EirikP Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hei! har fått en innlevering jeg har ingen aning om hvordan jeg skal løse den... Så her forklarer jeg oppgave: Garasje skal tidvis benyttes som snekkerverksted og kunde ønsker å få installert trefase uttak til sag. Tilførsel til sikringsskap er i boig, IT nett 230v, forlegning i grøft Avstand mellom bolig og garasje er 24m Det jeg vil vite her er formler... for å hjelpe meg på gang. For å finne tverrsnitt etc til tilførsel. Kan si noe om motorskiltet: 230v/22,4A. 1455r/min 3fasemotor, Cosp 0,82 50Hz, 6,0Kw Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Tja.... Hvordan vil du begynne? Har du nek400? Lenke til kommentar
EirikP Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Tja.... Hvordan vil du begynne? Har du nek400? Har montørhåndboken, ikke nek400 Er ute etter tverrsnitt hovedsaklig, og litt utregninger som Strømføringsevne, spenningstap et c : Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Vel, på ditt nivå så beregner man ikke strømføringsevne. Man finner den i tabeller i NEK400. Spenningstap er forholdsvis enkelt, men først må du altså finne kabel. Trefase, PVC, kopper, min. 22,4 A. Sett i gang. Lenke til kommentar
EirikP Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Vel, på ditt nivå så beregner man ikke strømføringsevne. Man finner den i tabeller i NEK400. Spenningstap er forholdsvis enkelt, men først må du altså finne kabel. Trefase, PVC, kopper, min. 22,4 A. Sett i gang. Ville egentlig vite om du kunne formelen for å finne tverrsnitt i tilførselen til denne 3fase stikk uttaket for sagen... Da jeg er veldig dårlig i teori og trenger grundig hjelp Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Man bruker tabeller, ikke formler til slikt. Lenke til kommentar
EirikP Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 ja gikk i montørhåndboken, brukte forlengningsmåte D1, fikk 24A 2,5kvadratmillimeter.... høres ikke det utrolig lite ut? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 2.5 er for lite ja. Husk at det er noe som heter nasjonale tilpasninger også, så hvis du skal bruke forlegningsmåte A noen steder så må du følge de anvisningene istedenfor. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hvis du skal montere stikk til sagen, må du ta utgangspunkt i kurssikringen i stedet for merkestrømmen til sagen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Har ikke montørhåndboka med meg, tror jeg. Det er i alle fall noe som heter "nasjonale minstekrav" som står i NEK 400.553.2.1 De står vel sikkert ett eller annet sted i montørhåndboka også. Et annet viktig spørsmål: Er dette en boliginstallasjon, formelt sett? I så fall så gjelder også den delen av NEK400 som man kaller "bolignormen". Det meste av bolignormen er egentlig en nasjonal tilpasning, spesiealt hva angår dimensjonering. Bolignormen gir jo krav om grovere kabling. Og ellers som Bozzeye mevner over: Når det dreier seg om en stikkontakt, og altså ikke en "fast belastning" så er det kurssikringens dimensjon, eller rettere sagt den belastningsstrøm som garanterer utløsning innen en time (bolignormen) som gir den dimensjonerende strøm som man skal beregne etter. (Hvis det ikke er bolignorman som gjelder da blir det vernets merkestrøm som gjelder som belastningsstrøm.) Altså: 1. Beregn motorens belastningsstrøm. 2. Finn fram til en standard stikkontakt som tåler belastningsstrømmen. 3. Velg er vern (automatsikring) i frohold til belastningsstrøm eller stikkontakt. (Faktisk valgfritt.)4. Velg en kabel som tilfresstiller følgende krav: 1. Nasjonale minstekrav. 2. Strømføringsevne (Begrenset av varmgang.) 3. Minste kortslutningsstrøm må ikke bli for liten (Mindre enn I5)4. Spenningsfallet må ikke bli for stort. Endret 18. mai 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det er for ordens skyld avsnitt 533.2.1 arne22 mener. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Det har du sikkert rett i. Kikket bare på noen notater. Når det gjelder problemstillingen bolignormen eller ikke, så har jeg tenkt (men ikke lest.) Den kabelen som går gjennom grøften den må vel være terminert eller koblet opp i et inntaks eller fordelingsskap inne i boligen. Da blir det jo å anvende bolignormen på denne kabelen, dvs den delen som går gjennom boligen, og da blir det jo egentlig fint lite ute i garasjen å ikke bruke bolignormen på, i alle fall for denne kursen. Altså blir dimensjoneringen ut i fra bolignormen. (Forutsatt garasje til bolig.) Da blir den dimensjonerende last lik vernets I2 eller "største prøvestreøm" som for dette vernet er 1,4 x merkestrømmen. (Tilfeldig funnet ved googling) http://www.moeller.no/cgi-bin/Produkt.exe/TDVis?ID=60 Det handler sånn sett ikke så mye om å "sette inn i formelen" men ganske mye om bruk av regelverket. Hvis garasjen står plassert utenfor et kontorbygg eller et lager, da blir det ikke bolignormen og "dimensjonerende last" regnes som ca 30-40% lavere, avhengig av sikringstypen. Endret 19. mai 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå