Gå til innhold

Trådløst Stereo- og surroundanlegg

Anbefalte innlegg

Dama i huset ønsker oss trådløse høyttalere. Jeg som jo er litt opp i åra har ikke fulgt særlig med på anleggsfronten i det siste, er skeptisk. Samtidig har jeg hørt forbausende bra lyd fra små og relativt billige høyttalere. Lurer på om teknologien har tatt meg igjen og kanskje gått forbi mine negative mistanker som er basert på det som nå begynner å bli gamle erfaringer.

Brukte en kveld for ikke veldig lenge siden på å søke litt på det og så det lite omtalt i "fagsider" som *lyd og Bilde* osv.

Vi krever i grunn ikke all verden og kommer uansett ikke til å bruke hundre tusen på nytt anlegg, men jeg liker litt trøkk innimellom så de må tåle litt og være litt fleksible. Håpet for fruen i huset at det vil greie seg med ett anlegg til både TV, musikk og gaming. Jeg kan jenke meg litt på trøkk om lydbildet ellers er fyldig i et rom som ikke er større enn rundt 4x6m.

Finnes sånt og om det gjør det... hvilken prisklasse bør eller må jeg opp i for noe brukanes i det som vel kalles mellomklassen?

Eller er det slik at jeg MÅ ha et eget anlegg til musikk i tillegg til surround for film og gaming?

PS!

Forhåpenligvis kan det også komme inn noen svar på en parallell diskusjon jeg prøver å dra i gang på Din side:
http://www.dinside.no/933711/test-yamaha-relit-lsx-170

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et relativt dyrt men svært enkelt og sikkert system er velkjente Sonos som jeg selv har brukt selv de siste 5 årene.

Her har du ihvertfall muligheten til å få til at du nevner over - og om du i tillegg har et kjært stereoanlegg du ikke vil gi slipp på ennå kan du fremdeles bruke det, også i lag med Sonos høytalere om det ksulle være ønskelig.

Selv har jeg en Play-1 på kjøkkenet + soverommet, 2stk Play-3 på datarommet + Sonos Connect som er koblet til mitt gamle stereoanlegg. Her kan du ev. fjerne stereoanlegget og bytte det ut med Sonos Playbar+SUB+Play-1/3/5 som bakhøytalere.

Sonos-appen er veldig oversiktlig og enkel å bruke og inneholder også Spotify + 100 andre musikktjenester. Det er enkelt å koble ut en-og-en høytaler etter hvordan du vil ha det der-og-da eller velge inn alle samtidig, slik at du er sikker på å skremme naboene..

Det har nok kommet en del greier som er billigere enn Sonos nå siden den gang jeg handlet de, men dette er ihvertfall et system som faktisk fungerer og som er ren barnemat å koble opp og styre.

Hilsen en meget fornøyd Sonos-mann :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på Countryman etter å ha prøvd diverse dårlig fungerende løsninger i hjemmet. Sonos er enkelt å sette opp, intuitivt og veldig stabilt. Men som påpekt er prisen litt høyere, men det veier fort opp for irritasjonsmomentene man slipper med andre system.

Endret av L3fthand
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har allerede satt i gang det jeg har av overtalelsesevner til å kjøpe en Hegel 70, ser de ligger på Kr 5.500,- i Finn. Argumenterer med at da trenger vi ikke kjøpe høyttalere... med det første ;)

Men det er enda langt fram til kjøp, kanskje ikke i tid, men i litteratur og forvirrede tanker rundt ord og uttrykk jeg knapt greier å uttale :) Dette er mitt første framstøt, og dette er hva som foreløpig ligger i favorittlista, helt uten å med det si at det ikke mye annet jeg kunne tenke meg. Er i ferd med å pløye meg gjennom de to låste trådene i forumet her, om Høyttalere og forsterkere. Begynner å bli litt vel avansert for meg nå, regner med jeg skjønner adskillig mer om et par tre uker.

Altså, så langt det trådløse alternativet LG jeg har titta på:
http://www.lg.com/pa_en/home-audio/lg-HS6-LAS650M

Kanskje med 4xH5?
https://www.komplett.no/lg-music-flow-h5/828003

Men dette trådløse greiene skal jeg høre før kjøp blir aktuelt. Det jeg har lest i Lyd og bilde virker ikke så galt. Har du hørt dette, sånn at du kan sammenlikne med det trådløse du foreslår Countryman?

Dessuten lurer jeg litt på denne:

Test av HRT Stage
http://www.lydogbilde.no/test/hrt-stage

Har det noe å si hva slags musikk jeg hører? Musikk er for meg viktigere en gaming og filmlyd.

Det blir mye musikk fra 70 tallet. Heavy/Rocknroll. Gjerne remastera. Alt blir målt opp mot Black Sabbath råe lyd ifra de første platene selvfølgelig uten at jeg hører bare det. Men de er viktigst, de tror jeg på. Overproduserte plater er ikke noe for meg.

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar

Men dette trådløse greiene skal jeg høre før kjøp blir aktuelt. Det jeg har lest i Lyd og bilde virker ikke så galt. Har du hørt dette, sånn at du kan sammenlikne med det trådløse du foreslår Countryman?

Jeg kan ikke skryte av å ha testet så mange trådløse anlegg og målt de opp i mot Sonos desverre. Jeg har hørt et par andre merker hvor et av de var fra det annerkjente merket "Bose", og det var uten tvil Sonos som vant i mine ører. Men det blir for mye spekulasjoner da jeg ikke en gang husker hvilke Bose-høytalere jeg hørte på den gang..desverre..

Men en ting vet jeg, og det er at funksjonaliteten (enkelheten) og stabiliteten til Sonos skal man lete lenge etter.

Idag trenger man ikke engang "Bridge" som man måtte ha koblet direkte til ruteren for å kunne sende signaler til de forskjellige høytalerne.

I tillegg kan man få til så utrolig mye med Sonos hva angår forskjellige rom og settings innen det emnet.

Man trykker bare på et par knapper for å omvende systemet fra spillmodus til musikkmodus, og jeg kan bekrefte at et par 5ère har bra trøkk innen den musikksjangeren du nevner. Det er utrolig enkelt å sette det opp.

og sist men ikke minst - Du trenger ikke kvitte deg med de gamle høytalerne dine heller, bare bak de inn i systemet :)

Sonos er dyrt.

Test det før du ev. handler, som du også sier - det kan gjøres hos f.eks Hi-Fi klubben eller andre som selger de. :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Altså, for å ha en ting klart midt oppe i alt skrytet om Sonos - Du kan IKKE forvente deg dybde og klarhet i et slikt trådløst system sammenlignet med større stereohøytalere i Pathos eller Dali-kvalitet med separat forsterkner.

Innen trådløs lyd er det veldig bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, for å ha en ting klart midt oppe i alt skrytet om Sonos - Du kan IKKE forvente deg dybde og klarhet i et slikt trådløst system sammenlignet med større stereohøytalere i Pathos eller Dali-kvalitet med separat forsterkner.

Akkurat det vil jeg tro er et særdeles viktig poeng for en gammel rocker.  Sonos er veldig bra i forhold til det meste av trådløse anlegg, men det holder på ingen måte mål i forhold til et ordentlig stereoanlegg.  At Black Sabbath på Sonos ikke blir noen stor opplevelse sier seg selv bare ut fra å lese spesifikasjonene til Play:5: å kalle et 3.5" element en subwoofer er i aller beste fall en gigantisk overdrivelse, siden det å oppdrive dypbass fra et slikt element er en fysisk umulighet.

Sonos er mere egnet til å høre på Nitimen ved kjøkkenbordet, eller til bakgrunnsmusikk ved lavere volum.

Dessverre har jeg ingen forslag å komme med, siden jeg aldri har hørt et trådløst anlegg spille musikk akseptabelt ved normalt lyttevolum.  Muligens kan HRT Stage være unntaket, men gitt musikksmaken ville jeg absolutt ikke handlet uten å høre det først.

Ellers har jeg på følelsen at om dama virkelig står på krava så vil valget stå mellom husfreden og musikknytelsen.  Og der skal jeg i alle fall ikke gi noen råd.

Endret av Belfaborac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat det vil jeg tro er et særdeles viktig poeng for en gammel rocker.  Sonos er veldig bra i forhold til det meste av trådløse anlegg, men det holder på ingen måte mål i forhold til et ordentlig stereoanlegg.  At Black Sabbath på Sonos ikke blir noen stor opplevelse sier seg selv bare ut fra å lese spesifikasjonene til Play:5: å kalle et 3.5" element en subwoofer er i aller beste fall en gigantisk overdrivelse, siden det å oppdrive dypbass fra et slikt element er en fysisk umulighet.

Sonos er mere egnet til å høre på Nitimen ved kjøkkenbordet, eller til bakgrunnsmusikk ved lavere volum.

Dessverre har jeg ingen forslag å komme med, siden jeg aldri har hørt et trådløst anlegg spille musikk akseptabelt ved normalt lyttevolum.  Muligens kan HRT Stage være unntaket, men gitt musikksmaken ville jeg absolutt ikke handlet uten å høre det først.

Ellers har jeg på følelsen at om dama virkelig står på krava så vil valget stå mellom husfreden og musikknytelsen.  Og der skal jeg i alle fall ikke gi noen råd.

WORD :eek: !!

Veldig bra innen trådløst er det dog - Jeg har likevel en følelse av at TS ikke ender opp med Sonos, eller trådløst i det hele tatt - just a feeling.

Hold oss oppdatert da på hva du synes og hva du ender opp med :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe. Nei hu er ikke beinhard på kravet, det er bare et stort ønske. Antagelig et ønske som forblir en drøm, etter 25 år kjenner hu meg ganske godt  :)

Men tenkte at jeg kunne undersøke i alle fall bittelitt.Teknologien kunne jo ha løpt fra meg på alle de åra som har gått siden den gang da. Men det er ikke til å komme fra at jeg nok frykter du er rett i det du ellers skriver. Det er litt problematisk for meg å dra på HI-FI klubben, ikke bare fordi jeg forlengst er utdatert (aner ikke hva en aktiv høyttaler er en gang, er det noe jeg burde lytte etter?). Men også fordi jeg jobber mye, veldig mye i grunn. Derfor ønsker jeg i alle fall ha en viss anelse om hva jeg "driver med" før jeg begynner å plage de første gang :)

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar

Ta bare med deg et par-tre favorittskiver med litt div. type lyd og spør om du kan få teste et trådløst anlegg eller 2.

Man trenger ikke "kunne noe" for å gjøre det og betjeningen er som regel behjelpelig med dette. Noen gang har de et eget "lyd-rom" hvor man kan sette seg ned å schlappe av litt.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

WORD :eek: !!

Veldig bra innen trådløst er det dog - Jeg har likevel en følelse av at TS ikke ender opp med Sonos, eller trådløst i det hele tatt - just a feeling.

Hold oss oppdatert da på hva du synes og hva du ender opp med :)

Selvfølgelig skal dere behjelpelige få tilbakemelding :) men her skynder vi oss langsomt.

Hele stua er i ferd med å oppgraderes, og vi veit ikke helt hvordan det blir enda. Faktum er at hu så langt ser ut til å måtte slå fra seg det trådløse ønsket, hu blir nok ikke veldig overraska. Jeg kan si jeg gjorde hva jeg kunne for å oppylle ønsket og husfreden er bevart, helt til jeg begynner å spille.

Hva tenker dere om den Hegel 70'en jeg nevnte ovenfor? Den er jo ganske rimelig, uten at det er avgjørende. Ser den får mye skryt. Vi bor i blokk og det er begrensa hvor høyt jeg kan spille, i alle fall veldig ofte :) Ofte kompenserer jeg det med å bruke 4 høyttalere og syns det fungerer greit. God lyd er viktigere enn høy lyd, for å si det sånn. Det er heller ikke vits i å overdrive ut i parodien. Det er lyden som er viktig, ikke skrytefaktoren. I alle fall ikke for meg.

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar

En aktiv høyttaler er helt enkelt en høyttaler som har innebygget forsterker, slik at du kun behøver en kilde for å få lyd.  Det finnes mange eksemplarer av arten som er svært gode, dog har jeg til gode å høre høyttalere som både er aktive, trådløse og gode.  Men så har jeg heller ikke hørt fryktelig mange.

Hva spiller du på nå?

Hegel lager forøvrig svært kompetente ting og H70 kan absolutt anbefales, selvsagt avhengig av ha den skal drive.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

En aktiv høyttaler er helt enkelt en høyttaler som har innebygget forsterker, slik at du kun behøver en kilde for å få lyd.  Det finnes mange eksemplarer av arten som er svært gode, dog har jeg til gode å høre høyttalere som både er aktive, trådløse og gode.  Men så har jeg heller ikke hørt fryktelig mange.

Hva spiller du på nå?

I grunn ingenting jeg jeg kan skryte av fordi jeg ikke har noen forsterker. Jeg var så dum at jeg ga bort to forsterkere for noen år siden, long gone. En Pioner og en Technics. Så her går det i headset, foruten en sånn Theatersurroundgreie som er kobla til PC'n.

Men har en god del høyttalere, tror jeg har 15 stk pluss en sub men de begynner å bli gamle. (beklager treige og rotete svar spiller poker, trodde ikke jeg skulle få noe svar så tidlig *flush*, men skal avslutte den. Det er likevel bare cashgame.Kjedelig å avslutte i minus, men tapet er ikke stort... bare hater det pluss eller ingenting :) )

Jeg skal gå å se hva disse høyttalera jeg har her i stua, kobla til denne theatergreia, heter.

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar

Siden vi holder på med stua er det litt vanskelig å komme til å få sett bakpåhøyttalera, men det kommer oppdaterer denne posten så fort jeg har fått gravd fram specsa.

Subwooferen heter Proson Reality 52 SA (heter hele settet det?)... Hm tok litt ekstra tid dette pga jeg hadde tenkt å legge ved link...men det må nesten komme etter hvert om du skal få klare svar

Så langt jeg kan se uten å ha titta bakpå fronthøyttalera tror jeg det er disse. Det likner i alle fall. De heter 63 SA, sliter litt med å finne noe relevant info her... ting tar litt tid. Beklager dette, men som sagt. Hadde ikke regna med svar så tidlig en søndags morgen. Nei, jeg finner ingenting om dem.

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar
Hegel lager forøvrig svært kompetente ting og H70 kan absolutt anbefales, selvsagt avhengig av ha den skal drive.

Som sagt, om jeg kjøper den til 5.500,- er det ingenting i veien for å kjøpe nye høyttalere også og legge litt i det, nok i grunn. Bra lyd er viktigere når jeg først skal kjøpe noe. Mista liksom litt "interessen" for musikk en stund, sliter med å finne noe særlig nytt jeg liker. Ikke at jeg har prøvd så mye heller, så da blir det det gamle da. Men nå er det så lenge siden jeg hørte særlig på musikk annet enn i bilen, eller på headset (ikke at det er mye heller) at jeg har fått tilbake litt gnist.

Endret av Syltapp
Lenke til kommentar

Det ække så fali med detaljene.  Uansett vil jeg tro at en Hegel H70, et par gode stativ eller vegghøyttalere og evt. en sub vil gjøre susen i en blokkleilighet.  Til vanlig kan du slå av subben slik at ikke naboklagene hagler inn hos borettslaget og når du vet du er alene i blokka slår du den på og får maks utbytte av Sabbath.

Vil du ha høyttalerne på vegg ved siden av TV'n kan du f.eks. kikke på Dali Ikon On-Wall, Dali Mentor Menuet eller Bowers & Wilkins 686 S2.  Om stativ er greit (og det er absolutt å anbefale i forhold til både naboer og lydkvalitet) kan du f.eks. kikke på Bowers & Wilkins 685 S2 eller Dali Mentor 1.  Sånn for å holde seg til Hifi Klubben og et edruelig budsjett.  Passende sub kan være f.eks.Bowers & Wilkins ASW608 eller Dali Sub E-9F.

Endret av Belfaborac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ække så fali med detaljene.  Uansett vil jeg tro at en Hegel H70, et par gode stativ eller vegghøyttalere og evt. en sub vil gjøre susen i en blokkleilighet.  Til vanlig kan du slå av subben slik at ikke naboklagene hagler inn hos borettslaget og når du vet du er alene i blokka slår du den på og får maks utbytte av Sabbath.

Vil du ha høyttalerne på vegg ved siden av TV'n kan du f.eks. kikke på Dali Ikon On-Wall, Dali Mentor Menuet eller Bowers & Wilkins 686 S2.  Om stativ er greit (og det er absolutt å anbefale i forhold til både naboer og lydkvalitet) kan du f.eks. kikke på Bowers & Wilkins 685 S2 eller Dali Mentor 1.  Sånn for å holde seg til Hifi Klubben og et edruelig budsjett.  Passende sub kan være f.eks.Bowers & Wilkins ASW608 eller Dali Sub E-9F.

Wow. Her fikk jeg litt å kikke på. Kan ikke tenke meg at høyttalera skal opp på veggen. Eh, dama vil ha dem minst mulig, helst usynlig, uten jeg kan svare på hvorfor det er så viktig. Men nå skal jeg ut å jobbe litt, så da har jeg noe å glede meg til å komme hjem til :)

Takk for tips og hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.  Om høyttalerne helst skal være usynlige, så kan det være verdt å tenke på Dali Ikon On-Wall likevel.  De er mindre enn 15cm dype og kan lett dekkes av et par malerier når de ikke er i bruk.  På den annen side må maleriene selvsagt flyttes hver gang de skal brukes og det kan jo bli litt pes i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mista liksom litt "interessen" for musikk en stund, sliter med å finne noe særlig nytt jeg liker. Ikke at jeg har prøvd så mye heller, så da blir det det gamle da.

Hehe..Det er alderen... :rofl: ..bare å sjekke ut platesamlingene til eldre folk så forstår man at man ikke er alene om det..

Skulle ønske jeg klarte å høre på musikk på "samme måte som i gamledager" jeg...får ikke den samme følelsen lenger selv..Da skal jeg i tilfellet være godt bedugget først.. :ph34r:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...