Norrland Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Hei! Noen flere som skal opp i Historie og Filosofi 2 nå til uken?Tenkte å lage en samlet tråd til drøfting av forberedelsedelen som kommer ut nå på onsdag, 20.05.15. For eksempel knytte forberedelsedelen opp mot hendelser, begreper, personer og så videre. Har sett på tidligere eksamensoppgaver, og de er ofte basert på ting som er aktuelt idag, samtidig som det er knyttet opp til faget. Typ jubileer og lignende. Gjerne kom med tips om du har en anelse om hva dette kan være! Endret 18. mai 2015 av Norrland 1 Lenke til kommentar
TIX Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Jeg skal opp i Historie og Filosofi 2 selv. Høres bra ut med en samlet trå til drøfting her! Er vell imidlertid ikke så mye vi får gjort før vi får forberedelsedelen på onsdag som du sier. Lenke til kommentar
theasoltvedt Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hei! Jeg skal også opp i Historie og Filosofi 2. Høres veldig lurt ut med samlet tråd. I år er det 70-årsmarkering av frigjøringen av Norge i 1945. Kanskje tema som krig, fred, nasjonsbygging er aktuelt? Kanskje dette dukker opp i andre eksamener. Lenke til kommentar
TIX Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 I år er det 70-årsmarkering av frigjøringen av Norge i 1945. Kanskje tema som krig, fred, nasjonsbygging er aktuelt? Kanskje dette dukker opp i andre eksamener. Hørtes ikke ut som et dumt forslag. En annen mulighet er temaer knyttet til angrepet mot Charlie Hebdo. Kanskje noe som dreier seg om å drøfte grensene for ytringsfrihet eller liknende? Lenke til kommentar
theasoltvedt Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) I år er det 70-årsmarkering av frigjøringen av Norge i 1945. Kanskje tema som krig, fred, nasjonsbygging er aktuelt? Kanskje dette dukker opp i andre eksamener. Hørtes ikke ut som et dumt forslag. En annen mulighet er temaer knyttet til angrepet mot Charlie Hebdo. Kanskje noe som dreier seg om å drøfte grensene for ytringsfrihet eller liknende? Ja det kan hende. Kanskje man også er borte i terrorisme, toleranse og medias makt eller noe i den duren? Endret 18. mai 2015 av theasoltvedt Lenke til kommentar
Norrland Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Tror dere er inne på noe der ja! Noen av dere som har tilgang til lærer i faget? Tror det viktigste av alt er å kunne knytte temaet opp mot relevante begreper, hendelser...etc... Kunne kanskje vært greit å spurt en lærer hva man burde tenke på å ha med (eventuelt ikke ta med) når man har fått vite temaet? Skulle gjerne spurt selv, men er privatist så har ingen å spørreBlir å lage en liste over ting jeg tror kan være relevant til temaet. Hvis dere gjøre det samme, så kan vi sammenligne. Garantert noe en har tenkt på, som en annen har glemt Lenke til kommentar
mickjagger Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Lurt tiltak. Henger meg på! Er også rimelig sikker på at det kommer til å ha noe med 70-årsmarkeringen å gjøre. Jeg skal møte faglærer i morgen, så da skal jeg suge til meg all informasjon Relevante begreper er en viktig del av oppgaven ja, så lurt å ha kontroll over viktige begreper innen faget. Lenke til kommentar
sophiaad Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Hei! Jeg skal også opp i historie og filosofi 2. Har noen av dere fått eksempelbesvarelser fra læreren deres? Jeg er så nysgjerrig på hvordan slike eksamensoppgaver kan besvares. Lenke til kommentar
heing96 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Heisann!Vi er to jenter som også kom opp i HIFI, og er enige i at det mest sannsynlig blir noe om ytringsfrihet eller 70-års markeringen av frigjøringen av Norge. Hvilke temaer tenker dere at det er relevant å knytte opp mot disse to? Tenker kapitler fra boka. Vi bruker Cappelen Damm sin bok. Lenke til kommentar
SG1307 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Er enig med det dere at 70-års markeringen og ytringsfrihet er aktuelle tema for eksamen og ikke hadde kommet som et sjokk. Har dere noen forslag til hva slags filosofi vi kan trekke inn? Lenke til kommentar
SG1307 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Tenker også det kan være lurt å samle på en del begreper og fagutrykk som kan brukes i besvarelsen. Noen ideer? Har gode erfaringer med stikkord som jeg senere setter sammen til en eventuell tekst. Lenke til kommentar
sophiaad Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Vet noen av dere hva som er forskjellen mellom et vidt og snevert ideologibegrep ? Jeg fant ingenting i læreboken. Lenke til kommentar
A+M Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) forberedelse til eksamen i morgen, med tema: Frihet, handling og ansvar Sett deg inn i eksistensfilosofisk tenkning. Se særlig på begrepene «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet». Finn minst to ulike historiske hendelser der du mener mennesker har handlet selvstendig og i tråd med egne verdier til tross for at de har utsatt seg selv for fare. Du skal forberede deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet reiser, slik at du på eksamensdagen får vist den historie- og filosofifaglige kompetansen du har tilegnet deg i arbeidet med faget. Endret 20. mai 2015 av A+M Lenke til kommentar
Norrland Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 http://www.udir.no/Filer/Vurdering/Eksamen-VGO/Forberedelse/V15/SAM3002_Historie_og_filosofi_2_Forb_V15.pdf Lenke til kommentar
A+M Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 http://www.udir.no/Filer/Vurdering/Eksamen-VGO/Forberedelse/V15/SAM3002_Historie_og_filosofi_2_Forb_V15.pdf Noen som har noen tips? Klarer ikke helt å sette meg inn i dette. Tar faget som privatist, og har pga dødsfall nært i familien ikke orket å lese særlig mye.. 1 Lenke til kommentar
inka Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 "Finn minst to ulike historiske hendelser der du mener mennesker har handlet selvstendig og i tråd med egne verdier til tross for at de har utsatt seg selv for fare."Noen hendinger som kanskje kan være relevante? - Saltmarsjen; Mahatma Gandhi- Apartheid - Motstandsbevegelsen under andre verdenskrig- FukushimaHva tror dere vi kommer til å få? Bør kanskje ha god peiling på ideologier også... Lenke til kommentar
Norrland Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 http://www.udir.no/Filer/Vurdering/Eksamen-VGO/Forberedelse/V15/SAM3002_Historie_og_filosofi_2_Forb_V15.pdf Noen som har noen tips? Klarer ikke helt å sette meg inn i dette. Tar faget som privatist, og har pga dødsfall nært i familien ikke orket å lese særlig mye.. Blir selv å lage tankekart, å skrive ned alt som faller inn i hodet mitt når jeg tenker på temaene. Når jeg har funnet to relevante handlinger vil jeg deretter prøve å koble de opp mot eksistensfilosofisk tenkning og de nevnte begrepene. Men først av alt blir jeg å lese meg igjennom vedleggene. Står sikkert mye nyttig der Lenke til kommentar
Superfastninja Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Motstandsbevegelsen under andre verdenskrig Charlie Hebdo Jean-Paul Satre Simone de Beauvoir Friedrich Nietzsche Martin Heidegger Søren Kierkegaard - Dette tenker jeg er relevant, dra inn deres tanker om filosofi osv. Lenke til kommentar
A+M Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Noen som vet hvordan eksamen er bygd opp? Hvordan oppgavene er? Lenke til kommentar
inka Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Noen stikkord som kanskje kan være til hjelp Eksistens - Ansvar - FridomHvordan leve? Autentisk? Enkelt mennesket som er bevisst sin egen eksistens (selvbevisst). Mennesket er født fritt. Må ta valg. Må ta ansvar. Friheten er det mest karakteristiske ved mennesket. Hvordan forvalte denne? Alle eksistensfilosofer svarer på dette spørsmålet. Mot... som et stikkord. Vedleggene til eksamensforberedelsesheftet viser til mot også. Mangel på mot... mot er smittsomt... - Kierkegaard; velge seg selv. Man blir ikke et selvstendig individ før man velger seg selv. Man må bli seg selv. Selvbevisst... velger å ta ansvar for det mennesket som en selv ønsker å være. Da lever man "egentlig". Egentlig og uegentlig væremåte. Lever man uegentlig har man ikke valgt seg selv som person, da følger man bare "strømmen". Uegentlig er også sett på som en ureflektert levemåte. De ulike stadiene til Kierkegaard, og angsten. Angsten som en drivkraft... - Nietzsche; "Gud er død"... overmennesket - ingen andre som bestemmer over deg enn deg selv. Ingen å "kvile seg mot" som i Kristendommen (Gud). Modige. (Kanskje vi kan dra inn "mennesket er alle tings målestokk her"?). - Heidegger; "Das Man" (uegentlig eksistens) - man gjør, man bør, man skal... man går i flokk. Uegentlig og egentlig væremåte/eksistens. Eksistensialer; - kastethet, frihet, mulighet, forståelse, befintlighet, være-i-verda.Tidsperspektiv - man lever ikke egentlig dersom man ikke forholder seg til fortid, nåtid, framtid (inklusivt vår død). Livet blir desto rikere ettersom vi blir mer bevisst på framtiden. Dødsangst... og det skaper bevegelse i oss. - Sartre; "Dømt til frihet" - faktisitet (vi er kastet inn i verden). Hvordan leve, hvordan finne en egentlig/autentisk eksistens? Jo, vi er kastet inn i verden som kvinne/mann med våre foreldre/samfunnsform/miljø osv. det er faktisiteten, men lever du egentlig så er du bevisst på dette og overskrider det gitte (transendere). F.eks. om man er sønn av en skomaker-slekt, så kan man velge å ikke bli skomaker. Velge deg selv... - Simone; frihet... og hvor går grensen? Hun laget en eksistensiell etikk der hun satt grenser. Grensen var undertrykkelse. Autoriteter som religion er også en form for undertrykkelse, mente hun... Litt uryddig og usystematiske stikkord, men kanskje noe hjelp. Det blir spennende å se oppgaven i morgen... må si jeg gleder meg Ganske mye som skal på plass til i morgen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå