Gå til innhold

NASA gir SpaceX etterlengtet sertifisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på en kategori 2 og en kategori 3 sertifisering som artikkelen nevner i forbifarten?

 

Går det kun på enklere definisjoner som kvalitetskrav, eller snakker man kanskje om hvilken "payload" de kan løfte?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på en kategori 2 og en kategori 3 sertifisering som artikkelen nevner i forbifarten?

 

Går det kun på enklere definisjoner som kvalitetskrav, eller snakker man kanskje om hvilken "payload" de kan løfte?

Det er faktisk ganske komplekst. Enkelt fortalt har det med driftssikkerhet å gjøre. Risiko for tap av utstyr mot verdien av utstyret.

 

Kategoriene deles inn i Launch Vehicle Risk Category, med Cat 1 High Risk, Cat 2 Medium Risk og Cat 3 Low Risk.

 

I tillegg er lasten også kategorisert i Payload Class. A, B, C, D. Hver av disse klassene har flere punkter som definerer i hvilken klasse utstyret skal inn i. Det går på hvor kritisk prosjektet er for organisasjonen, nasjonal betydning, pris, hvor lenge utstyret skal være i drift, hvor komplekst utstyret er, osv. Det dyreste og/eller mest betydningsfulle utstyret havner i klasse A.

 

Cat 1 raketter kan kun fly utstyr i klasse D. Cat 2 raketter kan fly utstyr i klasse C og D, og om nødvendig enkelte ganger i klasse B. Cat 3 raketter kan fly utstyr i alle kategorier, men er den eneste som kan fly kategori A utstyr.

 

Dette er så vidt jeg vet NASA-spesifikke sertifiseringer, som sikkert andre organisasjoner også bruker. Men det amerikanske forsvaret mener jeg benytter egne sertifiseringer, i alle fall enkelte deler av forsvaret.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så en artig kommentar et annet stred

 

Presumably Ariane V meets cat 3 too.

Or for Webb is there a cat 11 "oh god, don't fail me now"?

 

:dribble: 

 

Nå er det riktignok ESA som er ansvarlige for oppskytingen av JWST.

Jeg må være dum og uvitende, for jeg skjønte den ikke. :p

Lenke til kommentar

 

Så en artig kommentar et annet stred

Presumably Ariane V meets cat 3 too.

Or for Webb is there a cat 11 "oh god, don't fail me now"?

 

:dribble: 

 

Nå er det riktignok ESA som er ansvarlige for oppskytingen av JWST.

Jeg må være dum og uvitende, for jeg skjønte den ikke. :p

 

Bare det at det har når det blir sendt opp i 2018 vil det ha tatt rundt to tiår og 12-14 milliarder dollar å utvikle og bygge dette teleskopet.

 

Hadde vært moderat kjipt om det sprengte på vei opp, for å si det slik.

Spesielt ettersom det heller er tvilsomt at det hadde blitt allokert penger til å bygge et nytt.

Lenke til kommentar

 

 

Så en artig kommentar et annet stred

Presumably Ariane V meets cat 3 too.

Or for Webb is there a cat 11 "oh god, don't fail me now"?

 

:dribble: 

 

Nå er det riktignok ESA som er ansvarlige for oppskytingen av JWST.

Jeg må være dum og uvitende, for jeg skjønte den ikke. :p

 

Bare det at det har når det blir sendt opp i 2018 vil det ha tatt rundt to tiår og 12-14 milliarder dollar å utvikle og bygge dette teleskopet.

 

Hadde vært moderat kjipt om det sprengte på vei opp, for å si det slik.

Spesielt ettersom det heller er tvilsomt at det hadde blitt allokert penger til å bygge et nytt.

 

Ah. Ja, denne havner da neppe på noen Space X rakett slik det står i dag.

Men i slike prosjekter må man si som i filmen Contact. "hvorfor bygge en, når du kan bygge to for dobbel pris".

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...