Gå til innhold

Solgte World of Warcraft-juks i over 5 år – nå har de stengt metoden


Anbefalte innlegg

AtW: Kansje de burde finne seg ett annet spill da, vist de ikke kan spille etter reglene. 

C4STOR: Jeg driver ikke med PVP selv, men kjenner mange som gjør, og de klager mye på hvor ubalansert PVP er med all bottingen der ja.

 

Jeg spiller ikke med wow, og jeg driver ikke med botting i andre spill heller (og hadde jeg gjort det hadde vel ikke argumentene blitt bedre eller dårligere av den grunn?), hva med å forholde seg til saken og diskusjonen, istedet for å gjøre dette om til noe som handler om meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C4STOR: Jeg driver ikke med PVP selv, men kjenner mange som gjør, og de klager mye på hvor ubalansert PVP er med all bottingen der ja.

Det var ikke det jeg spurte om. Du kom med en påstand om at alle som botter gjør dette fordi de er late og har dårlig sportsånd. Det er jo ganske mange mennesker vi snakker om så det blir litt for lettvint å konkludere med at samtlige kun gjør det fordi de er late. Alle vet at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe.

Lenke til kommentar

Enig med AtW, hvis folk faktisk er villige til å betale for å slippe unna deler av spillet, mener jeg at det er noe fundamentalt feil med spillet. Grinding er usaklig kjedelig, så jeg forstår godt at folk boter. Jeg følger en litt annen strategi, det øyeblikket jeg kjeder meg i ett spill slutter jeg bare å spille spillet.

 

Likevel ser jeg helt klart situasjoner jeg kunne funnet på å botet igjennom, som handler om dårlig spilldesign. F.eks. hvis mine venner har mer tid enn meg, og blir alvorlig overlevlet i et MP-spill, med den effekten at "jeg ikke kan være med". Eller hvis man har ett random-drop problem, slik som ble nevnt over her. Uansett vil jeg si dette til alle spillprodusenter der ute: Hvis du har laget deler av spillet så kjedelig og så lite utfordrende at en bot kan utføre det og folk ønsker å betale for en bot, da er det virkelig på tide å vurdere spilldesignet.

Lenke til kommentar

Ser det er litt snakk om PvP her og siden jeg ikke kjenner alt hva disse WoW-bottene gjør så har jeg lyst til å påpeke noe jeg synes er vesentlig forskjell:

- "Grinde-bots" dvs boter som igrunn bare sparer spilleren for tid ved å gjøre trivielle oppgaver

- "Cheat-bots" dvs boter som kan hjelpe deg direkte i PvP kamp ved å sikte, utføre komboer, autoheale når du er på 1hp osv.

 

Sistnevnte ønsker jeg ikke å forsvare. Der er spillerens motivasjon primært å vinne noe som skal være en fair kamp. Det er fortsatt verd for en spilldesigner å se hvordan man kan minimere muligheten for slik juks, men umulig å unngå helt. Slossespill, skytespill osv sliter også med dette.

 

Disse grinde-bots'ene derimot er nærmest utelukkende et RPG fenomen. Her ser jeg bots mer som spillernes motreaksjon på et design som ikke respekterer spilleren. Målet med bruken av bots er ikke nødvendigvis å få en urettferdig fordel i PvP, men å kunne bruke produktet man betaler for. 

 

Kort og godt: Dersom spilldesigneren lager spillet slik at tid er eneste innsatsfaktor fra spillerens side så har jeg ikke noe problem med at spillere forsøker å omgå noe jeg anser som umoralsk design.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bots er en bieffekt av gamedesign som ikke er i forbrukerenes interesse, det som er passende er en redesign av spillet.

 

AtW

Det er Blizzard som lager World of Warcraft. Det er Blizzard selv som bestemmer hvordan spillet skal være designet. Om enkelte mener designet er dårlig, så får de velge et spill som har et design de liker.

 

 

Hva er poenget ditt? At man ikke skal kunne mene noe om spill? Man må bare holde kjeft og enten kjøpe eller ikke kjøpe spillet?

 

AtW

 

Det virket som du mente at bruk av botter var OK dersom spilleren selv mente designet var dårlig. Mente du det?

Jeg skjønner ikke spørsmålene dine. Mener du at botter er eneste mulighet til å uttrykke misnøye med et spill? Man kan skrive på forum, la være å anbefale spillet til venner eller, i wows tilfelle, ikke betale månedsavgift. 

 

Tror du overanalyserer det han sier. For å forstå problemet så må man spørre seg hvorfor folk botter. Der kommer spilldesign inn.

 

Jeg skjønner folk botter for å slippe å spille gjennom deler de synes er kjedelige. Man botter jo fordi man ikke ønsker å gjøre det selv.

Men dette kan jo selvsagt ikke unnskylde botting- eller å skylde bottingen på spilldesignet.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Bots er en bieffekt av gamedesign som ikke er i forbrukerenes interesse, det som er passende er en redesign av spillet.

 

AtW

Det er Blizzard som lager World of Warcraft. Det er Blizzard selv som bestemmer hvordan spillet skal være designet. Om enkelte mener designet er dårlig, så får de velge et spill som har et design de liker.

 

 

Hva er poenget ditt? At man ikke skal kunne mene noe om spill? Man må bare holde kjeft og enten kjøpe eller ikke kjøpe spillet?

 

AtW

 

Det virket som du mente at bruk av botter var OK dersom spilleren selv mente designet var dårlig. Mente du det?

Jeg skjønner ikke spørsmålene dine. Mener du at botter er eneste mulighet til å uttrykke misnøye med et spill? Man kan skrive på forum, la være å anbefale spillet til venner eller, i wows tilfelle, ikke betale månedsavgift. 

 

Tror du overanalyserer det han sier. For å forstå problemet så må man spørre seg hvorfor folk botter. Der kommer spilldesign inn.

 

Jeg skjønner folk botter for å slippe å spille gjennom deler de synes er kjedelige. Man botter jo fordi man ikke ønsker å gjøre det selv.

Men dette kan jo selvsagt ikke unnskylde botting- eller å skylde bottingen på spilldesignet.

 

Det er ikke en unnskyldning. Det er en forklaring. Botting er et resultat av spilldesign. Som nevnt over så må man spørre seg om det er vellykket spilldesign når folk er villige til å betale for å slippe og spille

Lenke til kommentar

Det er mange her som behandler "spillere" som en diger ensartet gruppe, og mener at dersom bots eksisterer kan det tyde på dårlig design. Selv om dette kan være tilfellet i objektivt dårlige spill (som det faktisk er temmelig få av blant spillene som blir presentert i media) mener jeg det er en avsporing i denne debatten. Spillere er akkurat like mangfoldige som som andre grupper, og det enkelte ser på som kjedelig og meningsløst vil for andre være aktiviteter de setter pris på. Sjangeren action-RPG er et godt eksempel på dette. Den hjernedøde slaktingen av monstre og det temmelig repetitive designet blir satt pris på av fans (meg selv inkludert), mens mange andre ikke klarer å se poenget.

 

Man skal selvsagt kunne kritisere spill-ementer man ikke liker, men samtidig kan det hende man rett og slett ikke er i målgruppen for et gitt spill. Dersom man føler man er nødt til å bruke bots (eller andre "hjelpemidler") i spill er det et ganske tydelig tegn på at det egentlig er et annet spill man burde bruke tiden sin på

 

Problemet oppstår når en person setter pris på et gameplay-element, mens en annen person bruker botting for å hoppe over dette elementet. Når man kan oppnå det samme i spillet ved å enten legge i en god del innsats, eller ved å ikke gjøre en innsats overhodet, føles det rett og slett råttent for de som tar den lange veien

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange her som behandler "spillere" som en diger ensartet gruppe, og mener at dersom bots eksisterer kan det tyde på dårlig design. Selv om dette kan være tilfellet i objektivt dårlige spill (som det faktisk er temmelig få av blant spillene som blir presentert i media) mener jeg det er en avsporing i denne debatten. Spillere er akkurat like mangfoldige som som andre grupper, og det enkelte ser på som kjedelig og meningsløst vil for andre være aktiviteter de setter pris på. Sjangeren action-RPG er et godt eksempel på dette. Den hjernedøde slaktingen av monstre og det temmelig repetitive designet blir satt pris på av fans (meg selv inkludert), mens mange andre ikke klarer å se poenget.

 

Man skal selvsagt kunne kritisere spill-ementer man ikke liker, men samtidig kan det hende man rett og slett ikke er i målgruppen for et gitt spill. Dersom man føler man er nødt til å bruke bots (eller andre "hjelpemidler") i spill er det et ganske tydelig tegn på at det egentlig er et annet spill man burde bruke tiden sin på

 

Problemet oppstår når en person setter pris på et gameplay-element, mens en annen person bruker botting for å hoppe over dette elementet. Når man kan oppnå det samme i spillet ved å enten legge i en god del innsats, eller ved å ikke gjøre en innsats overhodet, føles det rett og slett råttent for de som tar den lange veien

 

Men hvis du(eller noen andre) faktisk nyter å gå den lange veien, hvorfor bryr du deg om at andre lar være? Si at det i det teoretiske spillet GamerDisqus finnes to spillelementer, der det ene, ElementA er klassisk grinding, mens det andre, ElementB er noe helt annet, f.eks PvP eller PvE-innhold. La oss også si at spilldesignerne har gjort det slik at du må gjennom timesvis med ElementA for å i det hele tatt kunne delta i ElementB. Hvis man liker begge elementene har man ingen problemer. Hvis man bare liker ElementB, kan man være tilbøyelig til å bote ElementA.

 

Slik jeg ser det får jo de som liker begge elementer mer ut av spillet, to spillelementer vs. ett, men det er av en eller annen grunn disse som klager på at noen automatiserer ElementA. Det er beyond me, jeg forstår det virkelig ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis du(eller noen andre) faktisk nyter å gå den lange veien, hvorfor bryr du deg om at andre lar være? Si at det i det teoretiske spillet GamerDisqus finnes to spillelementer, der det ene, ElementA er klassisk grinding, mens det andre, ElementB er noe helt annet, f.eks PvP eller PvE-innhold. La oss også si at spilldesignerne har gjort det slik at du må gjennom timesvis med ElementA for å i det hele tatt kunne delta i ElementB. Hvis man liker begge elementene har man ingen problemer. Hvis man bare liker ElementB, kan man være tilbøyelig til å bote ElementA.

Slik jeg ser det får jo de som liker begge elementer mer ut av spillet, to spillelementer vs. ett, men det er av en eller annen grunn disse som klager på at noen automatiserer ElementA. Det er beyond me, jeg forstår det virkelig ikke...

 

 

Bingo! Men forklaringen på hvorfor noen sitter igjen med en dårlig følelsen når noen velger autostradaen fremfor turistveien er jo soleklart tegn på at målet og ikke reisen var motivasjonen.

 

En av få ting Extra Credits forklarer greit:

Lenke til kommentar

 

Men hvis du(eller noen andre) faktisk nyter å gå den lange veien, hvorfor bryr du deg om at andre lar være? Si at det i det teoretiske spillet GamerDisqus finnes to spillelementer, der det ene, ElementA er klassisk grinding, mens det andre, ElementB er noe helt annet, f.eks PvP eller PvE-innhold. La oss også si at spilldesignerne har gjort det slik at du må gjennom timesvis med ElementA for å i det hele tatt kunne delta i ElementB. Hvis man liker begge elementene har man ingen problemer. Hvis man bare liker ElementB, kan man være tilbøyelig til å bote ElementA.

 

Slik jeg ser det får jo de som liker begge elementer mer ut av spillet, to spillelementer vs. ett, men det er av en eller annen grunn disse som klager på at noen automatiserer ElementA. Det er beyond me, jeg forstår det virkelig ikke...

 

 

Argumentasjonen din avhenger av at man velger enten det ene (målet) eller det andre (veien). Det vil ekstremt sjeldent være slik en som spiller uten juks utelukkende bryr seg om veien til målet, det vil alltid være et element av begge deler. Og den delen som bryr seg om målet blir trykt nedi søla av at andre oppnår akkurat det samme ved hjelp av juks. Trykt nedi søla er selvsagt en overdrivelse, men det vil være mindre tilfredsstillende å nå målet når andre kan jukse for å komme til samme sted

 

Extra Credits-videoen går forøvrig i den samme fella. Den nevner i og for seg at man aldri vil ha et spill med 100% indre (intrinsic) motivasjon, og dermed implisitt at det alltid vil være både indre og ytre motivasjon tilstede, men jeg synes de burde gjort et mye større poeng ut av dette

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg spilte bare PvP, så jeg brukte faktisk denne botten til å farme. Å farme selv er jo tortur

 

Troll eller tosk er akkurat det samme for meg.

 

Spill som en mann, eller ikke spill i det hele tatt.

Tosk.

Om det føles som tortur å spille spillet for å enten komme opp til den level du har lyst til eller for å få den mengden med penger du har lyst på i spillet så høres det ikke ut som du har det særlig gøy i spillet du driver å spiller.

 

Da burde du vurdere om du faktisk har det kjekt med det spillet du driver å spiller eller spiller du det bare fortsatt av gammel vane og burde heller vurdere å gå over til noe annet og mere tilfredstillende ?

Lenke til kommentar

 

*quote

 

 

 

Argumentasjonen din avhenger av at man velger enten det ene (målet) eller det andre (veien). Det vil ekstremt sjeldent være slik en som spiller uten juks utelukkende bryr seg om veien til målet, det vil alltid være et element av begge deler. Og den delen som bryr seg om målet blir trykt nedi søla av at andre oppnår akkurat det samme ved hjelp av juks. Trykt nedi søla er selvsagt en overdrivelse, men det vil være mindre tilfredsstillende å nå målet når andre kan jukse for å komme til samme sted

 

Extra Credits-videoen går forøvrig i den samme fella. Den nevner i og for seg at man aldri vil ha et spill med 100% indre (intrinsic) motivasjon, og dermed implisitt at det alltid vil være både indre og ytre motivasjon tilstede, men jeg synes de burde gjort et mye større poeng ut av dette

For meg fungerer det ikke sånn. Som sagt (mye)tidligere i denne debatten er jeg en sånn som legger fra meg spill som kjeder meg. Hvis "veien" som du kaller det føles som grinding eller er kjedelig har jeg bare droppet hele greia. For meg vil en løsning på dette, enten via endret gamedesign, mods eller i verste fall bots faktisk føre til at jeg fortsetter å spille.

 

Beklager å si det, men jeg bryr meg faktisk ikke om at noens følelse av at de har oppnådd noe spesielt ved å bruke timesvis på hjerneløs grinding får en knekk av at jeg slipper.

 

PS: Jeg har aldri funnet et spill det var verdt å botte, da mine venner vanligvis også dropper slike spill. Jeg ser likevel ikke vekk i fra at jeg kunne funnet på å gjøre det for å kunne spille med mine venner i en situasjon der store mengder grinding sto mellom mitt nivå og deres.

Lenke til kommentar

Livstidsbanning burde vært mulig for slike "firmaer" samt kundene deres.

Finnes det ikke noe sånt på Xbox?

 

Jeg har rapportert noen bots opp igjennom årene både i WoW og ESO, sistnevnte var rimelig ille i starten.

 

De hordene inne i grottene som slo på bosser XD Var jo en kamp om å få tag på de i starten :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg spilte bare PvP, så jeg brukte faktisk denne botten til å farme. Å farme selv er jo tortur

 

Troll eller tosk er akkurat det samme for meg.

 

Spill som en mann, eller ikke spill i det hele tatt.

Tosk.

Om det føles som tortur å spille spillet for å enten komme opp til den level du har lyst til eller for å få den mengden med penger du har lyst på i spillet så høres det ikke ut som du har det særlig gøy i spillet du driver å spiller.

 

Da burde du vurdere om du faktisk har det kjekt med det spillet du driver å spiller eller spiller du det bare fortsatt av gammel vane og burde heller vurdere å gå over til noe annet og mere tilfredstillende ?

 

 

Spiller ikke WoW mer. Arena var det eneste jeg fant gøy i WoW, og derfor bottet jeg får å få penger :D 

Lenke til kommentar

Beklager å si det, men jeg bryr meg faktisk ikke om at noens følelse av at de har oppnådd noe spesielt ved å bruke timesvis på hjerneløs grinding får en knekk av at jeg slipper.

 

 
Du er ikke uenig med meg her. Legg merke til at sitatet mitt kun sier noe om de som er villige til å ta den lange veien, og ikke noe om juksere. For å være brutalt ærlig, de som føler målet helliger midlene så til de grader at de er villige til å jukse (og dette menes generelt, beskylder ikke deg for noe) mener jeg ikke har noen stemmerett når det kommer til spilldesign. Den stemmeretten legger de igjen utenfor når de bestemmer seg for å bryte retningslinjene. Det viser at de er villige til å sette sine personlige mål over spillets beste, og da vet man plutselig ikke om deres meninger kommer fra et genuint ønske om å gjøre ting bedre, eller om det er egoistiske baktanker
 
Innspill fra de som er villige til å spille spillet slik det er ment skal selvsagt tas med videre. Om disse mener enkelte oppgaver er kjedelige eller lite meningsfulle kan være ekstremt nyttig for utvikleren
Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

... For å være brutalt ærlig, de som føler målet helliger midlene så til de grader at de er villige til å jukse (og dette menes generelt, beskylder ikke deg for noe) mener jeg ikke har noen stemmerett når det kommer til spilldesign. Den stemmeretten legger de igjen utenfor når de bestemmer seg for å bryte retningslinjene. Det viser at de er villige til å sette sine personlige mål over spillets beste, og da vet man plutselig ikke om deres meninger kommer fra et genuint ønske om å gjøre ting bedre, eller om det er egoistiske baktanker

 

Innspill fra de som er villige til å spille spillet slik det er ment skal selvsagt tas med videre. Om disse mener enkelte oppgaver er kjedelige eller lite meningsfulle kan være ekstremt nyttig for utvikleren

 

Mener du virkelig at meningene og holdningene til gamere som bare liker deler av et spill ikke burde tas hensyn til av spillutviklere? Linjen mellom de som du beskriver på slutten her, og personer som velger å botte seg forbi grindeelementer er jo forsvinnende diffus, likevel mener du at den gruppen som(sannsynligvis) blir mest provosert av grinding ikke har stemmerett? Dette synes jeg du må forklare nærmere, for i utganspunktet er dette omtrent de samme menneskene med den samme kritikken...

 

Disclaimer: For at ikke noen skal bli forvirret her, jeg tror Vegard har forstått hva jeg mener, la meg presisere en ting: Jeg forsvarer kun å bote seg forbi grinde-elementer for å komme seg videre i ett spill, f.eks for å få tilgang til ett mer givende spillelement. PvP botting som aimbots anser jeg som ren juksing, og burde straffes hardt :p

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at meningene og holdningene til gamere som bare liker deler av et spill ikke burde tas hensyn til av spillutviklere? Linjen mellom de som du beskriver på slutten her, og personer som velger å botte seg forbi grindeelementer er jo forsvinnende diffus, likevel mener du at den gruppen som(sannsynligvis) blir mest provosert av grinding ikke har stemmerett? Dette synes jeg du må forklare nærmere, for i utganspunktet er dette omtrent de samme menneskene med den samme kritikken...

 

 

Nå vrir du på det jeg sa. Man står selvsagt fritt til å like eller mislike elementer i spillet, men å mislike noe er ikke det samme som å bruke jukseverktøy for å hoppe over det. Det øyeblikket man velger å bryte reglene så har man vist en mentalitet som gjør at jeg mener meningene burde tas med en stor klype salt. Det er flere grunner til dette

  • Prinsipielt synes jeg noen som bidrar positivt til miljøet i et spill burde høres mer på enn noen som bryter reglene og bidrar negativt
  • Den som botter viser en tenkemåte der målet helliger midlene. Utviklere kan da aldri vite hvilket mål som ligger bak feedbacken denne personen gir. 
  • En som hopper over deler av gameplayet vil ha mer begrenset erfaring med spillet enn en som gjennomfører helheten

Sett i lys av disse punktene synes jeg egentlig det ikke er veldig kontroversielt å ikke høre på de som bryter reglene, og heller bry seg om feedback fra spillere som ikke jukser

 

Du skriver at linjen mellom de som misliker noe men gjør det likevel, og de som misliker noe og da botter seg forbi det er forsvinnende diffus, men det er jeg rett og slett ikke enig i. Ja, de kan ha sammenfallende meninger på enkelte områder, men det er en grunnleggende forskjell at den ene gruppens ståsted bidrar positivt til spillet, mens den andre gruppen bidrar negativt

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Beklager å si det, men jeg bryr meg faktisk ikke om at noens følelse av at de har oppnådd noe spesielt ved å bruke timesvis på hjerneløs grinding får en knekk av at jeg slipper.

 

 
Du er ikke uenig med meg her. Legg merke til at sitatet mitt kun sier noe om de som er villige til å ta den lange veien, og ikke noe om juksere. For å være brutalt ærlig, de som føler målet helliger midlene så til de grader at de er villige til å jukse (og dette menes generelt, beskylder ikke deg for noe) mener jeg ikke har noen stemmerett når det kommer til spilldesign. Den stemmeretten legger de igjen utenfor når de bestemmer seg for å bryte retningslinjene. Det viser at de er villige til å sette sine personlige mål over spillets beste, og da vet man plutselig ikke om deres meninger kommer fra et genuint ønske om å gjøre ting bedre, eller om det er egoistiske baktanker
 
Innspill fra de som er villige til å spille spillet slik det er ment skal selvsagt tas med videre. Om disse mener enkelte oppgaver er kjedelige eller lite meningsfulle kan være ekstremt nyttig for utvikleren

 

 

Hva legger du i "spillets beste" her? Jeg spiller for min egen del, jeg spiller ikke for spillets del. Og joda, som du sier er det smak og behag om man liker å grinde, problemet er at de som ikke liker det er "tvunget" til å gjøre det om de vil spille den delen av spillet som ikke er grinding. Når mange folk betaler for slippe en del av spillet bør man virkelig tenke seg om på designfronten.

 

Og "målet helliggir midlet", hva er målet og midlet her? Hvorfor skal ikke folk kunne spille som de vil når det ikke er snakk om MP-juks?

 

AtW

Lenke til kommentar

Greetings Buddies,

We will soon release Honorbuddy again - we expect it to be by the end of this week.

Its been a week since we closed down the authentication servers for Honorbuddy. In this time, we tried to figure out what happened. We must say that we have no idea what really happened and all we have are speculations.

We speculate, that at some point, Blizzard used parts of the World of Warcraft client that acted in a hidden manner like malware. Then they scanned everything they could scan on a given computer and flagged the ones they thought were operating against their TOS/EULA. They are fine to install any such malware-type hidden software at any given time according to their End User Agreement.

There have been rumours, spread by Blizzard, that over 100,000 WOW Accounts have been banned during the ban wave on 13th May 2015 and that they are most likely all Honorbuddy users. We have to dispute this; there has never been that many active Honorbuddy users. We are still unaware if this was a real detection or some shady malware that was injected into everyones computer for a short period of time.

Be aware that we have not seen the cause of the bans. We have an anti-malware and anti-detection tool called Tripwire that aims to identify unexpected behaviour by gaming companies. We can just try to make sure, that the next time something shady has been done, that Tripwire detects it. Tripwire is the only hope we can rely on right now; it has been improved and hopefully will watch over your shoulder much better now.

Again, we will give no guarantee and we have never given a guarantee, that our software is immune to detection or bans.

Lenke til kommentar

Bots er en bieffekt av gamedesign som ikke er i forbrukerenes interesse, det som er passende er en redesign av spillet.

AtW

Tull. Med et slikt utsagn virker det som om du forstår lite av hva som hva som gjør spillmekanikk morsomt for folk. Juksemakere vil det alltid (eller iallefall nesten alltid) finnes, men i flerspiller modus og MMO'er må slike lukes ut.

 

Spillere har mange forskjellige behov og mange forskjellige preferanser når det gjelder spillmekanikk. Å bruke din egen smak som rettesnor for hva som er i "forbrukerenes interesse" er bare arrogant.

 

For ordens skyld så har jeg aldri spilt World of Warcraft og kunne aldri tenkt meg å gjøre det på grunn av heslig grafikk-stil og dårlig spill-mekanikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...