AnonymDiskusjon Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hei! Jeg har den siste tiden festet mye sammen med russen fordi vi er like gamle, men jeg selv er ikke russ. Jeg har ikke tatt vaksinen mot hjernehinnebetennelse men har i fylla drukket av samme flaske som russen. Har ikke skjed ofte, maks et par ganger. Har ikke fått symptomer som kvalme, hodepine, tap av bevissthet eller stiv nakke og rygg. Hvor lenge tar det før man blir smittet før man får symptomer og utbrudd? Har gått vel 3 døgn nå. Er redd for at jeg er smittet og har smittet andre som heller ikke har tatt vaksinen, da jeg har delt flasken til andre. Bør jeg gå til lege snarest selv om jeg ikke har symptomer? Tenker at siden det tydeligvis er lite utbredt så er sjansen liten men det er jo såpass alvorlig. Sjekker mot stiv nakke og rygg ved å bøye hodet slik at haken treffer brystet, leste noe om det på nettet. De andre symptomene er vel forholdsvis lett å føle. Anonymous poster hash: dab80...699 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Har det vært tilfeller av hjernehinnebetennelser i nærområdet? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det har ikke vært utbrudd av smittsom hjernehinnebetennelse på flere år, selv om bare 1 av 4 russ vaksinerer seg. Sannsynligvis en unødvendig vaksine, og en unødvendig bekymring. Du bør uansett ikke drikke av samme flaske som andre. Det er oppskrift på halsbetennelse, løs mage og annet ubehag. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Vær heller bevisst på symptomer som kan kjennetegne hjernehinnebetennelse, jeg antar du har googlet dette. Hvis du er veldig bekymret, uten at du har noen symptomer, kan du rådføre deg med legevakt per telefon. 1 Lenke til kommentar
NU`er Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Inkubasjonstiden (tid som går før en ser symptomene) for hjernehinnebetennelse er mellom 2 og 10 dager, men vanligvis 3-4 dager (Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82820::0:6446:79:::0:0#eHandbook828201) Typiske symptomer er vanligvis: Høy feber Apati, bryr seg ikke Stiv nakke - den syke klarer ikke å få haken ned på brystet Hodepine Reagerer på sterkt lys Får ikke øyekontakt Utslett Kilde: http://nhi.no/forside/forstehjelp/hode-og-rygg/hjernehinnebetennelse-19209.html?page=2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 Har vært syk det siste døgnet, men tviler på at det har noe med hjernehinnebetennelse. Svettet og frøs som bare juling, vondt i hodet og magen. Har nå blitt bedre etter mange timer i sengen med feber, er forholdsvis oppegående og nærmer seg normale tilstander i henhold til svetting, frysninger og vondt i hodet og mage. Er kanskje redd for at immunforsvaret er blitt litt svekket mens jeg har vært syk, unødvendig bekymring? Anonymous poster hash: dab80...699 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 En 19-åring fra Nittedal døde i dag av smittsom hjernehinnebetennelse. Du burde oppsøkt lege med de symptomene du har, i alle fall om du har vært i kontakt med russ fra Nittedal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå