hfthomas Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Jeg synes ikke det var noe spesielt dyr tomtepris. Nå er ikke jeg kjent i Bærum annet enn at jeg vet at husene i gode områder der går for rundt 10 mill. Jeg trur faktisk man går break even på å kjøpe et gammelt hus vs å kjøpe tomt og bygge. Kanskje litt i favør å kjøpe gammelt. Men, når har det lønt seg å kjøpe nye ting? Brukt er stort sett billigere, men da er det nettopp brukt. Hvis man kan bygge et helt hus etter hvordan man vil ha det, så er det jo greit å bruke litt mer enn å kjøpe gammel moro. I området hvor jeg bor ligger det stadig vekk tomter til 3 mill. Dette er riktignok øvre prissjikt på tomter akkurat her, men da synes jeg egentlig ikke 3-4 mill for tomt i bærum er så ille. Teknisk verdi på en tomt er stort sett den samme. Det er jo bare jord, gress og noen ganger svaberg og fjell. Men, det er belliggenheten og etterspørsel som avgjør hva en tomt koster, samt tillatelser. Endret 19. mai 2015 av hfthomas 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Så bare fordi det er i bærum så er det ok å selge tomt til 4-5 milioner, for under 1 mål? Det er veldig rart, syns jeg, i sverige er godt mulig man kunne betalt 1-2 milion for samme tomt. Nei det er ikke rart, da mange har lyst på tomt i området. Hadde prisen blitt satt til ja si en million hadde det blitt en gigantisk budrunde der folk ville ha holdt på til de gikk tom for penger, men siden det er en del folk med mye penger som vill bo i området ville budene gått veldig høyt, som da forespeiler hva tomten er verdt. Du trenger ikke dra til Sverige for å finne tilsvarende tomt til mye lavere pris, bare se på mindre populære tomter i Norge. Som ja si Sauda. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det er selvsagt OK å legge ut tomt til salg for 4-5 millioner, og det er selvsagt OK å selge til den prisen hvis man finner en kjøper. At tomter (og boliger) i Bærum generelt koster penger skyldes at de som bor der har penger å by med. Samme tomt hadde antagelig kostet mindre i Sverige, men samme tomt hadde også kostet mindre i Våler. Markedsverdi er det markedet er villig til å betale. Nå er det ingen eneboliger til salgs i akkurat det området av Bærum, men titter man på en ellers sammenlignbar selveierleilighet i samme område ser man at fem selveierleiligheter i samme bygning på eiet tomt vil ha en cirka-markedsverdi på 20mio for hele bygningen pluss 114 kvm eiet tomt, der teknisk verdi av bygningen er 12,5mio og 7,5mio er beliggenhet, tomt, mv. Slenger du på kostnaden ved å bygge (3-4mio) til kostnaden til tomt (4-5mio) får du en totalpris for en 2015-bygget enebolig i skiktet 7-9mio. Eneboliger i Bærum generelt begynner på 5,6mio for oppussingsobjekter, og slutter på 15-25mio. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Så bare fordi det er i bærum så er det ok å selge tomt til 4-5 milioner, for under 1 mål? Det er veldig rart, syns jeg, i sverige er godt mulig man kunne betalt 1-2 milion for samme tomt. Det er åpenbart "OK" å selge for det noen er villig til å betale. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Nei det er ikke rart, da mange har lyst på tomt i området. Hadde prisen blitt satt til ja si en million hadde det blitt en gigantisk budrunde der folk ville ha holdt på til de gikk tom for penger, men siden det er en del folk med mye penger som vill bo i området ville budene gått veldig høyt, som da forespeiler hva tomten er verdt. Du trenger ikke dra til Sverige for å finne tilsvarende tomt til mye lavere pris, bare se på mindre populære tomter i Norge. Som ja si Sauda. Og mange andre steder her i landet, også relativt sentralt på Østlandet. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Så bare fordi det er i bærum så er det ok å selge tomt til 4-5 milioner, for under 1 mål? Det er veldig rart, syns jeg, i sverige er godt mulig man kunne betalt 1-2 milion for samme tomt. Det meste av Bærun ligger innenfor 1 mil, fra Oslo sentrum. Tror du at du kan kjøpe en tomt, 1 mil fra Stokholm sentrum, for 1 mil? Har du 1 mil., for tomt, så må du bare noen få mil ut fra oslo-gryta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå