Gå til innhold

Innspill beste måte å utvide nettverk til kjeller

Anbefalte innlegg

Vi har i dag et slikt oppsett i stuen:

Kabel inn i huset -> Modem -> Ruter.

Dette fungerer fint med unntak av at ruteren sliter med signal spesielt til deler av kjelleren hvor det leies ut.

Har lyst å trekke en Ethernet kabel eller noe slikt for å gi kjeller et kablet uttak.

Hvordan er det lurest å løse dette?

Regner med at jeg må splitte nettet etter Modem, er det lurt å splitte rett etter modem og så ha kabel til 2 forskjellige rutere, eller kable ut fra eksisterende ruter og ned til en annen forsterker / ruter i kjelleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvor mange ip adresser du har i abb?

Dem fleste har kun 1, og da kan man ikke splitte noe før routeren.

Men om oppdeling av nettverkene ikke er viktig, så er det enkleste å dra en kabel fra din router og ned til kjelleren og sette opp et reint access punkt (AP) eller en router i AP modus der.

Lenke til kommentar

Men om oppdeling av nettverkene ikke er viktig, så er det enkleste å dra en kabel fra din router og ned til kjelleren og sette opp et reint access punkt (AP) eller en router i AP modus der.

Er det jeg tenkte å gjøre, men hadde vært greit å unngå utstyret som står oppe hvis noe skulle gå galt med det siden underetasjen leies ut til studenter.

Lenke til kommentar

Er det jeg tenkte å gjøre, men hadde vært greit å unngå utstyret som står oppe hvis noe skulle gå galt med det siden underetasjen leies ut til studenter.

Da må du ha en switch eller en router med VLAN støtte så du kan programmere inn 2 separate nettverk. 

Krever litt men uten at jeg har sjekket det så kan det være asusen din kan støtte det. 

Mener å ha sett at min RT-AC87U støtter det. (jeg har dog ikke satt meg sånn inn i det for jeg kjører vlan via switchen min)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...