Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp og tips til essay!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har eksamen i norsk om mindre enn to uker, og jeg vurderer nå sterkt å sette meg inn i sjangeren Essay. Jeg har norsk som privatist, og vil ha samme eksamen som vg3 elever. 

Det jeg lurer på, er om noen her har noen lette huskeregler eller liknende når man skal skrive essay. Jeg har vært på nettet og lest om sjangeren, og tror jeg forstår det, men jeg har hørt at det er så lett å "faile" på denne sjangeren, da den er veldig krevende. 

Så, er det noen her på forumet som har korte og flotte tips om hva man bør ha med i et essay, og hva man absolutt bør unngå. Nå tenker jeg generelt, altså. Har ikke fått noen oppgave ennå, men prøver meg nå på tidligere eksamener, og sliter litt med å huske hva jeg skal ha fokus på, slik at det ikke blir for mye mot artikkelsiden, eller at det detter mot kåseri :/

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samlet noe stoff om essay, men jeg har ikke notert hvor det er fra. Dette er nok henta fra nettet et sted. For meg virker det som en vanskelig sjanger å prøve seg på. 

SJEKKLISTE FOR SKRIVING AV ESSAY
· Jeg har vært mer opptatt av å undre meg enn av å komme til en bestemt konklusjon.
· Jeg har nærmet meg emnet fra flere kanter, gransket det og prøvd å kaste lys over det fra en personlig synsvinkel.
· Jeg har unngått klisjéaktige tanker.
· Jeg har prøvd å samle refleksjonene mine i et paradoks, og jeg har unngått å skrive ”Jeg mener….”, ”Jeg synes….”, ”Her føler jeg at det er riktig å …” osv.
· Jeg har skrevet ned episoder på en slik måte at leseren settes i en bestemt stemning.
· Jeg har knyttet refleksjoner til episoden(e) og bygget opp teksten slik at det er refleksjoner både før og etter episoden.
· Jeg har vært språklig bevisst, arbeidet med å formulere setninger som klinger godt, og jeg har brukt litterære virkemidler, for eksempel kontraster, språkbilder, ordspill og bokstavrim.
· Jeg har brukt ironi og humor uten å bli flåsete eller fleipete.
· Jeg har uttrykt meg muntlig og unngått uttrykk og setninger som ville være unaturlige å bruke i en samtale.
· Jeg har et tankevekkende innhold.
· Hovedidéen min ligger hele tiden under teksten. Emnet er den røde tråden i teksten, men det kan være sidesprang.
· Jeg har overlatt til leseren å trekke konklusjoner.
Et siste råd: Dersom du ikke har trent på å skrive essay og kåseri, fraråder vi å velge denne genren til eksamen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...