Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

kjerring negativt eller positivt ord?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke norsk og derfor klarer ikke å bestrmme meg om ordet kjerring skal oppfattes positivt eller negativt.

Jeg har lest på wikepedia at ordet er noe negativt ladet ord... men så har jeg snakket med en nordman om det ordet og han oppfatter kjerring som kjærlig og kaller ofte sin kone det...

hva mener dere?

Anonymous poster hash: c8179...156

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvem som bruker det og hvordan personen bruker og mener det. Hvis jeg som etnisk norsk skriker neger til en afrikansk mann på gata vil jeg nok få trøbbel, mens den den afrikanske kompisen hans kan kalle han neger så mye han vil.

Lenke til kommentar

Får si som en lærer på ungdomskolen sa til oss under en diskusjon om språkbruk.

Læreren var i fra Senja, og klassen fra ei lita bygd i Nord-Trøndelag.

Ordet kjerring kommer ifra ordet kjær, som igjen vil si at ei kjerring er noen du har kjær, ergo positivt.

Men hvis du setter en eller annan glose foran kjerring så blir det plutselig negativt, men uttalelsen har vil litt å si å :) 

Lenke til kommentar

Kjerring/kjærring er noe du kan kalle ei du har vært sammen med en stund og som forstår at du mener det på en positiv måte. Det er ikke noe du kaller jenter du møter på byen, med mindre den aktuelle jenta er ei kjærring.

Lenke til kommentar

^^

Det var confusene. Du kaller bare dama/kona en kjerring hvis d har vært sammen med henne lenge bok til at d vet at det er ok. D kaller ingen på byen det med mindre den aktuelle dama er en bitch/hurpe.

Det var confusene? Hvorfor gjenta det jeg skrev?

I nord-norge sier man kjerring kom hit" uten at det er nedtalende

Nei. Det er nedlatende.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det negativt, og ville ikke like å bli kalt det, uansett setting.

Et ord jeg liker om mulig enda mindre, er Gubbe - og grøsser litt når damer i 30-åra kaller mannen/samboeren/kjæresten sin for gubben.  Det gir meg bilder i hodet av en gammel, krokrygget, grå mann :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...