Mariss Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hei! Jeg bestile to vaser fra Scandinavian Design Senter for ca. en uke siden. Noen dager etter bestillingen får jeg en mail fra nettsiden om at varen var utsolgt fra lageret (noe jeg ikke fikk beskjed om da jeg bestilte), noe som medførte en forsinket leveranse på rundt 2 mnd. Jeg vil altså ikke motta varen før i begynnelsen/midten av juli. Jeg ba om å få kansellert bestillingen eller få avslag i prisen. Det eneste de kunne tilby meg var 10% avslag på neste bestilling, noe jeg syntes er for dårlig! Hvilke rettigheter har jeg i denne saken? Kan jeg kreve å få kansellert bestillingen og refundert pengene? Dette skulle være en bursdagspresang, som nå blir svært forsinket, noe jeg ikke er interessert i. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Du trenger ikke å bruke åpenkjøp: Så med mindre dere har avtalt datoen du fikk den er dette garantert brudd på denne loven: Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. Lenke til kommentar
Mariss Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Takk for svar! Jeg ser at nettbutikken har adresse i Sverige, hvordan blir det da? Går utfra at norsk lov ikke er gjeldende da? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Spørs vel om selgeren har markedsført seg mot norge. Cdon, dustinhome er eksempler på svenske nettbutikker, men de har også en norsk avdeling. Så de følger norske lover uansett. http://forbrukereuropa.no/no/handel/31-handel/handle-i-utlandet/etter-handel/53-etter-handel I et EU land gjelder nok EU lovverk. Men det er dårlig rettigheter en i norge. Lenke til kommentar
Mariss Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Spørs vel om selgeren har markedsført seg mot norge. Cdon, dustinhome er eksempler på svenske nettbutikker, men de har også en norsk avdeling. Så de følger norske lover uansett. http://forbrukereuropa.no/no/handel/31-handel/handle-i-utlandet/etter-handel/53-etter-handel I et EU land gjelder nok EU lovverk. Men det er dårlig rettigheter en i norge. Denne nettsiden har en norsk avdeling med norsk tekst, så da gjelder altså norske lover? Ser forøvrig at produktet fortsatt ikke er merket som utsolgt på nettbutikken. Syntes hele opplegget virker useriøst. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Ja da burde norske lover gjelde, du kan også lese betingelsene i nettbutikken. Ofte står det klart på norsk om det følger norsk lovverk. Men jeg tror også det, ikke er helt seriøst nettbutikk. Endret 18. mai 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Du sier du har bestilt, men har du også forhåndsbetalt hvor betalingen har gått gjennom? Lenke til kommentar
Mariss Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Du sier du har bestilt, men har du også forhåndsbetalt hvor betalingen har gått gjennom? Det har jeg faktisk ikke sjekket enda, men jeg er 99% sikker på at betalingen er utført, ja. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Du sier du har bestilt, men har du også forhåndsbetalt hvor betalingen har gått gjennom? Det har jeg faktisk ikke sjekket enda, men jeg er 99% sikker på at betalingen er utført, ja. Sjekk, hvis den fortsatt kan trekkes hadde jeg gjort det og sendt en mail at du avbestiller, evt. ref spesifik lov. Hvis den allerede har gått gjennom, krev avbestilling og full refundering. Lenke til kommentar
Mariss Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Fikk akkurat en mail om at de hadde refundert beløpet, hurra! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 I et EU land gjelder nok EU lovverk. Men det er dårlig rettigheter en i norge.Nei, det er det ikke. Angrerettloven er bygget på EU-direktiver, og praktisk talt alle reglene er like gode i hele EU. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå