volvo240turbo Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Har fått et problem på min Ford Mondeo 2001 modell, en 2.0 liters bensiner. 2 ganger mens jeg har vært å kjørt har plutselig temperaturen begynt å stige, og da stiger den raskt. Kan beskrive hendelsesforløpet nedenfor:Ting som er verdt å bite seg merke i for dem som automatisk hopper til den konklusjon at toppakkningen er gåen:- Oljenivå er uendret og mellom Max og Min.- Ikke noe hvitt skum i olje (så ikke kjølevæske i oljen).- Ikke noe lekkasje fra ekspansjonstank, og ok nivå.- Ikke noe oljeantydning/sludge i ekspansjonstank.- Ikke unormal/hvit eksos.- Ingen lekkasjeflekker under bil.1. gangKjørte normal bykjøring og sto litt utenfor en bensinstasjon på tomgang. Turtallet begynner å droppe for å deretter stille seg normalt ved 10 sekunders mellomrom... så begynte jeg og kjøre og ble stående i kø i et kryss, mens turtallet fortsatte og droppe og stille seg normal igjen mens jeg tok inn clutchen. Så svingte jeg ut av krysset og temperaturnåla begynte å stige ekstremt fort! så jeg kjørte ca. 200 meter før jeg fikk stoppet på gatekanten og temperaturnåla var da på rød. Stoppet motoren og poppet opp panseret før å kjøle ned. Etter ca. 20 min startet jeg bilen og kjørte avgårde igjen uten noen form for problemer.2. gangKjørte en kompis hjem, og skulle kjøre noen fra han til en annen plass. Ble derfor stående 3-4 min utenfor på tomgang og turtallet begynte å droppe slik som beskrevet ovenfor. Kompisen min kom og vi rygget ut av innkjørselen (bratt men kort innkjørsel), og begynte å kjøre. Kom 50 meter før temperaturen begynte å stige... Svingte bilen opp i hagen og skrudde av og poppet panseret igjen, gikk inn til kompisen og så en film før jeg så kjørte igjen. Bilen startet da lett og jeg kunne kjøre videre uten noen form for problemer. Før dette begynte å skje la jeg merke til en slags "klikk" lyd som kom mens jeg sto på en parkeringsplass utenfor skolen på tomgang. Akkurat som at det var et rele som slo inn, men lyden kom da med ca. 10 sekunders mellomrom så jeg vil tro dette har en sammenheng med problemet mitt. Det rare er at dette bare har skjedd 2 ganger, og ellers virker bilen uten problemer. Håper at noen av dere kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre for å prøve å fikse dette. Har bare hatt lappen i 5 dager og vil ut å kjøre bil! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hvis den kun overoppheter når du står stille eller i veldig lav fart (køkjøring, venting i kryss, parkering etc) så er det godt mulig det er radiatorvifta som ikke starter. Lenke til kommentar
volvo240turbo Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Men vil temperaturen kunne øke så fort, kun hvis viften ikke starter? ca. 40 sekund fra midt på måleren til rød! :S Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Sjekket pumpen som sirkulerer kjølevæsken? Kan f.eks. være dårlig kontakt på strømledningen til den, slik at den stopper når kontakten blir brutt. Eller den kan begynne å ta kvelden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Men vil temperaturen kunne øke så fort, kun hvis viften ikke starter? ca. 40 sekund fra midt på måleren til rød! :S Ja det vil den. Sjekket pumpen som sirkulerer kjølevæsken? Kan f.eks. være dårlig kontakt på strømledningen til den, slik at den stopper når kontakten blir brutt. Eller den kan begynne å ta kvelden. Tror ikke denne bilen har elektrisk vannpumpe. Da ville den også ha blitt overopphetet når han kjører. Lenke til kommentar
joka Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 sjekk ledninga til tempsensoren, hvis den kortslutter til jord vil nåla gå opp på max.. Lenke til kommentar
volvo240turbo Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 tviler på ledninga til sensoren etter som den er på normal temperatur igjen etter at den har kjølt seg litt. Bilen har ikke elektrisk vannpumpe, så vidt jeg vet og som Sedsberg sier ville bilen blitt overopphetet da. Sitter å tenker så det knaker her! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det er vel ikke så mye du trenger å tenke på. Gå ut og start opp bilen. La den gå seg varm og se/hør om vifta starter. Har du air condition kan du skru på den. Da skal vifta gå uansett om motoren er varm eller ikke. Lenke til kommentar
volvo240turbo Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 Har nå vært å sjekket, vifta starter ikke. Skal tilbake til garasjen litt senere idag og tenkte at det går vel an å sjekke om vifta starter hvis jeg kortslutter "styringa" til vifta.. Den er vel koblet til en eller annen temperaturmåler en eller annen plass på kjølesystemet? Men da siden vifta ikke starter, og bilen bare overopphetes etter å ha stått på tomgang, kan man vel kanskje utelukke gåen toppakning? ..eller tar jeg feil nå? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det kan selvfølgelig ha skjedd som en bivirkning av problemet du har hatt, men siden du har vært flink til å passe på, så vil jeg tro du har berga den Over til det andre spørsmålet, så ja, det er en føler som sørger for å starte den. Siden det høres ut som reléet slår inn vil jeg tippe det er viftemotoren som er gåen/ikke får strøm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå