Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - økonomi og ledelse vg3 2015


Anbefalte innlegg

Er også usikker på begrepet tvangsmulkt, kan noen definere dette?

http://www.ung.no/funk/3061_Ordliste.html

Tvangsmulkt

Kalles ofte også løpende mulkt, det vil si at man får en bot for hver dag det går før man har rettet opp i det som gjorde at man fikk boten. Dette er et strengt tiltak, fordi det raskt blir veldig dyrt å ikke rette opp i saken. Likestillings – og diskrimineringsnemda kan ilegge tvangsmulkt overfor bedrifter som bryter diskriminerings – og tilgjengelighetsloven.

Disse pengene går inn i statskassa.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er også usikker på begrepet tvangsmulkt, kan noen definere dette?

http://www.ung.no/funk/3061_Ordliste.html

Tvangsmulkt

Kalles ofte også løpende mulkt, det vil si at man får en bot for hver dag det går før man har rettet opp i det som gjorde at man fikk boten. Dette er et strengt tiltak, fordi det raskt blir veldig dyrt å ikke rette opp i saken. Likestillings – og diskrimineringsnemda kan ilegge tvangsmulkt overfor bedrifter som bryter diskriminerings – og tilgjengelighetsloven.

Disse pengene går inn i statskassa.

 

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Noen som kan noe om tilpasning ved prisdifferensiering? 

Prisdifferensiering er når bedriften selger samme produkt til ulike kjøpergrupper til ulik pris.

 

Forutsetning for prisdifferensiering:

¡Markedene må kunne holdes atskilte
¡Varene må ha ulik etterspørselselastisitet i de ulike markedene
¡

Eksempel på prisdifferensiering

¡Ulik pris på hjemmemarkedet og eksportmarkedet
¡Ulike priser på privatmarkedet og bedriftsmarkedet
¡Ulike priser på reiser for voksne, barn, pensjonister og studenter 
Lenke til kommentar

 

Om det er fullkommenkonkurranse eller monopolistisk konkurranse så får vi vel ikke prisdifferansiering? 

Om markedsformen er monopol, kan vi selvfølgelig få prisdifferensiering :-)

 

Jeg tenkte ikke på rent monopol, men monopolistisk konkurranse, der vil jo prisen og være et konkurransemiddel. Selv om produkta har særpreg skal det ikke så mye til før dei bytter til konkurrentane. Som i dette tilfellet er pølser, om denne pølsa kommer til en del av landet der de også produserer en lokal pølse og prisen er ulik så vil jo du velge den billigeste? 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

 

 

Om det er fullkommenkonkurranse eller monopolistisk konkurranse så får vi vel ikke prisdifferansiering? 

Om markedsformen er monopol, kan vi selvfølgelig få prisdifferensiering :-)

 

Jeg tenkte ikke på rent monopol, men monopolistisk konkurranse, der vil jo prisen og være et konkurransemiddel. Selv om produkta har særpreg skal det ikke så mye til før dei bytter til konkurrentane. Som i dette tilfellet er pølser, om denne pølsa kommer til en del av landet der de også produserer en lokal pølse og prisen er ulik så vil jo du velge den billigeste?

 

jeg lurte på om du kunne lagt ut notatene eller heldagsprøver du har jobbet med ? det hadde vært til stor hjelp ! :)
Lenke til kommentar

 

 

Om det er fullkommenkonkurranse eller monopolistisk konkurranse så får vi vel ikke prisdifferansiering? 

Om markedsformen er monopol, kan vi selvfølgelig få prisdifferensiering :-)

 

Jeg tenkte ikke på rent monopol, men monopolistisk konkurranse, der vil jo prisen og være et konkurransemiddel. Selv om produkta har særpreg skal det ikke så mye til før dei bytter til konkurrentane. Som i dette tilfellet er pølser, om denne pølsa kommer til en del av landet der de også produserer en lokal pølse og prisen er ulik så vil jo du velge den billigeste? 

 

Forutsetningene for å kunne bedrive prisdifferensiering er at bedriften har markedsmakt (en monopolistisk, oligopolistisk og en bedrift i monopolistisk konkurranse kan diskriminere.)

 

Lenke til kommentar

Sannsynlegvis kjem vi heller til å få om endring i kostnads- og inntektskurvene i marknadstilpassinga, i følgje læraren min. Det er nok fordi bedrifta etterkvart får tvangsmulkt, som sikkert kjem inn som ein ny kostnad.. Eg trur også at det heller blir det, fordi dei i fjor fekk prisdifferensiering dei som kom opp i skriflteg eksamen i økonomi og leiing. Det eg slit mest med er teoridelen, altså organisasjon og leiing, dette har vi ikkje fokusert på i undervisninga her.. Det er jo to ganske store kapittel.

Lenke til kommentar

Sannsynlegvis kjem vi heller til å få om endring i kostnads- og inntektskurvene i marknadstilpassinga, i følgje læraren min. Det er nok fordi bedrifta etterkvart får tvangsmulkt, som sikkert kjem inn som ein ny kostnad.. Eg trur også at det heller blir det, fordi dei i fjor fekk prisdifferensiering dei som kom opp i skriflteg eksamen i økonomi og leiing. Det eg slit mest med er teoridelen, altså organisasjon og leiing, dette har vi ikkje fokusert på i undervisninga her.. Det er jo to ganske store kapittel.

De som kom opp våren 2014 fikk ikke prisdifferensiering?

Lenke til kommentar

Har hatt to timer med ledelse og en time med organisasjon så det er nok sånn mange plasser. endringer i kostnadskurven mener du da at VEK øker ? 

 

Blir heilt forvirra når eg prøvar å lese på det i boka.. Men tvangsmulkt er vel ei dagleg bot, som er ein tidsmessig kostnad, med tanke på at den varer til bedrifta har ordna opp i problemet? Då vil det i alle fall vere at VEK aukar ja..

Lenke til kommentar

 

Sannsynlegvis kjem vi heller til å få om endring i kostnads- og inntektskurvene i marknadstilpassinga, i følgje læraren min. Det er nok fordi bedrifta etterkvart får tvangsmulkt, som sikkert kjem inn som ein ny kostnad.. Eg trur også at det heller blir det, fordi dei i fjor fekk prisdifferensiering dei som kom opp i skriflteg eksamen i økonomi og leiing. Det eg slit mest med er teoridelen, altså organisasjon og leiing, dette har vi ikkje fokusert på i undervisninga her.. Det er jo to ganske store kapittel.

De som kom opp våren 2014 fikk ikke prisdifferensiering?

 

Beklager, tenkte feil! Trudde vi fekk fjorårets eksamen som tentamen i april, men det var den eksamenen dei som strauk i 2014 fekk når dei tok opp att eksamen. 

Lenke til kommentar

 

 

Sannsynlegvis kjem vi heller til å få om endring i kostnads- og inntektskurvene i marknadstilpassinga, i følgje læraren min. Det er nok fordi bedrifta etterkvart får tvangsmulkt, som sikkert kjem inn som ein ny kostnad.. Eg trur også at det heller blir det, fordi dei i fjor fekk prisdifferensiering dei som kom opp i skriflteg eksamen i økonomi og leiing. Det eg slit mest med er teoridelen, altså organisasjon og leiing, dette har vi ikkje fokusert på i undervisninga her.. Det er jo to ganske store kapittel.

De som kom opp våren 2014 fikk ikke prisdifferensiering?

 

Beklager, tenkte feil! Trudde vi fekk fjorårets eksamen som tentamen i april, men det var den eksamenen dei som strauk i 2014 fekk når dei tok opp att eksamen. 

 

Hehe, begynte å lure nå!

 

Tror dere vi får investering, finansiering og kapitalbehov som én oppgave?

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at vi får en oppgave rundt HMS og dette med kultur osv, så ville søkt opp på for eksempel de landene som er nevnt i forberedelsen og gjerne sett litt på deres kultur. Men kan noen dette med at om vi får i oppgave å lage finansieringsplan og bedriften får tilbud om kontantrabatt, hva skal man gjøre da? Takk på forhånd!!! 

Lenke til kommentar

Har ofte et problem med å finne ut hvilke tall som skal tas med under kapitalbehov når oppgaveteksten er litt uklar. Noen som har noen gode regler på hva som skal med under kapitalbehov?

Om det er kun kapitalbehov er det vel stort sett alle tall? :-) Unntakene kan være om det står i fortid, feks. "påløpte kostnader har vært kr 200 000". Da blir det litt som et lurespørsmål for å sile ut 5 og 6 kandidatene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...