trolli98 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hei! Jeg kom opp i engelskeksamen, som er på torsdag. Jeg går VG1 og kommer ikke på noe eg kan øve på. På alle tentamener og lignende har jeg fått 5, så trenger tips til ting eg kan se på og gjøre for å eventuelt få en sekser på eksamen. Tusentakk på forhånd Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Jeg klarte i min tid å få bare 6-ere på alt av engelske prøver. Da hadde jeg engelsk både som obligatorisk fag og som fag på språklinja. Strategien var noe sånt som dette: 1. Få all samsvarsbøying til å sitte perfekt (He was, they were, we are og alt dette) 2. Ikke bruk muntlige former som I'm, they're, gonna osv. 3. Utvid ordforrådet uten å skrive over evne. 4. Pugg noen idiomatiske uttrykk og demonstrer at du behersker disse når du skriver fritt. 6. Lær deg noen litt avanserte setningskonstruksjoner og bruk disse under friskrivingen. 7. Lær deg sammenbindingsord og demonstrer variasjon her (On the other hand..., however, In addition osv.) 8. Lær deg prinsipper for å lage gode tekster. Dette handler om fortellingsteknikker, men det viktigste er en klar struktur. En god sakprosatekst er ofte som et teleskop: den er lett å sammenfatte. Hvert avsnitt utbroderer ett poeng og den bevisste bruken av sammenbindingsord (avsnittssammenbindende ord) viser leseren hvordan poengene skal relateres til hverandre. 9. Skriv gjerne en tekst som er litt "farlig", men bare litt. 10. Jeg så aldri over egne tekster. Jeg tvang meg selv til å skrive riktig med en gang, og kladden var et tynt skjelett av piler mellom hovedpoeng med stikkord. Alt ovenfor er jo slike "generiske" ferdigheter/kunnskaper som du vil få bruk for uansett hva du skal skrive om. Jeg forutsetter her at du kom opp i skriftlig, og ikke muntlig. Du presiserte ikke dette. Egentlig vet jeg ikke hvordan eksamen foregår i dag. Må dere skrive for hånd slik som i 1879 da jeg hadde eksamen sist? 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Støtter 2. fullt ut. Unngå alt av forkortelser som kinda, gonna, wanna, etc, ca. Det er også lettere å gjøre feil med apostrof på they're/their. it's/its og slikt. Bedre å skrive det som to separate ord, og grammatisk korrekt også. Endret 18. mai 2015 av Bytex 1 Lenke til kommentar
trolli98 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Jeg klarte i min tid å få bare 6-ere på alt av engelske prøver. Da hadde jeg engelsk både som obligatorisk fag og som fag på språklinja. Strategien var noe sånt som dette: 1. Få all samsvarsbøying til å sitte perfekt (He was, they were, we are og alt dette) 2. Ikke bruk muntlige former som I'm, they're, gonna osv. 3. Utvid ordforrådet uten å skrive over evne. 4. Pugg noen idiomatiske uttrykk og demonstrer at du behersker disse når du skriver fritt. 6. Lær deg noen litt avanserte setningskonstruksjoner og bruk disse under friskrivingen. 7. Lær deg sammenbindingsord og demonstrer variasjon her (On the other hand..., however, In addition osv.) 8. Lær deg prinsipper for å lage gode tekster. Dette handler om fortellingsteknikker, men det viktigste er en klar struktur. En god sakprosatekst er ofte som et teleskop: den er lett å sammenfatte. Hvert avsnitt utbroderer ett poeng og den bevisste bruken av sammenbindingsord (avsnittssammenbindende ord) viser leseren hvordan poengene skal relateres til hverandre. 9. Skriv gjerne en tekst som er litt "farlig", men bare litt. 10. Jeg så aldri over egne tekster. Jeg tvang meg selv til å skrive riktig med en gang, og kladden var et tynt skjelett av piler mellom hovedpoeng med stikkord. Alt ovenfor er jo slike "generiske" ferdigheter/kunnskaper som du vil få bruk for uansett hva du skal skrive om. Jeg forutsetter her at du kom opp i skriftlig, og ikke muntlig. Du presiserte ikke dette. Egentlig vet jeg ikke hvordan eksamen foregår i dag. Må dere skrive for hånd slik som i 1879 da jeg hadde eksamen sist? Støtter 2. fullt ut. Unngå alt av forkortelser som kinda, gonna, wanna, etc, ca. Det er også lettere å gjøre feil med apostrof på they're/their. it's/its og slikt. Bedre å skrive det som to separate ord, og grammatisk korrekt også. Tusentakk for utrolig gode svar! Dette blir til veldig god hjelp! Vi skriver på data, men kladder gjerne litt for hånd først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå