EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Er blitt trukket opp til eksamen i Økonomi og Ledelse. Flere som skal det? Hadde vært greit og eventuelt diskutert når vi får forberedelsesdelen. hvordan forberderer dere egentlig? hva med de som har allerede tatt eksamen i dette faget. kan de komme med tips og triks? Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Jeg gjør veldig mange eksamensoppgaver og leser litt i "teoridelene" i boka, har også prøvd å laget en huskeliste for hva jeg kan svare på ulike problemstillinger i ulike typer oppgaver oppgavene jeg er mest usikker på er finansiering, når det står pantelån med X% rente og kassakreditt grense på 10% osv... Hvert år har det vært markedstilpassing, ofte finansiering/kapitalbehov og investering og så er det ofte enten produktvalg eller dekningspunkt, itillegg en teorioppgave om ledelse, globalisering osv... Endret 18. mai 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
honkydonk Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Er det noen som har løsningsforslag til tidligere eksamener? Er jo helt umulig å gjøre gamle oppgaver når man ikke vet om man har gjort riktig eller galt! Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Du kan sikkert spør læreren din om løsningsforslag, vi fikk utdelt to stk. og inne på fagbokforlaget ligger fasit til oppgavene i boka! (om du har den boka da) Endret 19. mai 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Jeg sitter helt fast på noe VELDIG enkelt! det er en bedrift som har en dekningsgrad på 31,25% og ønsker en dekninggsgrad på 40%, hvordan finner jeg ut dette, sitter og leser på en oppgave jeg gjord for to uker siden bare at der ble dekningsgraden satt ned og vi skulle finne den nye prisen, men husker ikke hvordan jeg løste dette Pris: 320 VEK:220 FK:20 000 Mengde: 400 dekningsgrad: 31,25 hvordan får jeg denne til å bli 40%, vet at dekningsgraden er dekningsbidrag i % av salsinntekta Endret 19. mai 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 (endret) Håper på organisasjonskart eller globalisering på teoridelen! krysser fingrene for det i morgen Endret 19. mai 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
animo Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 For å få høyere dekningsgrad vil man da øke prisen og/eller eventuelt senke VEK? For å redusere eller øke dekningsgraden må du bruke målsøking :-) Lenke til kommentar
Odd Future Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Slatravi. Har tidligere gjort oppgaven og fått tilbake løsningsforslag. Lenke til kommentar
Bajas Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Hoi! Forberedelsesdelen blir lagt ut her; https://dok.udir.no/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV imårra, kl:09:00. Passord for inlogging er: Eksempel Fint om vi kan hjelpe kvarandre med å bestemme markedsform osv.! Nokon her som har ein modell som fungerer godt ved fölsomhetsanalyse? Lenke til kommentar
Bajas Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Otta Kjött og Vilt. Nokon tankar? Lenke til kommentar
stressa96 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Marknadsformen er vel monopolistisk konkurranse her? Lenke til kommentar
Bajas Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Monopolistisk konkurranse stemmer bra overens med det bedrifta produserer. Går for den Lenke til kommentar
SIBR8 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Læreren min mente det kom til å bli fri konkurranse Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Læreren min mente det kom til å bli fri konkurranse Markedsformen er vel monopolistisk, men at man muligens må bruke fri konkurranse i modellen? Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Men hva tenker dere vi kan få på organisasjon og ledelse? Lenke til kommentar
SIBR8 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Læreren min mente det kom til å bli fri konkurranse Markedsformen er vel monopolistisk, men at man muligens må bruke fri konkurranse i modellen? Ja, stusset også litt på det Lenke til kommentar
makka96 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse? Lenke til kommentar
SIBR8 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Men hva tenker dere vi kan få på organisasjon og ledelse? Noe om HMS. last ned arbeidsmiljøloven. Se også at bedriften nytter arbeidskraft fra andre land. I og med at de ble vedtatt tvangsmulkt, må vi sikkert forklare noe om lover innenfor HMS og annet shit. Lenke til kommentar
Bajas Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Men hva tenker dere vi kan få på organisasjon og ledelse? Trulig noko om tiltak for forbedring mtp. dei uheldige tilfella der arbeidarar har blitt skada. Eventuelt Organisasjonskart? Lenke til kommentar
stressa96 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er monopolistisk, men har noen notater rundt hvorfor? og hvorfor det ikke er fullkommen konkurranse? Vi veit ikkje noko om bedrifta har prisfast tilpassing eller prisvariabel endå, men ut eit av kjenneteikna på fullkomen konkurranse er: "Dei varene som vert omsett er homogene. Det vil seie at varene er standardiserte og så like at kjøparane ikkje kan skilje produkta frå ein tilbydar frå produkta til ein annan". Med den informasjonen vi har om at bedrifta er kjend for produkta sine og har vunne prisar i Noregsmesterskap, der dei spesielt har nemnd spekeskinka på lokale tradisjonar, er dei prisvinnande produkta tvilsamt homogene. Eg vil og tru at bedrifta bestem prisane sjølv ut frå sin kvalitet. Eller er eg ute på viddane? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå