Gå til innhold

18-åring her. Jeg er redd for universet, for oss, er vi bare en tilfeldighet?

Anbefalte innlegg

Hei,

En 18år gammel gutt. Over gjennomsnittet opptatt av refleksjon og eksistensialismen. Jeg leser mye om vår tilværelse, verden rundt oss, og fysikkens spennende lover. Jeg er bare sugen på å lære mer, om liv, universet, og ikke minst har jeg lyst til ekspansjon ut til andre planeter. Det å kunne oppleve det. Men innså for ikke så lenge siden at dette ikke kommer til å skje i vår levetid. Denne naiviteten i menneskeheten har gjort at vi ikke kommer så langt, ihvertfall ikke innen 100-150år. Desverre.

Jeg har tenkt mye på evolusjon, DNA. Det at 98% er identisk med ethvert annet organisme skremmer meg litt. Det betyr at vi er en tilfeldighet, fordi det er nærmest et 99% bevis på at evolusjon er realitet. Men det som bekymrer meg mest, er verdens manglende evne til å ekspandere ut der, ut i universet. Det er så mye som vi ikke vet. Vi lever bare i vår egen boble, og 90% av det menneskelige livet, vil aldri ha betydning i helheten. Det gjelder folk som driver med arbeid som bare er repeterende dag inn dag ut. Vi bør satse på teknologi, realfag, og EKSPANSJON.

Jeg ser ned på mennesker som nyter liver i det fulle og hele. Det er bra å ha det gøy, men ikke for mye! Vi må ha mer kunnskap. Vi må ha flere der ute! Denne naiviteten hindrer oss desverre. Noen må gjøre noe før vi ødelegger oss selv. Evolusjon handler om å reprodusere sitt avkom, og sikre det en fremtid. Men hvilken fremtid har vi når jorden snart er i ferd med å ødelegges? Menneskerasen kommer til å dø sammen med jorden. Jeg tror det finnes en større evolusjon der ute, universets evolusjon, dvs MENNSKERASEN må overleve, enkeltindividet har ingenting å si. 

Jeg er bekymret. Udødlighet er en av tingene jeg skal forske på, etter å ha tatt en 6-år lang utdannelse innenfor medisin. Noen må nesten sikre at menneskerasen ikke går under, alt for mye naivitet i denne verden. 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt egoistisk å se ned på livsnytere fordi dem ikke bidrar til å tilfredsstille din nysgjerrighet og behov for reproduksjon?

Jeg kunne ikke brydd meg mer om menneskeheten forsvant etter min død.

#idgaf

• Liker 6
Lenke til kommentar

Er det ikke litt egoistisk å se ned på livsnytere fordi dem ikke bidrar til å tilfredsstille din nysgjerrighet og behov for reproduksjon?

#idgaf

Da er du en av de jeg ser ned på. Du har fullstendig misset peonget med livet, og hva som er viktig.

Jeg sier ikke at man ikke skal ha det gøy, jeg synes det er gøy å gå på fest og være med venner. Men det bør være en grense.

Endret av Binw
Lenke til kommentar

Jeg tror denne noen er deg, go for it!

Ellers så går teknologien fremover i rykk og napp, så får vi se hvordan det går.

Hvorfor er det vår generasjon som plutselig skal kunne redde rasen og skape evig liv, og populere universet?  Vi er et lite drypp i menneskets historie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

#idgaf

Da er du en av de jeg ser ned på. Du har fullstendig misset peonget med livet, og hva som er viktig.

Jeg sier ikke at man ikke skal ha det gøy, jeg synes det er gøy å gå på fest og være med venner. Men det bør være en grense.

Jeg forstår egentlig ikke helt hva man skal gjøre. Hva skal akkurat JEG gjøre helt konkret? Hvordan kan JEG redde verden??? Jeg vil heller fokusere på å nye livet her og nå, istedet for å bekymre meg om hva som skjer etter min død.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne naiviteten i menneskeheten har gjort at vi ikke kommer så langt, ihvertfall ikke innen 100-150år. Desverre.

Det vet du ingen ting om. Hva bygger du det estimatet på? Vi har teknologi i dag som man ikke kunne tenke seg for 20,30,40 eller 50 år siden.

Men det som bekymrer meg mest, er verdens manglende evne til å ekspandere ut der, ut i universet. Det er så mye som vi ikke vet. Vi lever bare i vår egen boble, og 90% av det menneskelige livet, vil aldri ha betydning i helheten.

Hva så? Hvorfor er det viktig at vi er viktige?

Vi bør satse på teknologi, realfag, og EKSPANSJON.

Enig i den.

Jeg ser ned på mennesker som nyter liver i det fulle og hele. Det er bra å ha det gøy, men ikke for mye! Vi må ha mer kunnskap. Vi må ha flere der ute! Denne naiviteten hindrer oss desverre.

For det første er jeg ikke helt sikker på at du har forstått betydningen av ordet naivitet. For det andre så er det ikke slik at du kan bestemme hva som er viktig. Det er ikke opp til deg å bestemme hva folk burde eller ikke burde bruke tiden sin på. Du sitter ikke med noen fasit, på noe som helst. Andre mennesker setter pris på andre ting, og det er helt ok.

Men hvilken fremtid har vi når jorden snart er i ferd med å ødelegges?

Hva tenker du på? Globaloppvarming?

Jeg tror det finnes en større evolusjon der ute, universets evolusjon, dvs MENNSKERASEN må overleve, enkeltindividet har ingenting å si.

Hvorfor er menneskerasen knyttet så sterkt sammen med universets evolusjon? Hvis vi forsvinner ville ikke resten av universet merke noe som helst. Hvorfor må vi overleve? Hva er så bra med oss? 

Jeg er bekymret. Udødlighet er en av tingene jeg skal forske på, etter å ha tatt en 6-år lang utdannelse innenfor medisin. Noen må nesten sikre at menneskerasen ikke går under, alt for mye naivitet i denne verden.

Lykke til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

18 år, tror han vet ALT om verden, tror han er bedre enn alle andre, og ser ned på andre. Flott start på livet, gutt. Du blir nok en fin Breivik om noen år.

Nei, absolutt ikke. Jeg ser opp til mennesker med bakgrunn innenfr relafag og medisin. Mennesker man kan lære noe av og bidrar godt til samfunnet. 

Barnehagelærere, norsk-samf- lærere er også viktig, men i noe mindre grad. Jeg setter pris på at folk gjør noe for samfunnet, og gir slipp på denne egoismen. Vi må skape en bedre balanse med fokus på teknologi og medisin, og redusere alt annet.

Menneskerasen står på spill her. 

Flin, svarer på spørsmålene dine senere, i et lengere innlegg. Men livssnytere som Flin skulle absolutt blitt fengslet i et slikt samfunn, da de ikke bidrar på noen som helst måte. ALLE må bidra, eller så faller bygningen. Det er som en mur med mange hull. Tviler på at du ønsker en slik mur rundt huset ditt?

Endret av Binw
Lenke til kommentar

Jeg mener Binw er litt for fokusert på sin egen levetid og populering av universet. Jeg tenker litt mer moderat at det spiller ingen rolle om vi ikke populerer universet i min levetid. Menneskeheten, for ikke å snakke om livet på jorda, har en veldig lang historikk bak seg og en veldig lang historikk foran oss. Vi har mer enn god nok tid til å sikre artenes overlevelse når jorda begynner å bli ganske ubeboelig om ca en halv milliard år (1 milliard i følge de lengste seriøse estimatene). Det har skjedd uhyre mye bare de siste 200 årene og jeg er sikker på at det vil skje ennå mer de neste 200.

Jorda er sannsynligvis en ganske sjeldent god planet for liv. Det betyr at vi sannsynligvis må reise veldig langt for å redde jordas genbase for videreføring et annet sted. Veldig veldig mange generasjoner unna. Langt utenfor rekkevidde av ekstreme livsforlengende tiltak. Men vi har heldigvis hundrevis av millioner av år på oss før reisen må starte. Så lenge vi ikke utsletter hverandre bør det gå fint. Vi trenger egentlig bare én jord av gangen som absolutt minimum, men helst noen flere samtidige for bedre redundans. Men akkurat dette behøver ikke vi bekymre oss for. Det vil sikkert ta tusenvis av år før vi har både teknologi, ressurser og stabilitet nok til å kunne sende ut første farkost på leting etter et nytt hjem.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, absolutt ikke. Jeg ser opp til mennesker med bakgrunn innenfr relafag og medisin. Mennesker man kan lære noe av og bidrar godt til samfunnet. 

(........)

Men livssnytere som Flin skulle absolutt blitt fengslet i et slikt samfunn, da de ikke bidrar på noen som helst måte

Trololo. Jeg har bakgrunn innen realfag. Astrofysiker, vel jeg prøver iallefall så godt jeg kan. 

Trenger ingen mur rundt mitt hus, men det er kanskje en annen sak. Ser frem til ditt lengre svar.

Lenke til kommentar

(........)

Men livssnytere som Flin skulle absolutt blitt fengslet i et slikt samfunn, da de ikke bidrar på noen som helst måte

Trololo. Jeg har bakgrunn innen realfag. Astrofysiker, vel jeg prøver iallefall så godt jeg kan. 

Trenger ingen mur rundt mitt hus, men det er kanskje en annen sak. Ser frem til ditt lengre svar.

For å svare på din kommentar;

En kost er vel ubrukelig uten kaft?

Du har utdanningen, men du har ikke den riktig sinnsinteressen til å bidra, til å føre verden mot en riktig utvikling. Hvilken forskjell vil du utgjøre da? Like stor forskjell som en kost uten skaft.

Edit; Astrofysiker, deg hadde jeg satt på toppen av pyramiden, i et samfunn.

Endret av Binw
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg igjen i, og er enig i veldig mye av det du sier, men hele dette fokuset på en pyramidestruktur og din levetid gjør meg litt bekymret. Du snakker om at det viktigste er at rasen fortsetter. At fremskrittene ikke stopper opp. Og der er jeg enig med deg. Det er ikke noe viktigere for både samfunnet og menneskeheten enn fremskritt og felleskap. Det driver vekk feilpraksis, overtro, hunger og fattigdom i de områdene det kommer over, og viktigst av alt: Det driver oss fremover og opp som en helhet. Men samtidig er du veldig redd for at ikke du vil oppleve fremskritt som ligger i fremtiden. Det gir ikke mening. Du vil sette et felleskap fremfor individet, men legger ikke fra deg din egen egoisme. Ditt eget individ. Ditt behov for selv å oppleve forandringene. Og jeg skjønner at det er en fristende tanke, jeg skjønner det nesten for godt. Men om du er seriøs i det du sier er du nødt til å legge fra deg denne tanken om deg selv.

Dette med å fengsle, låse inne og holde nede personer som ikke deler ditt syn på fremskritt minner meg om mye, men om en god fremtid minner den meg ikke. Fremskritt i seg selv avler fremskritt og nye synsvinkler og verdier hos andre mennesker. Om du begynner å snakke om og holde andre mennesker som ikke deler ditt syn nede, vil du straks både drive potensielle likehjertede vekk og vende mange mot deg - og det felleskapet du ønsker deg vil visne før det får i det hele tatt slått rot. 

Jeg sier ja til en verden drevet fremover av fornuft, vitenskap og logikk fremfor magefølelser, men vi må heller ikke glemme at vi ikke er maskiner. Et samfunn hvor det ikke tolereres at andre bare nyter livet er ikke et samfunn jeg vil være en del av. Målet ikke alltid rettferdigjør veien dit. Spesielt når målet alltid er i fremtiden og alltid akkurat utenfor vår gripevne - for ikke å snakke om livstid.

Lenke til kommentar

Tror ikkje du har helt skjønt at våres levemåte ikkje er så veldig ulik naturens egen måte å fungere på.

Med det mener eg at hver brikke (individ) er relativt avhengig av ett annet for å kunne leve.

Fjernes en av brikkene blir det ubalanse så denne "eg er mer verdt en deg" tenkemåten din må du legge på hyllen.

Eg er veldig glad det finnes vaskere, folk som henter bosset, mekanikere, elektrikere, og andre ubrukelige folk ( dine ord)! for hvordan skulle du som en eventuell lege eller astrofysiker kunne overlevd uten de?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Men det som bekymrer meg mest, er verdens manglende evne til å ekspandere ut der, ut i universet. Det er så mye som vi ikke vet. Vi lever bare i vår egen boble, og 90% av det menneskelige livet, vil aldri ha betydning i helheten. 

For å få litt balanse i dette så kan jo hende vi blir utradert i løpet av et par sekunder om vi møter noe som ikke liker oss ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så ikke bare vil du fengsle alle "livsnyterne", som i all hovedsak ser ut til å være alle som ikke utelukkende bidrar til forskning på udødelighet og romkolonisering, men i kategorien livsnytere så finner man også slike som Flin, som har kunnskapen du selv sier ville "puttet ham på toppen av pyramiden", men ikke utnytter den akkurat slik du ser for deg at han burde.

Det du beskriver virker som et rent diktatur, hvor alle enten jobber for å realisere dine visjoner, eller ender opp i fengsel. Her vil jeg at du teller antall mennesker du er avhengig av i hverdagen, som ikke er astrofysikere og rakettforskere. Jeg tror du vil bli overrasket.

Fortsett og søk kunnskap, og for all del vær den som hjelper oss å bosette mennesker på Mars, men for guds skyld, jobb med menneskesynet ditt. Du har sikkert mange gode visjoner, men den tankegangen der vinner deg absolutt null støttespillere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ned på mennesker som nyter liver i det fulle og hele. Det er bra å ha det gøy, men ikke for mye! Vi må ha mer kunnskap. Vi må ha flere der ute! Denne naiviteten hindrer oss desverre. Noen må gjøre noe før vi ødelegger oss selv. Evolusjon handler om å reprodusere sitt avkom, og sikre det en fremtid. Men hvilken fremtid har vi når jorden snart er i ferd med å ødelegges? Menneskerasen kommer til å dø sammen med jorden. Jeg tror det finnes en større evolusjon der ute, universets evolusjon, dvs MENNSKERASEN må overleve, enkeltindividet har ingenting å si. 

Mange har innsett at i det store bildet har vi ingenting å si, og at man har kun kort tid her på jorda. Hva man gjør med den da er rivende likegyldig. Med mindre man har muligheten til å forandre holdningen til flesteparten av alle på jordkloden er det begrenset hva man får gjort i sin levetid. Noen velger da å gjøre det de kan, mens andre vil heller nyte sitt korte ferieopphold her på jorden.

Barnehagelærere, norsk-samf- lærere er også viktig, men i noe mindre grad. Jeg setter pris på at folk gjør noe for samfunnet, og gir slipp på denne egoismen. Vi må skape en bedre balanse med fokus på teknologi og medisin, og redusere alt annet.

Menneskerasen står på spill her. 

Hvordan skal du få god utdanning uten barnehagelærere som starter læringen tidlig, og innsikt om samfunnet via samfunnsfaglærere? 

Hvordan skal forskere og proffessorer holde seg friske i hodet uten å ha musikk å høre på, tv å se på, bøker å lese? Mennesket trenger å koble ut også, veldig få som klarer å være fokusert 100% av tiden.

En kost er vel ubrukelig uten kaft?

Du har utdanningen, men du har ikke den riktig sinnsinteressen til å bidra, til å føre verden mot en riktig utvikling. Hvilken forskjell vil du utgjøre da? Like stor forskjell som en kost uten skaft.

Hva er riktig utvikling? Hvem bestemmer det? Er det noe objektivt svar på spørsmålet?

Jeg er enig i at fokus burde være på forskning og utforsking av verdensrommet. Både finne andre planeter å bo på, men også søke etter annet intelligent liv der ute. Det er også fordi jeg er nysgjerrig og vil vite mest mulig at jeg deler dine meninger. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bli astrofysiker eller noe slikt da jeg digger universet og alt det har å by på. Aller helst ville jeg vært udødelig og fått oppleve alt livet har å by på. Nå er det ikke slik, og ikke alle er enig med oss. Men hvem sier at vi har rett, og de andre har feil? Kanskje det riktige for rasen er å gjøre det man vil og la naturen gå sin gang? 

Ganske naivt å tro at noe du gjør vil ha noe å si i det store bildet. Naturen vil alltid ha overtaket. Selv om du skulle gjøre fantastiske framskritt og havne i historiebøkene og kanskje være der i et par tusen år, så vil du med all sannsynlighet bli fort glemt i det store bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...