Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - økonomi og ledelse vg3 2015


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+897134879

 

Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse?

Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? 

 

 

Det høres veldig smart ut!

 

Jeg er inne på arbeidsmiljøloven og har tatt ut § 18-7 og §18-8. Trenger nok mer enn det, men det er så mange paragrafer.Er det noen som har ideer om hvilke lover/paragrafer som er de viktigste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse?

Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? 

 

Står jo ikke noe om at de er de eneste som tilbyr dette produktet? Kan vel ikke da bare gå ut ifra at de er det. For meg virker dette som fri konkurranse

Lenke til kommentar

 

 

Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse?

Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? 

 

Står jo ikke noe om at de er de eneste som tilbyr dette produktet? Kan vel ikke da bare gå ut ifra at de er det. For meg virker dette som fri konkurranse

 

Delvis enig, men samtidig står det jo at de leverer til hele landet, noe som kan indikere at vi må til på sekundærmarked :)

Produktet må jo være unikt(monopol), ettersom at kjøttprodukter finnes overalt, men at de allikevel leverer i hele landet. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse?

Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? 

 

Står jo ikke noe om at de er de eneste som tilbyr dette produktet? Kan vel ikke da bare gå ut ifra at de er det. For meg virker dette som fri konkurranse

 

Delvis enig, men samtidig står det jo at de leverer til hele landet, noe som kan indikere at vi må til på sekundærmarked :)

Produktet må jo være unikt(monopol), ettersom at kjøttprodukter finnes overalt, men at de allikevel leverer i hele landet.

 

De har et unikt produkt på grunn av måten det blir fremstilt på. i et monopolistik marked er produktene nære, men ikke perfekte substitutter. deres produkt tilfredstiller de som ønsker lokallagde kjøtt produkter som er laget med tradisjonsoppskrifter. de kan også sette prisen selv og den blir ikke bestemt av markedet. det kunne også vært differensiert oligopol, men det er ikke få tilbydere på markedet Endret av makka96
Lenke til kommentar

 

 

Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse?

Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? 

 

 

Det høres veldig smart ut!

 

Jeg er inne på arbeidsmiljøloven og har tatt ut § 18-7 og §18-8. Trenger nok mer enn det, men det er så mange paragrafer.Er det noen som har ideer om hvilke lover/paragrafer som er de viktigste?

 

Hvordan bruker du arbeidsloven  § 18-7 og §18-8 i oppgaven? ser ikke hvor relevant det er.

Lenke til kommentar

Ang. markedsform: den vil vi kan bestemme når vi ser priskurven. Kan noen forklare meg hvordan priskurven til en monopolistisk markedsform ser ut kontra monopol og frikonkurranse? 

 Monopolmarked - da synker prisen (Pris og DEI er skrå linjer)

Fri konkurranse marked - da er prisen lik (Pris og DEI er rette linjer, de ligger oppå hverandre)

Lenke til kommentar

 

Ang. markedsform: den vil vi kan bestemme når vi ser priskurven. Kan noen forklare meg hvordan priskurven til en monopolistisk markedsform ser ut kontra monopol og frikonkurranse? 

 Monopolmarked - da synker prisen (Pris og DEI er skrå linjer)

Fri konkurranse marked - da er prisen lik (Pris og DEI er rette linjer, de ligger oppå hverandre)

 

Joda, skjønner det, men kan man se på priskurven at det er en monopolitisk markedsform?

Lenke til kommentar

Om du laster ned den nyeste modellen av produktvalg, der er forbruk i knapp faktor allerede fyllt inn, og du kan lese av tallene hva som er best! men om det er begrenset eller td. 900 timer og maks produksjon på 300 enheter av en annen må du rekne det ut manuelt, men du kan også gjøre det i modellen

Lenke til kommentar

Om du laster ned den nyeste modellen av produktvalg, der er forbruk i knapp faktor allerede fyllt inn, og du kan lese av tallene hva som er best! men om det er begrenset eller td. 900 timer og maks produksjon på 300 enheter av en annen må du rekne det ut manuelt, men du kan også gjøre det i modellen

Kva verdi er det eg skal sjå etter i den gule boksen med oversikt over db/knapp faktor? Når eg les av den högste verdien under kvar knappe faktor og tolkar alternativet talet står under som mest lönnsomt, får eg feil i forhold til fasiten. 

Lenke til kommentar

 

Om du laster ned den nyeste modellen av produktvalg, der er forbruk i knapp faktor allerede fyllt inn, og du kan lese av tallene hva som er best! men om det er begrenset eller td. 900 timer og maks produksjon på 300 enheter av en annen må du rekne det ut manuelt, men du kan også gjøre det i modellen

Kva verdi er det eg skal sjå etter i den gule boksen med oversikt over db/knapp faktor? Når eg les av den högste verdien under kvar knappe faktor og tolkar alternativet talet står under som mest lönnsomt, får eg feil i forhold til fasiten. 

 

Dersomm du får opplysning om at feks. arbeidskraft er den knappefaktoren, må du velge den med høyst verdi når du regner ut hvor mange timer man skal dedikere til hver sko, for å ta det som eksempel.

 

Hvis det ikke blir oppgitt en knappfaktor/du skal se bort i fra den knappefaktoren,  må du se på alle de knappefaktorene og vurdere hvem som er "best", dvs. den med høyest verdi flest ganger.

Endret av animo
Lenke til kommentar

Veldig usikker på den delen med HMS og arbeidsmijøloven, grunnen til jeg lurte på om vi fikk organisasjonskart er fordi det er oppgitt at de har sysselsett 28 personer. Er også usikker på markedsform, men tror på monopolistisk konkurranse, er flere som tilbyr lokal produsert pølse og de vil nok da konkurrere mot dem når de sender rundt i landet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...