Ljóseind Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva gjør mennesket så unikt at det er viktigere at arten menneske overlever enn en vilkårlig annen art på jorden (eller andre steder)? Fordi du og jeg er mennesker vil vi naturligvis det beste for menneskeheten. Men bare i egoismens navn, selvsagt. Når det kommer til trådstarters ønsker for menneskehetens overlevelse, så deler jeg ikke optimismen. Tviler på at mennesket noen sinne kommer til å reise nevneverdig utenfor vårt eget solsystem, med tanke på hvor elendige vi er til å holde freden her nede. Avstanden til andre planeter er dessuten fullstendig uoverkommelig. 2 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Be the change you want to see in the world. - Gandhi 2 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (uviktig) Trololo. Jeg har bakgrunn innen realfag. Astrofysiker, vel jeg prøver iallefall så godt jeg kan. Trenger ingen mur rundt mitt hus, men det er kanskje en annen sak. Ser frem til ditt lengre svar. Edit; Astrofysiker, deg hadde jeg satt på toppen av pyramiden, i et samfunn. Du kommer i en ulykke og skader deg, du er alvorlig skadet og du veit du trenger hjelp. Det kommer en sykebil forbi deg, den stopper opp og spør om du trenger hjelp. Du sier selvfølgelig ja og de går mot deg. Men han ene tenker sånn som deg, han mener at du ikke bidrar nok i samfunnet til å fortjene den tjeneste han har å tilby. De velger derfor å snu, de føler ikke at du er et verdig nok menneske til å hjelpe. I denne lille historien vil jeg fram til hvor ekkel og feil tankegang du har. Du ser på folk med mindre verdi enn andre, du gjør som naziene gjorde eller perioden der mennesker hadde slaver. Du ser ikke på de som bidragsytere og forgifter de med tanker om at de er verdiløse. Denne tankegangen du smaker på er så giftig at du kan gjøre store skader på både utvikling og fremgangen du er ute etter. Hvordan skal du overleve lenge nok til å gjøre en forskjell om du ikke får mat fra en bonde? eller strøm fra en elektriker? eller internett fra IT mannen? eller av de som produserer de produktene du trenger for å gjøre ditt arbeid? Du ser ikke helheten, du ser det kun fra et grusomt trangt syn som du har utviklet med dårlige tanker om andre. Du som er så smart burde skjønne det at et samfunn er bygd opp av mange bidragsytere. Det vil alltid være noen som kanskje ligger litt på lat siden, men gjør ikke også du det ved å sitte her ? eller lese VG ? eller sjekke facebook ? Tanken du kan tenke er at andre hjelper deg med å oppnå fremgang i ditt yrke, ved å se ned på alle andre så ødelegger du samfunnet og bygger opp noe jeg tviler på at du vil oppnå. 3 Lenke til kommentar
Binw Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Denne naiviteten i menneskeheten har gjort at vi ikke kommer så langt, ihvertfall ikke innen 100-150år. Desverre. Det vet du ingen ting om. Hva bygger du det estimatet på? Vi har teknologi i dag som man ikke kunne tenke seg for 20,30,40 eller 50 år siden. Men det som bekymrer meg mest, er verdens manglende evne til å ekspandere ut der, ut i universet. Det er så mye som vi ikke vet. Vi lever bare i vår egen boble, og 90% av det menneskelige livet, vil aldri ha betydning i helheten. Hva så? Hvorfor er det viktig at vi er viktige? Vi bør satse på teknologi, realfag, og EKSPANSJON. Enig i den. Jeg ser ned på mennesker som nyter liver i det fulle og hele. Det er bra å ha det gøy, men ikke for mye! Vi må ha mer kunnskap. Vi må ha flere der ute! Denne naiviteten hindrer oss desverre. For det første er jeg ikke helt sikker på at du har forstått betydningen av ordet naivitet. For det andre så er det ikke slik at du kan bestemme hva som er viktig. Det er ikke opp til deg å bestemme hva folk burde eller ikke burde bruke tiden sin på. Du sitter ikke med noen fasit, på noe som helst. Andre mennesker setter pris på andre ting, og det er helt ok. Men hvilken fremtid har vi når jorden snart er i ferd med å ødelegges? Hva tenker du på? Globaloppvarming? Jeg tror det finnes en større evolusjon der ute, universets evolusjon, dvs MENNSKERASEN må overleve, enkeltindividet har ingenting å si. Hvorfor er menneskerasen knyttet så sterkt sammen med universets evolusjon? Hvis vi forsvinner ville ikke resten av universet merke noe som helst. Hvorfor må vi overleve? Hva er så bra med oss? Jeg er bekymret. Udødlighet er en av tingene jeg skal forske på, etter å ha tatt en 6-år lang utdannelse innenfor medisin. Noen må nesten sikre at menneskerasen ikke går under, alt for mye naivitet i denne verden. Lykke til. 1. Tingen er at vi har potensiale til å nå enda lenger, hvis vi fokuserer på det riktige. Det som kanskje er det viktigste og meningsfulle som finne, hvorfor leve i vår egen boble? Det er så mye der ute vi har å oppdage. Likevel er vi opptatte av vårt liv, våre interesserer, og ikke det som vi BØR være opptatt av. 2.Du kan jo stille deg det samme spørsmål; Hvorfor synes du du er viktig`? Kunne du ikke bare (lagt opp) livet med en gang? Hvorfor gjør du ikke det? Svaret ligger i at det er naturlig for mennesket å streve for overlevelse. Det vil si, vi setter vår rase foran andres. Det er resultatet av evolusjon. 3. Med naivitet mener jeg vel at man ikke forstår, man lar seg lure av samfunnet, til å bare fortsette i en evig rundgang. Du har ingen betydning for helheten. Du lar deg kontrollere av samfunnet, og har en (mindre) mental kapasitet til å forstå det som er viktig: Å oppdage ukjente. Jeg har ingen fasit. Denne fasiten kommer fra naturen og teorien om evolusjon. Vi tror kanskje at evolusjon bare tar utgangspunkt i jorden, men det gjør den ikke. Det er snakk om hele universet, å overleve som rase. 4. Hvorfor skal du overleve? Hva er bra med deg? Kunne du ikke bare forsvunnet, du har jo ingen betydning. Dette svaret er igjen likt som det forrige. Det ligger i menneskets natur. Uansett om du vil det eller ei. Det spiller ingen rolle om man har en betydning eller ikke, strevet etter at det finnes et håp, driver oss framover. Derfor må vi følge naturens spilleregler. Å bli en dominerende rase i universet er et mål, det å ikke forsvinne og ikke ha en betydning, vil vi helst unngå. Derfor reagerer vi nettopp ved å forsøke å faktisk nå vårt mål. Endret 20. mai 2015 av Binw Lenke til kommentar
Binw Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Hva gjør mennesket så unikt at det er viktigere at arten menneske overlever enn en vilkårlig annen art på jorden (eller andre steder)? Det er ingenting unikt ved mennesket. Det betyr alldeles ikke at evolusjon er ikke-eksisterende. Det er heller ingenting unikt ved organismer og dyr som prøver å tilpasse seg sitt leveområde og har et mål om å videreføre sitt avkom. De gjør det fordi det er en trang fra naturens side. Det er nettopp derfor vi må prøve å nå det målet om å faktisk overleve, slik som alle arter prøver på. Likevel er det ingenting unikt ved dem eller oss. Endret 20. mai 2015 av Binw Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Så evolusjonen har et mål? Det er ren svada uten vitenskaplig støtte. Evolusjonen har intet mål, den er kun en mekanisme. 2 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 1. Tingen er at vi har potensiale til å nå enda lenger, hvis vi fokuserer på det riktige. Det som kanskje er det viktigste og meningsfulle som finne, hvorfor leve i vår egen boble? Det er så mye der ute vi har å oppdage. Likevel er vi opptatte av vårt liv, våre interesserer, og ikke det som vi BØR være opptatt av. Har det slått deg at andre ikke er enig i din definisjon av hva som er viktigst? Kan du komme med noen objektvie grunner til at vi bør være opptatt av det du vil at vi skal være opptatt av. 2.Du kan jo stille deg det samme spørsmål; Hvorfor synes du du er viktig`? Kunne du ikke bare (lagt opp) livet med en gang? Hvorfor gjør du ikke det? Svaret ligger i at det er naturlig for mennesket å streve for overlevelse. Det vil si, vi setter vår rase foran andres. Det er resultatet av evolusjon. Overlevelse er ikke det samme som å dra til Mars. 3. Med naivitet mener jeg vel at man ikke forstår, man lar seg lure av samfunnet, til å bare fortsette i en evig rundgang. Du har ingen betydning for helheten. Du lar deg kontrollere av samfunnet, og har en (mindre) mental kapasitet til å forstå det som er viktig: Å oppdage ukjente. Jeg har ingen fasit. Denne fasiten kommer fra naturen og teorien om evolusjon. Vi tror kanskje at evolusjon bare tar utgangspunkt i jorden, men det gjør den ikke. Det er snakk om hele universet, å overleve som rase. Selvfølgelig har jeg ingen betydning for helheten. Det paradoksale er at ingen av oss har det, men samtidig har alle det. Vi er bare en liten del av menneskerasen og vi opplever bare en veldig kort stund av dens historie. Kanskje problemet ikke ligger hos alle andre, men hos deg selv. Kanskje du er redd for å innse hvor ubetydelig du er. På den andre siden betyr det ikke at jeg ikke synes det er spendende å finne ut av nye ting. At jeg ikke ville elske å kunne dra ut i verdensrommet. Samtidig er det helt ok at andre heller vil fokusere på mer jordnære ting. 4. Hvorfor skal du overleve? Hva er bra med deg? Kunne du ikke bare forsvunnet, du har jo ingen betydning. Dette svaret er igjen likt som det forrige. Det ligger i menneskets natur. Uansett om du vil det eller ei. Det spiller ingen rolle om man har en betydning eller ikke, strevet etter at det finnes et håp, driver oss framover. Derfor må vi følge naturens spilleregler. Å bli en dominerende rase i universet er et mål, det å ikke forsvinne og ikke ha en betydning, vil vi helst unngå. Derfor reagerer vi nettopp ved å forsøke å faktisk nå vårt mål. Dette er en hel haug med påstander uten noen fakta. Vi følger de spilleregler vi vil. Det faktum at så mange er uenige med det er kanskje en pekepinn på at vår natur ikke alltid følger bestemte regler. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Trodde alle visste nå at den som vinner er han som har flest dingser når han dør(?) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Den som vinner er den som etterlater seg det største monumentet. 1 Lenke til kommentar
1969 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Om ca 5 milliarder år vil sola dø ut. Noe som medføre at den vil ekspandere og svelge jorda. Eneste spor av oss vil da være noen sonder som svever alene dypt ute i verdensrommet hvis vi da ikke på et eller annet tidspunkt har kommet oss av denne planten. Og inn i noen andre sol systemer. http://www.huffingtonpost.com/david-j-eicher/14-things-you-didnt-know-_b_5692426.html Så hvordan vil skjebnen til sondene vår bli, de eneste sporene etter oss. Eller etterkommerne som kom seg av planeten. Ikke mye å rope hurra for der heller. https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe Konklusjon : Ingenting spiller noe rolle når det kommer til stykke menneskeheten eller ei. Lev livet godt, dø mett av dage og mett i magen, og vær grei med folk og dyr. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Sola blir gradvis varmere og større gjennom livssyklusen. Allerede om 300-500 millioner år er det anslått at jorda vil bli så varm at sjøene sakte men sikkert fordamper, atmosfæren blir tykkere, hydrogenet i vanndampen snappes opp av solvinden og blåser bort. Vi vil få en oksygenrik (brannfarlig) atmosfære med tørr bakke. De beste estimatene tyder på at uttørkingen kan drøye helt til om 1 milliard år, men at gjenværende liv stort sett vil leve i grotter og grunnvannsforekomster ved polene og være encellet. Så vi har dårligere tid enn de 5 milliarder årene (egentlig 7 milliarder til den går supernova. 5 milliarder er når jorda antagelig blir slukt.) Hvis sola svulmer opp mindre enn antatt og går supernova uten å ha slukt jorda så vil jorda mest sannsynlig strippes for jordskorpe, øvre og nedre mantel. Kun kjernen vil ha en liten sjans til å "overleve". Etter supernovaen blir restene av sola til en hvit dverg og den varmer ikke spesielt mye fordi den blir veldig liten, omtrent på størrelse med jorda. Den får høy overflatetemperatur, men det er ikke nok til å sende ut så mye varme som den gjør nå med større overflate og lavere temperatur. Det blir fort kaldt her. Hvis jordas kjerne overlever så vil den kjøles relativt raskt ned til kaldere enn Pluto er i dag. Vi må rett og slett pakke kofferten og kle på oss jetpacken, men vi har heldigvis god tid. Ca 100 000 ganger lengre enn vi har hatt tidsregning. Sett 1 krone i banken nå på 1% rente så får sikkert etterkommerne dine nok renter til å kunne finansiere redning av hele jordas befolkning. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Det er etpar fundamentale problemer her: Mennesker trenger så uendelig mye mer enn bare vitenskap for å ha det bra, og å leve et lykkelig liv. Vi trenger kultur i mange former; musikk, kunst, film, sport, hobbyer, idrettsaktiviteter, andre former for underholdning etc. Ikke alle har behov for alt dette, og folk liker forskjellige ting, men de aller, aller fleste av oss har et ganske sterkt behov for slike ting. Og da kommer vi til problem nr 2: Folk er forskjellige. VELDIG forskjellige. Vi har rett og slett lyst til å drive med forskjellige ting. Vi har vidt forskjellige interesser. Et samfunn der vi ikke får mulighet til å utfolde oss og drive med stort sett de vi har lyst til, men heller blir tvunget til å måtte drive med ting vi ikke har interesse av eller ikke har noen glede eller personlig nytte av tror jeg virkelig ikke er noe godt samfunn. Lenke til kommentar
veldig uvitende Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) For å svare på din kommentar; En kost er vel ubrukelig uten kaft? Du har utdanningen, men du har ikke den riktig sinnsinteressen til å bidra, til å føre verden mot en riktig utvikling. Hvilken forskjell vil du utgjøre da? Like stor forskjell som en kost uten skaft. Edit; Astrofysiker, deg hadde jeg satt på toppen av pyramiden, i et samfunn. Litt rart at du som 18-åring som ikke engang har fullført vgs vet så mye om hva som er riktig utvikling:) Endret 7. juli 2015 av veldig uvitende Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 For å svare på din kommentar; En kost er vel ubrukelig uten kaft? Du har utdanningen, men du har ikke den riktig sinnsinteressen til å bidra, til å føre verden mot en riktig utvikling. Hvilken forskjell vil du utgjøre da? Like stor forskjell som en kost uten skaft. Edit; Astrofysiker, deg hadde jeg satt på toppen av pyramiden, i et samfunn. Litt rart at du som 18-åring som ikke engang har fullført vgs vet så mye om hva som er riktig utvikling:) Oi rul hei Lenke til kommentar
veldig uvitende Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 For å svare på din kommentar; En kost er vel ubrukelig uten kaft? Du har utdanningen, men du har ikke den riktig sinnsinteressen til å bidra, til å føre verden mot en riktig utvikling. Hvilken forskjell vil du utgjøre da? Like stor forskjell som en kost uten skaft. Edit; Astrofysiker, deg hadde jeg satt på toppen av pyramiden, i et samfunn. Litt rart at du som 18-åring som ikke engang har fullført vgs vet så mye om hva som er riktig utvikling:) Oi rul hei Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Glad jeg tror på Gud.. Lenke til kommentar
Dungeon Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 hvis vi da ikke på et eller annet tidspunkt har kommet oss av denne planten. Og inn i noen andre sol systemer. Det hadde vært arti om vi kom oss vekk herifra. Den generelle mannen i gata forstår ikke hvor langt det er til stjernene der ute. Jeg har tegnet et diagram bare for å vise hvor stor en av de minste stjernene er i størrelse, sola vår (Som er en av de aller minste stjernene i galaksen vår) Avstanden fra jorda til månen er bare litt over radiusen av sola. Dersom du forestiller deg at du hadde kunne stå på overflaten av sola, og så borer du et hull fra overflaten av sola ned til midten av sola (kjernen av sola), så villa avstanden fra overflaten av sola ned til kjernen være ca 1.79 ganger avstanden jorden til månen. Når du ser på månen på en klar himmelkveld, så får du et lite bilde av hvor gigantisk denne lille stjerna vår er. Men poenget er, når du skimter den nærmeste stjerne (uten for vår egen sol) så er det bare et bittelite nesten uoppfangelig for øyet, du må sitte å stirre på et punkt i 10 til 20 minutter før øyet engang klarer å fange opp lyset fra denne stjernen (som bare er 4 lysår unna). Folk generelt forstår ikke avstander og hvor alvorlig store de er. F.eks, dersom du skulle fly et SAS fly fra jorden til sola, ville det tatt nesten 20 år å nå frem til sola, i den hastigheten med fly. Setter du deg inn i flyet i året 1995, så kommer flyet frem på sola i 2014 (i fjor). Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Ta det med ro, folkens. Vi som lever nå har bare ett valg hvis vi vil se oss utenfor jorda; Vi må sette vår lit til Google! Glad jeg tror på Gud.. Jeg er glad jeg har en usynlig venn med fordeler. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Jeg satser på å overleve til singulariteten er et faktum. (Sheldon-style) Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 hvis vi da ikke på et eller annet tidspunkt har kommet oss av denne planten. Og inn i noen andre sol systemer. Det hadde vært arti om vi kom oss vekk herifra. Den generelle mannen i gata forstår ikke hvor langt det er til stjernene der ute. Jeg har tegnet et diagram bare for å vise hvor stor en av de minste stjernene er i størrelse, sola vår (Som er en av de aller minste stjernene i galaksen vår) Avstanden fra jorda til månen er bare litt over radiusen av sola. Dersom du forestiller deg at du hadde kunne stå på overflaten av sola, og så borer du et hull fra overflaten av sola ned til midten av sola (kjernen av sola), så villa avstanden fra overflaten av sola ned til kjernen være ca 1.79 ganger avstanden jorden til månen. Når du ser på månen på en klar himmelkveld, så får du et lite bilde av hvor gigantisk denne lille stjerna vår er. Men poenget er, når du skimter den nærmeste stjerne (uten for vår egen sol) så er det bare et bittelite nesten uoppfangelig for øyet, du må sitte å stirre på et punkt i 10 til 20 minutter før øyet engang klarer å fange opp lyset fra denne stjernen (som bare er 4 lysår unna). Folk generelt forstår ikke avstander og hvor alvorlig store de er. F.eks, dersom du skulle fly et SAS fly fra jorden til sola, ville det tatt nesten 20 år å nå frem til sola, i den hastigheten med fly. Setter du deg inn i flyet i året 1995, så kommer flyet frem på sola i 2014 (i fjor). Det er gode poeng du trekker frem her. Avstandene i verdensrommet er vanskelig å fatte, og vanskelighetsgraden av ulike romreiser ser ut til å undervurdere av mange. Lag gjerne en tilsvarende illustrasjon over hvor langt borte månen er - ta for eksempel med jorden, ISS, geostasjonære satelitter og månen. Det er nok mange som får seg en overraskelse da; du også? Bare et par små korreksjoner til det du skrev: - Solen er ikke en av de minste stjernene i galaksen. Den er riktignok svært mye mindre enn de største, men det er også svært mange stjerner som er mindre. - Hvorfor du skal trenge å stirre i 10-20 minutter for å få øye på Alpha Centauri forstår jeg ikke. Jeg forstår ikke engang hvorfor det skal hjelpe å stirre lenge i det hele tatt (bortsett fra evt hvis du kommer fra sterkt lys og må vente til øynene får tilpasset seg mørket). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå