Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skal søke meg inn i sjøforsvaret. Diverse spørsmål.


-#-#

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg skal søke meg inn i sjøforsvaret, rettere sagt fregattvåpenet. Jeg vil ha en tjeneste der jeg er enten ute på dekk eller på broen, ikke i ops. rommet siden jeg liker dagslys. Tenker på Artilleritjeneste, men hvordan er det om jeg vil tjenestegjøre etter førstegangstjenesten, kan jeg fortsette som artilleri-soldat? Eller må jeg gå sjøkrigsskolen å få en utdanning derfra? Da ville jeg ha tatt denne: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/hoyere-utdanning/sjokrigsskolen/elektronikk-og-data

Er det noen spesiell utdanning fra VG som vil gjøre mer mer attraktiv? som fagbrev fra elektriker? Vil helst holde meg unne maskinist, og som sagt noe som gjør at jeg må jobbe i ops. rommet.

 

Noen linker:

Artilleritjeneste: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/sjoforsvaret/artilleritjeneste-pa-fartoy

Navigasjonsassisten: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/sjoforsvaret/navigasjonsassistent

 

Takker på forhånd

Endret av Hårek
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par avklaringer: Maskinister og elektrikere arbeider ikke i operasjonsrommet, men har sin "kommandosentral" i kontrollrommet. Vervede artillerister har også sine hovedoppgaver i operasjonsrommet.

 

Dersom du har tenkt å starte karrieren som vervet så kan du med fordel ha et fagbrev, og da i et fag som er relevant (lite bruk for murere eller snekkere altså). Eksempler på relevante fag er elektriker, elektroniker, automatiker, maritime fag og mekaniske fag. Når det er sagt så er det heller ikke dumt å ha studiespesialisering med R2 og F1. Da er du direkte kvalifisert til krigsskolene, noe som legges vekt på.

 

En fregatt er en krigsmaskin. Det innebærer at i tillegg til "vanlige" stillinger, er det også militære stillinger. For å ta med hele organisasjonen, så finner du følgende:

 

  • Ledelse (Skipssjef, Nestkommanderende og avdelingsledere)
  • Skipsteknisk avdeling (maskinister, elektrikere, matroser (takkel))
  • Våpenteknisk avdeling (Luftsystemteknikere, overflatesystemteknikere, undervannssystemteknikere, teleteknikere)
  • Operasjonsavdeling (Radiooperatører, sensoroperatører, krigføringsoffiserer, navigatører)
  • Logistikk (forvaltere, økonomi, kokker, servitører)

Dersom det er svært viktig for deg at du holder deg på bro, så er nok navigasjon veien du vil gå. Da bør du helst ta maritime sertifikater gjennom Sjøkrigsskolen (3 år), og da starter du sannsynligvis karrieren som navigatør. Det er da ikke gitt at du starter på fregatt, men dit kan du eventuelt søke deg senere. Fordelen med denne utdannelsen er at du da har korrekt start på en karriere som potensielt kan ta deg hele veien til Skipssjef, og videre. 

 

Linjen du nevner, elektronikk og data, vil bringe deg til våpenteknisk avdeling. Her vil du arbeide med hovedstasjon i operasjonsrommet, men med ansvar for spesifikke deler av kampsystemet. Du er da i prinsippet en ingeniør og tekniker. 

 

Det er også mulig å gå fra førstegangstjenesten til vervet soldat. Som artillerist vil du da sannsynligvis bli systemassistent innen overflatekrig, og vil da i stor grad drifte og vedlikeholde kanon, missilsystem og diverse annet. Du får da et halvt år med kurs, med tjeneste på fregatt med 3-års kontrakter. Jeg tror disse kontraktene i dag kan fornyes to ganger, dvs totalt 9 år.

 

Som en personlig oppfordring så vil jeg ikke anbefale deg å velge linje/stilling utifra hvor mye du får se dagslys. Du har nok av mulighet til å ta deg en tur på bro, eller ut for den saks skyld, uansett hvor du har arbeidsplass om bord. Velg heller et fagområde som interesserer deg.

Lenke til kommentar

Dersom det er svært viktig for deg at du holder deg på bro, så er nok navigasjon veien du vil gå. Da bør du helst ta maritime sertifikater gjennom Sjøkrigsskolen (3 år), og da starter du sannsynligvis karrieren som navigatør. Det er da ikke gitt at du starter på fregatt, men dit kan du eventuelt søke deg senere. Fordelen med denne utdannelsen er at du da har korrekt start på en karriere som potensielt kan ta deg hele veien til Skipssjef, og videre. 

 

Hvis TS vil også over i det private er denne utdannelsen noe som vil veie tungt. 

Lenke til kommentar

Et par avklaringer: Maskinister og elektrikere arbeider ikke i operasjonsrommet, men har sin "kommandosentral" i kontrollrommet. Vervede artillerister har også sine hovedoppgaver i operasjonsrommet.

 

Dersom du har tenkt å starte karrieren som vervet så kan du med fordel ha et fagbrev, og da i et fag som er relevant (lite bruk for murere eller snekkere altså). Eksempler på relevante fag er elektriker, elektroniker, automatiker, maritime fag og mekaniske fag. Når det er sagt så er det heller ikke dumt å ha studiespesialisering med R2 og F1. Da er du direkte kvalifisert til krigsskolene, noe som legges vekt på.

 

En fregatt er en krigsmaskin. Det innebærer at i tillegg til "vanlige" stillinger, er det også militære stillinger. For å ta med hele organisasjonen, så finner du følgende:

 

  • Ledelse (Skipssjef, Nestkommanderende og avdelingsledere)
  • Skipsteknisk avdeling (maskinister, elektrikere, matroser (takkel))
  • Våpenteknisk avdeling (Luftsystemteknikere, overflatesystemteknikere, undervannssystemteknikere, teleteknikere)
  • Operasjonsavdeling (Radiooperatører, sensoroperatører, krigføringsoffiserer, navigatører)
  • Logistikk (forvaltere, økonomi, kokker, servitører)

Dersom det er svært viktig for deg at du holder deg på bro, så er nok navigasjon veien du vil gå. Da bør du helst ta maritime sertifikater gjennom Sjøkrigsskolen (3 år), og da starter du sannsynligvis karrieren som navigatør. Det er da ikke gitt at du starter på fregatt, men dit kan du eventuelt søke deg senere. Fordelen med denne utdannelsen er at du da har korrekt start på en karriere som potensielt kan ta deg hele veien til Skipssjef, og videre. 

 

Linjen du nevner, elektronikk og data, vil bringe deg til våpenteknisk avdeling. Her vil du arbeide med hovedstasjon i operasjonsrommet, men med ansvar for spesifikke deler av kampsystemet. Du er da i prinsippet en ingeniør og tekniker. 

 

Det er også mulig å gå fra førstegangstjenesten til vervet soldat. Som artillerist vil du da sannsynligvis bli systemassistent innen overflatekrig, og vil da i stor grad drifte og vedlikeholde kanon, missilsystem og diverse annet. Du får da et halvt år med kurs, med tjeneste på fregatt med 3-års kontrakter. Jeg tror disse kontraktene i dag kan fornyes to ganger, dvs totalt 9 år.

 

Som en personlig oppfordring så vil jeg ikke anbefale deg å velge linje/stilling utifra hvor mye du får se dagslys. Du har nok av mulighet til å ta deg en tur på bro, eller ut for den saks skyld, uansett hvor du har arbeidsplass om bord. Velg heller et fagområde som interesserer deg.

 

Takk for svar du! Skal høre på tipset ditt og velge det jeg liker bedre enn det å se mest mulig dagslys ;) vet ikke hel jeg likevel. liker meg på bro eller dekk, dette må nok være det jeg vil velge. navigasjonsassistent så litt intressant ut.  Er dette noe man kan gjøre i fgtj? Eller om du må i sjøkrigsskolen, hvilken linje må du gå da?

 

kan man bare være i sjøforsvaret 9 år etter fgtj? Det er da kjedelig, menmen, blir sikkert nok det.

 

Et spørsmål til, er det noen fordeler ved å ha gått på skyting (pistolskyting) når man skal inn i forsvaret? (siden man vet ofte lit mer om hvordan man skal behandle det, bruke det, skuddsikkerhet siden man har øvd i noen år).

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Du kan fint søke som artillerist eller navigasjonsassistent i fgtj, men er verdt å merke seg at det er ikke så mange som blir det. Du bør helst bli godt lagt merke til i rekrutten og insje på alt mulig. Er en stor andel som ender opp med å få vakt og sikring (meg selv blant annet) haha

Lenke til kommentar

Du kan fint søke som artillerist eller navigasjonsassistent i fgtj, men er verdt å merke seg at det er ikke så mange som blir det. Du bør helst bli godt lagt merke til i rekrutten og insje på alt mulig. Er en stor andel som ender opp med å få vakt og sikring (meg selv blant annet) haha

 

hvordan var vakt å sikring?  :tease:  haha. Det jeg har funnet ut at er en god ting å gjøre er å stå på i rekrutten, ta den tungeste sekken når dere skal gå, ta initiaivet, hjelpe andre, så kan du heller slappe litt mer av når du har fått den stillingen du vil ha ( om du får den ).

jeg tror jeg skal søke meg inn til navigasjonsassistent.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg at Vakt og sikring har et relativt dårlig rykte på seg, og skjønne forsåvidt det. Selve stillingen er ikke så ille, men her jeg er nå iallfall (haakonsvern) så er befalet veldig ymse, så er generelt de som ødelegger mye av tjenesten vår. Men har du vakt og sikring på søkelisten din, så ender du opp med det, uansett om det er på 3 eller 4 valget.

 

edit: Tl:DR: styr unna vakt og sikring på Haakonsvern, og prøv så godt du kan for å komme på båt!

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

edit: Tl:DR: styr unna vakt og sikring på Haakonsvern, og prøv så godt du kan for å komme på båt!

 

Å komme på båt var planen ;) vil søke meg inn i fregattvåpenet, tror jeg skal prøve å bli våpentekninger på fregatt etter fgtj, og kanskje noe annet under fgtj.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Verdt å nevne vis du vil holde deg ute på dekk eller bro, er takkel-avdelinga. Dette er typiske "båtsmenn" med arbeidsoppgåver som innebære vedlikehald av båten. Mykje dekksarbeid, og til sjøs har dei bruvakt.

 

Sjølv var eg radio-operatør, og hadde ei veldig flott tid i marinen. Når du er i rekrutten er du ganske usikker på om du faktisk gjer det godt nok til å komme inn på den stillinga du vil, så eg anbefale å sette radio-tjeneste som ein slags plan b, då ein etter fullført radiokurs kan fritt velge tjenesteplass (sortert etter den som gjorde det best på prøvar undervegs).

 

Eit anna poeng er at når eg først var ombord, var det mange muligheter for verving og utdanning uansett kva ein hadde som førstegangstjeneste. Ein blir kjend med kva vegar ein må gå for visse avdelingar, og blir vand med livet ombord.

 

Uansett kva som skjer: Lykke til med tjenesten din!

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...