LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 http://bodonu.no/vil-ha-slutt-pa-kontanter-i-norge/ Så jeg lurer på hva som vil skje da? Slik visakort\masterkort funger så hvis kortet går i stykker går det 2-3 dager før man får nytt kort. Har man kun et visakort får man et problem. Selvfølgelig kan man ha flere visakort\masterkort men det koster penger. Heldigvis tviler jeg på dette skjer før 2017 tidligst, selv om man har mobilbetaling er det avhending enten å ha visa\mastercard eller å få faktura. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Så godt som alle har ikke bare 1 kort, dette er virkelig ikke et problem å henge seg opp i. Er på overtid at vi kvitter oss med kontant. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Men du er vel enig at det må flere betalingsmåter til en kredittkort? Som dette, før kontanter blir historie? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva anser du som betalingsmåte? Er kort i sin helhet en metode, eller er Mastercard, Visa, BankAxept ol forskjellge betalingsmåter? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Visa\Mastercard bruker vel samme teknologien (Chip\magnetstripe) bare forskjellige levrandører. Så kalt delbetaling tenker jeg ikke på, da det ofte går med renter og andre kostnader, er unatulig å gå for det ved små kjøp. Mobil betaling må man ha faktura hvis man ikke kobler det opp mot paypal eller visa. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Nå var det ikke meg du spurte, men jeg anser "elektronisk i butikk" (kort/mobil-NFC/fingeravtrykk, etc.) som en metode, kontanter som en annen og faktura som en tredje. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Det finnes utallige betalingsmetoder, men ikke mange tas i bruk siden det er dyrt og vanskelig å få alle på samme løsning. (derfor må det tvinges) NFC har i det minste begynt å bre seg ut, noen tar til og med bitcoins. Men kontanter har ikke jeg brukt på vel 10 år og kan skrive under på at det er både upraktisk og overflødig. Endret 18. mai 2015 av Sampson Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Du handler aldri på loppemarked, kakelotteri, eller lignende? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Problemet med digitale betaling kan være strømbrudd, nedetid på servere etc. Eller tekniske problemer. Når det blir slutt på kontanter må man i så fall få faktura vil ikke si det er bedre løsning. Særlig på matvare butikker og narvesen. Hvis man ikke går tilbake til ren byttehandel. Innrømmer jeg til dels er avhending av kontanter men bruker visakort når det er mulig også. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Du handler aldri på loppemarked, kakelotteri, eller lignende? haha nei, jeg er under 40. Har handlet mye på Finn Endret 18. mai 2015 av Sampson Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Problemet med digitale betaling kan være strømbrudd, nedetid på servere etc. Eller tekniske problemer. Når det blir slutt på kontanter må man i så fall få faktura vil ikke si det er bedre løsning. Særlig på matvare butikker og narvesen. Hvis man ikke går tilbake til ren byttehandel. Innrømmer jeg til dels er avhending av kontanter men bruker visakort når det er mulig også. Problemet er at det aller meste i dag er elektronisk. Både kontantbehandling, kassasystemet, betalingssystemet, prislister osv. Har man problemer på en eller flere servere, strømbrudd, linjebrudd eller andre tekniske problemer så får man sannsynligvis ikke handlet uansett. Selv ikke med kontanter. Eg kjenner ikke til en eneste butikk som har varer eg er avhengig av som håndterer kontanter manuelt. Eller, bensinstasjonene her lokalt, men det er og det eneste og sannsynligvis bare ett tidsspørsmål. Sist vi hadde ett større strømbrudd lokalt stengte de fleste butikkene helt. Alarmene fungerte ikke, kassasystemene var nede, kortterminaler hadde ikke strøm, ingen lys i butikkene osv. Det var altså ikke bare kortbetaling som var problemet, men hele situasjonen som var sammensatt. Og hva må man egentlig ha av varer som ikke kan vente? Stort sett drivstoff og mat. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Enkelte folk kan trenge medisiner, men ja snakker vel om maksimalt uflaks. Som regel er dette ikke så stort problem. Har vel hent det ikke var mulig å skrive ut kvittering på grunn av tekniske problemer. Men de kan ta imot penger og legge de i safe senere, kvittering må man vel ikke ha. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Kvittering er ikke så kritisk for de fleste, men skal de ansatte legge inn alle salgene senere blir det fort mye arbeid. På steder med litt trafikk så er det enklere å stenge til strømmen er tilbake igjen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Og når det først gjelder medisiner. Er det medisiner man er avhengig av så bør man absolutt ha ekstra liggende hjemme. Litt forberedt må man ta ansvar for å være. Reseptbelagte midler blir godkjent/utskrevet via ett datasystem uansett og er det en ny resept etter besøk hos lege så kan man få ett par doser hos legekontoret før man reiser hjem. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Husker jeg fikk så vondt av farmor for noen år siden, klarte å overtale henne til å bruke bankkort istedet for å være avhengig av å dra til banken for å ta ut penger bestandig. Og den ENE gangen hun faktisk gjorde det til slutt ble hun svindla for 4000 dagen etter. Da fikk hun bekreftet alle fordommene sine. Endret 18. mai 2015 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Husker jeg fikk så vondt av farmor for noen år siden, klarte å overtale henne til å bruke bankkort istedet for å være avhengig av å dra til banken for å ta ut penger bestandig. Og den ENE gangen hun faktisk gjorde det til slutt ble hun svindla for 4000 dagen etter. Da fikk hun bekreftet alle fordommene sine. Har da egentlig lite med selve bankkort løsningen å gjøre. Sikrere med kort enn å gå med kontanter. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Nå er det jo ikke sånn at man er tvunget til å velge mellom en 100%-løsning enten den ene eller andre veien, koste hva det koste vil. Selv om man går over til et "kontantløst" samfunn vil kontanter fortsatt måtte eksistere for å knytte verdiene våre opp til en fysisk beholdning, og det vil garantert fortsatt være nødvendig å bruke dem ved visse anledninger. Hva jeg forbinder med det "kontantløse samfunnet" er ikke et samfunn der kontanter er borte, men hvor de er et sjeldent syn. Når det er sagt så spørs det om dette blir en realitet, og i så fall hvor langt inn i fremtiden det ligger. Det er lett å få inntrykk av at kontanter er på vei ut når man bor i Norge, men fortsatt er det sånn at kontantbetaling er normalen i mange land og at kort benyttes kun til større innkjøp, også blant svært velutviklede land som Tyskland, Japan og USA, for ikke å snakke om fattigere land hvor det knapt er mulig å betale med kort, for ikke å snakke om et utenlandsk kort. Jeg tror ikke man kan få et kontantløst samfunn kun ved at Norge legger om, siden vi uansett må tilpasse oss omverdenen mer enn den tilpasser seg oss. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Mange gamle som føler det motsatte. De nekter å stole på nettløsninger og skumle datamaskiner. For sånt fantes ikke når de var unge. Bestemor hadde flere titalls tusen liggende i et skrin i stua og betalte alle regninger i skranken i banken. Det var jo det jeg forsøkte å få henne til å slutte med, men hun ble enda mere "paranoid" etter at scamminga skjedde. Endret 18. mai 2015 av Bytex Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Vel, eldre har alltid hatt og vil alltid ha utfordringer med nye løsninger. Slik var det for 200 år siden, slik var det for 20 år siden og slik blir det om 50 år. Eneste forskjellen er hvor fort det går, ikke at endringene ikke påvirker eller gir utfordringer. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Problemet ofte med visakort man må huske på 1 kode. Særlig om man bytter kort enten fordi det går ut på dato, eller slutter å fungere. Kunne det ikke vært en datamaskin man logger på med bankID? Særlig for eldre som sliter å huske koden. Har sett en del skrive koden på lapper og hånden men det blir jo ikke sikrere av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå