Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangs kjøp av bruktbil


Anbefalte innlegg

Nå har jeg planer om å kjøpe bruktbil, men det er noen ting jeg lurer på, som jeg føler er idiotiske spørsmål jeg ikke helt tørr å spørre om ellers, så go easy on me. 

 

1. Forsikring, skal/burde den tegnes før eller etter selve kjøpet? 

 

2. Betalingen. Jeg har planer om å betale noe sjæl, og billån det som går over. Egenandelen går på 50 k, og lånet går på ca en 70 k. Hvordan går man frem her? Betale i to omganger eller få bakt inn hele greia i en bankremisse? Og hva er best, både lån og egenandelen i samme bank, eller skaffe lån et annet sted ut i fra renteforskjellene?

 

3. Omregistreringen. Skal selger levere vognkort del 2, skal kjøper gjøre det, eller begge to sammen? 

 

Jeg er vel generelt opptatt av hvordan prosessen deres har vært når dere har gått til kjøp av bruktbiler. Når/hvordan dere betalte osv. Del gjerne egne erfaringer. På forhånd, takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Forsikring tegner du forsåvidt etter selve kjøpet, men før du overtar bilen. Långiver vil nok også ha bevis på forsikring (m/ kasko og tredjemannsdekning, eller hva det nå heter) før de utbetaler lånet.

 

2) Spør banken hvordan de vil ha det; om du skal/kan betale egenandelen til dem, før de betaler ut alt til selger, eller om du skal betale egenandelen direkte til selger. Pengene som kommer fra banken ser nok aldri du noe til, de går rett fra utlåner til selger.

Hva du mener med siste delen av spørsmålet forstår jeg ikke; har du tenkt å (forbruks-) låne til "egenandelen" også???

 

3) Hvem som leverer vognkort og/eller salgsmelding spiller liten rolle, det viktige er at den er underskrevet av begge parter. Banken vil nok også ha kopi av salgsmelding (sammen med forsikringsbevis) før de får tatt pant i bilen og kan utbetale lånet.

Lenke til kommentar

Ok, men det hørtes veldig greit ut.

 

Det jeg mente på det andre spørsmålet ang lånet var det at, nå har jo jeg en fast bank jeg bruker. Men jeg ser at de har høyere renter på billån, så om det går an å søke om billånet et annet sted, som har bedre renter. Det varierer jo fra bank til bank, men banken min ser ut til å ha det dårligste tilbudet.

Det jeg lurer på er hva som er best. Søke billån i en annen bank, eller bare bruke den banken jeg har, siden det er "enklere".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...