Gå til innhold

Den lystige Yooka-Laylee tråden

Anbefalte innlegg

hSeIMWx.jpg

Utvikler: Playtonic Games
Utgiver: Playtonic Games
Platform: PC, PS4, Wii U, Xbox One
Lanseringsdato: 2016
Nettside: http://www.playtonicgames.com/

Som mange Rare-fans sikkert har fått med seg, har noen av utviklerne bak spill som Donkey Kong Country og Banjo-Kazooie dannet studioet Playtonic Games. Målet er i første omgang å lage en åndelig oppfølger til Yooka-Laylee. Studioet består foreløpig av seks Rare-veteraner og en nykommer. Dere kan lese mer om hvem de er og hvilke spill de har jobbet på her. Playtonic har også hyret komponistene Grant Kirkhope, David Wise og Steve Burke til å lage soundtracket. Grant og David har allerede nå gitt oss en smakebit av soundtracket i form av Jungle World og Jungle Challenge.

Den 1. mai 2015 åpnet Playtonic en kickstarter for spillet med håp om å få nok støtte til å blant annet å kunne lansere spillet på alle platformene uten utsettelser. Det tok ikke lang tid før kickstarteren suste forbi 1 million britiske pund. I skrivende stund ligger den på ca. 1.6 million GBP, noe som betyr at Yooka-Laylee er den mest suksessfulle britiske kickstarteren for et spill noensinne.

De av dere som ennå ikke har støttet Playtonic, men som ønsker å gjøre det kan klikke dere inn her:
https://www.kickstarter.com/projects/playtonic/yooka-laylee-a-3d-platformer-rare-vival

Vi vet fortsatt ganske lite om selve spillet annet enn at det er ment å ligne på Banjo-Kazooie, men med nye figurer og omgivelser. I hovedrollene finner vi kameleonen Yooka og flaggermusen Laylee. De har mange av de samme evnene som Banjo og Kazooie, men også noen nye i form av tungen til Yooka og sonaren til Laylee. Innholdsmessig har Playtonic som mål å at spillet skal ha fem verdener. Det er færre enn i Banjo-Kazooie og Tooie, men Yooka-Laylee's verdener kommer til gjengjeld til å utvide seg etter hvert som du progresserer gjennom spillet.

Tidlig gameplay-snutt fra spillet:
https://www.youtube.com/watch?v=fY_otBmc6po 

Jeg tenkte det var på tide med en tråd for dette spillet nå. Det er et de spillene som jeg ser mest frem til for tiden. Er det noen andre her som gleder seg til Yooka-Laylee?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg veldig til dette, og håper så inderlig på at det blir bra. Spillmediet trenger et nytt pust fra denne sjangeren, og selv om nok mye av det kan virke som resirkulering av ting vi allerede har sett fra lignende spill, og kanskje ikke byr på så mye nytt, så er det jo litt det som er opplegget også. Men det er tidlig i utviklingen enda, så mye kan skje. Blir spennende å følge med på fremover.

Lenke til kommentar

Enig i det du sier. :) Mario og Ratchet & Clank holder fortsatt koken, men bortsett fra de seriene er det få 3D platformspill på markedet i dag. Forhåpentligvis er Yooka-Laylee og andre indie-spill som f. eks A Hat in Time og FreezeMe starten på en ny trend blant indie-utviklere generelt.

Jeg gikk lei av 3D platformspill en gang etter årtusenskiftet, men nå føler jeg meg mer enn klar for nye spill av typen Super Mario 64 eller Banjo-Kazooie.

Lenke til kommentar

Så gøy å se at denne kickstarteren gikk så bra. Viser Microsoft, og egentlig alle andre at folk vil ha spill i den gamle Rare-kvaliteten. Og noe annet enn bare skytespill og det.

Tror jeg donerte dag 1, fordi Leflus tweeta om det på Twitter (uten at jeg var klar over at dette var en ting på forhånd). 

Lenke til kommentar

Så gøy å se at denne kickstarteren gikk så bra. Viser Microsoft, og egentlig alle andre at folk vil ha spill i den gamle Rare-kvaliteten. Og noe annet enn bare skytespill og det.

Tror jeg donerte dag 1, fordi Leflus tweeta om det på Twitter (uten at jeg var klar over at dette var en ting på forhånd). 

Det er egentlig merkelig at Rare eller MS ikke har prøvd å lage et nytt 3D platformspill ennå. HD-versjonene av Kazooie og Tooie solgte ganske godt på XBLA. ...men men. Nå kan vi i hvert fall glede oss til Yooka-Laylee og andre fremtidige spill fra Playtonic.

Flott at du donerte forresten. Studioet fortjener all den støtten det kan få. :)

Lenke til kommentar

Dette her fikk jeg en utrolig god følelsa av så kjapt musikken begynte :p Jeg orket ikke særlig mye Mario 64, og var heller Banjo & Kazooie typen. Så dette var godt og se :)

Jeg elsker begge spillene, men det var helt klart enkelte ting som Banjo-Kazooie gjorde bedre enn SM64. Jeg synes f. eks at BK hadde mer sjarm og en mer interessant verden. Håper Playtonic klarer å gjenskape magien med Yooka-Laylee.

Edit: Idle animation fra YL.

batbite_anim.gif

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Uff, Yooka-Laylee var en helt enorm gedigen skuffelse for meg, å si at jeg gledet meg til dette må være tidenes underdrivelse.. Begynt å ane at noe skurret litt når vi først mottok den første test builden/toy boxen eller hva du vil kalle det for et års tid siden samt når anmeldelsene startet å rulle ut nå. Jeg beholdt håpet så lenge jeg klarte, men spillet gjør meg dessverre direkte dårlig, har aldri spilt noe som har trigget motion sickness noe så sykt for meg annet en dårlig konstruerte VR spill. Kjempet meg igjennom en times spilletid men måtte tilslutt gi meg da jeg sikkert hadde kastet opp om jeg fortsatte.  Mulig det er bedre å spille på en TV da du sitter noe lenger ifra selve skjermen, men så ille det var for meg på monitor tror jeg det fortsatt ikke er spillbart dessverre.  Få det forferdelige autokameraet så langt bort fra spillet som mulig å gi oss mulighet til å justere FOV så kanskje dette blir spillbart for meg en gang... 

Noen andre som har dette problemet og eventuelt vet noen workarounds på hvordan få det bedre? For jeg har virkelig lyst å få spille dette spillet da jeg tror det potensient kan være en perle under alle problemene det har i dag. 

Lenke til kommentar

Uff, Yooka-Laylee var en helt enorm gedigen skuffelse for meg, å si at jeg gledet meg til dette må være tidenes underdrivelse.. Begynt å ane at noe skurret litt når vi først mottok den første test builden/toy boxen eller hva du vil kalle det for et års tid siden samt når anmeldelsene startet å rulle ut nå. Jeg beholdt håpet så lenge jeg klarte, men spillet gjør meg dessverre direkte dårlig, har aldri spilt noe som har trigget motion sickness noe så sykt for meg annet en dårlig konstruerte VR spill. Kjempet meg igjennom en times spilletid men måtte tilslutt gi meg da jeg sikkert hadde kastet opp om jeg fortsatte.  Mulig det er bedre å spille på en TV da du sitter noe lenger ifra selve skjermen, men så ille det var for meg på monitor tror jeg det fortsatt ikke er spillbart dessverre.  Få det forferdelige autokameraet så langt bort fra spillet som mulig å gi oss mulighet til å justere FOV så kanskje dette blir spillbart for meg en gang... 

Noen andre som har dette problemet og eventuelt vet noen workarounds på hvordan få det bedre? For jeg har virkelig lyst å få spille dette spillet da jeg tror det potensient kan være en perle under alle problemene det har i dag. 

Ja, uff. Spillet er et møkkaspill fordi du ikke klarer å håndtere det.

Lenke til kommentar

Ja, uff. Spillet er et møkkaspill fordi du ikke klarer å håndtere det.

Det er klart at om spillet gir vedkommende motion sickness så er det fullstendig fiasko for han, det er vel ikke så vanskelig å forstå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd det igjen nå? Vet ikke om noe av kameraproblemene som det ble pratet om i tidlige anmeldelser har blitt patchet ennå, men jeg kjøpte ihvertfall spillet i kveld, og utifra den halvtimen jeg har spilt til nå så syns jeg ikke at kamera eller fov er på katastrofe-nivå. Kanskje ikke det beste jeg har vært borti, men helt greit. Merket ikke noe antydning til motion sickness, men det er såklart en individuell sak også.

Tror jeg kommer til å kose meg med det. Forventer ikke tidenes spillopplevelse, men etter måneder der det meste av gaming-tiden har gått med til store openworld-spill i FF XV og HZD, samt Bloodborne, så kjenner jeg på at det er deilig å bare chille med en good old plattformer. :)

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Har steam utgaven av spillet hvor jeg mener på at day one patchen ble lagt til i preloaden, har uansett på automatisk oppdatering så om der var en patch var den der nok når jeg spilte spillet. Har søkt en del rundt om det de siste dagene for se om jeg finner en løsning og roten til problemet jeg har. Virker som det er svært mange med samme problemstilling, noen mener det stammer fra depth of field og den svake motion bluren, noen kameraet og andre tror det stammer fra chromatic abberation. Uansett er konsensusen at spillet burde hatt langt flere grafikk innstillinger slik at vi fåtallet som sliter med dette kanskje kunne eksperimentert litt å funnet en løsning. Noe stemmer vertfall ikke helt som trigger i reaksjon i hjernen/balansenerven min som dessverre enn så lenge gjør at jeg ikke klarer å spille dette :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble ferdig med det denne uken. Bra spill totalt sett, men det har en del forbedringspotensiale i forhold til en eventuell oppfølger. Synes f. eks ikke at muligheten til å utvide verdenene utgjorde noen særlig forskjell. Det er en artig ide, men jeg endte opp med å utvide de fleste verdenene før jeg gikk inn i de for første gang.

+ Fin grafikkstil og musikk
+ Bra gameplay som har sine egne vrier i forhold til Banjo-Kazooie

- Likte ikke minispilene noe særlig. 
- Skulle ønske spillet hadde flere verdener. B-K hadde 9. Y-L har 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...