godt eller for en periode.

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Hvis DrDoogie ikke hadde filtrert meg ut, så ville jeg sagt til han at mesteparten av tiden gjør ikke Joachim det, men han er helst framstilt som han har gjort det... av DrDoogie bl.a...

Nesten alt Joachim sier blir gjort om til noe rasistisk, fasistisk, etc.

Så at DrDoogie bruker dette som begrunnelse for flaming av han syns jeg er litt tynt sagt.

Lenke til kommentar
Tar gjerne meg selv i nakken, men skulle også ønsket at det ble reagert på når folk frontet rasistiske, fasistiske, nasistiske og andre menneskeverd-fiendtlige holdninger.
Det at man begynner med flaming/personangrep tyder på at man mangler seriøse motargumenter. Hvis Joachim tar feil, så bevis det. Ikke flame han og kall han idiotiske ting. Er det ulovlig å være av den oppfatning at alle mennesker ikke er like mye verdt? Er det galt og vise at man har god råd? Er det ulovlig å mene at negre i Afrika er late basert på personlig erfaringer? Jeg tar ikke standpunkt i disse spørsmålene her, men poengterer bare at det må være lov å mene hva man vil, uten å bli flamet. Og vil dere si til en person at kan tar feil, så vis vedkommende det. JEg blir ikke overbevist om noen kaller med kukostfrahannmoskusiparringstidafraspydebergpeaceofshit!
Lenke til kommentar
Er det ulovlig å være av den oppfatning at alle mennesker ikke er like mye verdt? Er det galt og vise at man har god råd? Er det ulovlig å mene at negre i Afrika er late basert på personlig erfaringer?

Nei ingenting er ulovlig så lenge man ikke bryter loven. ;)

Men når det gjelder det siste spørsmålet ditt, så sier man f.eks ikke "negre i afrika er late" bare fordi man har et inntrykk av ca 20 personer man har møtt.

Da spesifiserer man litt mer. Man kan ikke dømme en hel rase på milliarder av mennesker på bakgrunn av 20stk man har møtt/kjenner til. Da blir det i mange tilfeller rasisme.

Men denne diskusjonen ser jeg meg ferdig med.

Lenke til kommentar
Det at man begynner med flaming/personangrep tyder på at man mangler seriøse motargumenter.

For å vise deg hvor meningsløs forskyvningen din av problemstilling (en debattstil du deler med Hagen og andre demagoger) her blir, ta i betraktning følgende:

Eksempel 1:

"Hvis du ikke kan bevise det, så har du ikke et seriøst motargument."

Eksempel 2:

"Jeg synes ikke folk som deg er verdt noe, så da er det greit for meg at du fryser i hjel."

Eksempel 3:

"Hvis du ikke kan bevise at det ikke er greit at jeg uttaler at du kan fryse ihjel, da har du ikke seriøse motargumenter."

Men for å vende tilbake til problemstillingen som du tafatt forsøker å endre fra "folk flamer fordi dem hisser seg opp over provoserende uttalelser" til "folk som flamer hverandre har etter mitt syn dårlige argumenter", la oss igjen ramse opp hvilke uttalelser som pisker folk opp:

* Rasistiske utsagn

* Fasistiske utsagn

* Nasistiske utsagn

* Selvgode rikmannsutsagn som røper en motbydelig holdning til andre mennesker.

Hvis ikke det blir innført en bedre oppfølging av hva som blir sagt i dette forumet, forsvinner det. Det er skriften på veggen.

Jeg forteller da at hvis moderatorene forutsetter at folk ikke skal la seg hisse opp av at noen vifter med røde kluter, da vil problemet forbli.

Å legge ned denne delen av forumet er ikke en løsning i seg selv (vel, en eliminering av et problem, til forskjell fra løsning), det å lære av hvordan problemer oppstår, og innføre reaksjoner på "ildspåsettelser", er løsningen.

Å lære av sine feil.

Jeg vil da foreslå:

* En trollpolitikk.

- Når folk helt klart mener å provosere, gi dem automatisk en liten ferie.

Lenke til kommentar

helt enig med deg der, det burde vaere en standard aa ikke bare peke paa et lite utsagn, men se paa helheten, hva den personen svarte paa osv. - hvorfor den personen sa den han sa.

synes seixon er litt barnslig naar han paastaar her at det joachim uttaler seg (i form av folke/raseteorier, som jeg slett ikke mener hoerer hjemme i et offentlig, serioest forum), bare blir "gjort om" til noe rasistisk... Hva mener seixon er rasistisk? Hvor gaar grensa?

Ifoelge norsk lov er vel uansett ikke rasisme tillatt offentlig?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Er det ulovlig å være av den oppfatning at alle mennesker ikke er like mye verdt? Er det galt og vise at man har god råd? Er det ulovlig å mene at negre i Afrika er late basert på personlig erfaringer?

Nei ingenting er ulovlig så lenge man ikke bryter loven. ;)

Men når det gjelder det siste spørsmålet ditt, så sier man f.eks ikke "negre i afrika er late" bare fordi man har et inntrykk av ca 20 personer man har møtt.

Da spesifiserer man litt mer. Man kan ikke dømme en hel rase på milliarder av mennesker på bakgrunn av 20stk man har møtt/kjenner til. Da blir det i mange tilfeller rasisme.

Men denne diskusjonen ser jeg meg ferdig med.

Ja, men han dømte ikke en hel rase. Han dømte negere som bor i Afrika, en gruppe folk, og ikke en hel rase.

Her beviser du nettopp en gang til at det han sa blir gjort om til noe helt annet.

En generalisering? Ja, det var det absolutt! Men det var ikke rasistisk.

Mange ting Joachim har sagt har vært på kanten, og til og med provoserende eller vondt.

Men i fler tilfeller, har han sagt noe, og så tar mange på forumet helt av med seriøse omkonstrueringer av det han sa.

Rasisme er når du sier at en RASE er mindre verdt enn en annen.

Å peke ut at en gruppe folk i et land som er av en rase er late basert på personlige erfaringer er ikke rasisme, det er en ufordomsfull generalisering.

Lenke til kommentar

Jeg må få lov til å mene at visse mennesker i visse land, er late. Jeg må også få lov til å mene at jeg er mer verdt enn krimminnelle.

Nå vil jeg ikke at denne tråden skal ende opp i en endeløs diskusjon om meg... la oss derfor stoppe diskusjonen, eller lage en topic i det vanlige forumet, ikke som prioritert...

Jeg ønsker derfor ikke å gå nærmere inn på mine utsagn, da dette vil føre til en total avsporing av trådens emne.

Takk!

Lenke til kommentar

Og der tok du feil igejn, du har ikke lov å mene at du er verdt mer en noen andre... Oppretter noen her en JokkemannR-tråd? Den vakke dum.. btw: ja du kan godt si "Nordmenn er late", men om du sier "Pakistanere i Norge er late" eller "Hvite i Norge er late" får det en HELT annen betydning.. som du og din søte: "negrene i Afrika er late"..

Sorry Mac.

Lenke til kommentar

Har lest en god del på denne delen av forumene de siste to dagene og man kan jo rimelig lett se at det ikke er tilfeldig hvem som blir flamet. At joachimR blir flamet er vel ingen hemmelighet ,mens fiskepinna ikke blir flamet i det hele tatt til tross for at han står inne med mange av de samme meningene. Detter jo ganske tydelig på grunn av at fiskepinna diskuterer på en langt mer sakelig måte og kan komme med langt flere argumenter for sitt syn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Har lest en god del på denne delen av forumene de siste to dagene og man kan jo rimelig lett se at det ikke er tilfeldig hvem som blir flamet. At joachimR blir flamet er vel ingen hemmelighet ,mens fiskepinna ikke blir flamet i det hele tatt til tross for at han står inne med mange av de samme meningene. Detter jo ganske tydelig på grunn av at fiskepinna diskuterer på en langt mer sakelig måte og kan komme med langt flere argumenter for sitt syn.

Eller fordi Joachim har fremstått som amerikaner.

;)

Og det har jeg også.

Og hvem er på 2. plass i å bli flamet her på forumet?

:woot:

Ser vi en trend?

Lenke til kommentar
En generalisering? Ja, det var det absolutt! Men det var ikke rasistisk.

Mange ting Joachim har sagt har vært på kanten, og til og med provoserende eller vondt.

Men i fler tilfeller, har han sagt noe, og så tar mange på forumet helt av med seriøse omkonstrueringer av det han sa.

Rasisme er når du sier at en RASE er mindre verdt enn en annen.

Å peke ut at en gruppe folk i et land som er av en rase er late basert på personlige erfaringer er ikke rasisme, det er en ufordomsfull generalisering.

Sexion...dette har vi vært gjennom før. Det er ingen vits for oss å diskutere videre fordi vi aldri kommer til å bli enige på defininsjonen av rasisme. Du følger en ordbok defininsjon på rasisme(am I right?), mens jeg følger FNs definisjon.

Utifra det mener jeg at å henge ut en hel rase, etnisk folkegruppe, etc på bakgrunn av noen få man har møtt av denne rasen, etniske folkegruppen, etc.. blir rasistisk i de fleste tilfeller.

Har jeg forstått deg rett så vil du kalle dette en ufordomsfull generalisering. Greit for meg.

"Negre i Afrika er late" - hvilket land snakker vi om? Mener du kanskje verdensdel?

Og du har helt rett, dette er en ufordomsfull generalisering dersom personen som har uttalt dette har møtt alle negre i Afrika. Hvis ikke kaller jeg det rasisme. Som jeg har sagt x antall ganger før burde personen som uttalte dette ha spesifisert mer hvem han mente.

Lenke til kommentar

Seixon,slik jeg oppfatter det blir jokke flamet fordi han har kommet med utsagn

som at han er mer verdt enn andre og mange andre uttalelser som er litt på

kanten. Har også forstått det slik at du blir flamet fordi du gjør "narr" av andre.

Jeg har ikke sett noe til dette enda, så jeg skal ikke uttale meg om dette.

Derfor tror jeg ikke man blir flamet fordi man framstår som amerikansk,se på

fiskepinna, jeg har fortsatt til gode å se han bli flamet selv om han også

hovedsakelig støtter USA.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Seixon,slik jeg oppfatter det blir jokke flamet fordi han har kommet med utsagn

som at han er mer verdt enn andre og mange andre uttalelser som er litt på

kanten. Har også forstått det slik at du blir flamet fordi du gjør "narr" av andre.

Jeg har ikke sett noe til dette enda, så jeg skal ikke uttale meg om dette.

Derfor tror jeg ikke man blir flamet fordi man framstår som amerikansk,se på

fiskepinna, jeg har fortsatt til gode å se han bli flamet selv om han også

hovedsakelig støtter USA.

Forskjellen er at Fiskepinna ikke ER amerikansk...

Dermed ser vi en forskjell på hans behandling her på forumet, og min behandling. Enkelt og greit.

Jeg har gjort narr av folk som nekter informasjon og fakta presentert for dem rett foran øynene. Det syns jeg det er fullt lov til, når de fortsetter en diskusjon som om fakta ikke har kommet frem som ødelegger alt de sier. Det blir bare barsnlig og usaklig. Jeg gjør ikke "narr" av folk. Folk gjør narr av meg når de ikke har noe bedre å finne på. Jeg er kanskje litt netsettende, men jeg ville ikke kalt det "narr".

Ja - men du må ikke få lov til å gå rundt og si det, nødvendigvis. Da må folk også få lov til å komme med personangrep, og det blir bare et kaos.

Nei. Det du har nettopp sagt er en generalisering.

Joachim kom med en ufordomsfull generalisering som var ganske på kanten.

Personangrep ville vært imot spesifikke folk her på forumet. Det er noe helt annet enn å si at visse folk i en del av verden er late.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...