AnonymDiskusjon Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Jeg er ikke norsk og derfor klarer ikke å bestrmme meg om ordet kjerring skal oppfattes positivt eller negativt. Jeg har lest på wikepedia at ordet er noe negativt ladet ord... men så har jeg snakket med en nordman om det ordet og han oppfatter kjerring som kjærlig og kaller ofte sin kone det... hva mener dere? Anonymous poster hash: c8179...156 Lenke til kommentar
Seen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Mitt inntrykk er at alle sør for Trondheim tolker ordet som negativt.. Endret 17. mai 2015 av Seen Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det spørs litt på sammenhengen. Det er mulig å bruke det i en tøysete sammenheng, men det blir som oftest oppfattet som et negativt ladd ord. Spesielt hvis du kaller noen som ikke er konen din for kjerring. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Kommer helt an på hvem som bruker det og hvordan personen bruker og mener det. Hvis jeg som etnisk norsk skriker neger til en afrikansk mann på gata vil jeg nok få trøbbel, mens den den afrikanske kompisen hans kan kalle han neger så mye han vil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 I betydning av kone/kjæreste så er ordet utelukkande positivt. Orda kjæreste og kjerring er svært nørt beslekta og har den same betydninga. At folk bruker ordet negativt er ein nyare oppfinnelse som har lite med originalordet å gjere. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Kommer ann på dialekt også, er et helt vanlig ord i store deler av sogn&fjordane feks, hvor det ikke er negativt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) "kjerringa" er greit å si om kona si (eller til noen andre om kona deres - "tar du med kjerringa?"). I nesten alle andre sammenhenger er det negativt. "Hun er ei kjærring" er negativt. Endret 17. mai 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Får si som en lærer på ungdomskolen sa til oss under en diskusjon om språkbruk. Læreren var i fra Senja, og klassen fra ei lita bygd i Nord-Trøndelag. Ordet kjerring kommer ifra ordet kjær, som igjen vil si at ei kjerring er noen du har kjær, ergo positivt. Men hvis du setter en eller annan glose foran kjerring så blir det plutselig negativt, men uttalelsen har vil litt å si å Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Kjerring/kjærring er noe du kan kalle ei du har vært sammen med en stund og som forstår at du mener det på en positiv måte. Det er ikke noe du kaller jenter du møter på byen, med mindre den aktuelle jenta er ei kjærring. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 ^^ Det var confusene. Du kaller bare dama/kona en kjerring hvis d har vært sammen med henne lenge bok til at d vet at det er ok. D kaller ingen på byen det med mindre den aktuelle dama er en bitch/hurpe. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Man bør vel helst være gift for å kalle dama for kjærringa. Du kaller bare dama/kona en kjerringDu kaller henne ikke en kjerring, det er negativt. Men du kan omtale henne som "kjerringa". Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 For meg er det et nøytralt ord. Det kan brukes negativt, ja, men det kan også brukes postivt. "Jævla drittkjerring!" er eksempel på negativ bruk. "[Navn her] er kjerringa mi." er eksempel på det motsatte. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det er forskjell på å kalle kona di for "kjerringa" og å kalle kona di ei kjerring. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 I nord-norge sier man kjerring kom hit" uten at det er nedtalende Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 ^^ Det var confusene. Du kaller bare dama/kona en kjerring hvis d har vært sammen med henne lenge bok til at d vet at det er ok. D kaller ingen på byen det med mindre den aktuelle dama er en bitch/hurpe. Det var confusene? Hvorfor gjenta det jeg skrev? I nord-norge sier man kjerring kom hit" uten at det er nedtalende Nei. Det er nedlatende. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Her jo bor er det ikke et negativt ord og jeg bor på Sørlandet. Så varierer nok fra sted til sted om det er negativt eller ei. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Her jeg bor er der negativt. Der jeg kommer fra er det nøytralt/positivt. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg oppfatter det negativt, og ville ikke like å bli kalt det, uansett setting. Et ord jeg liker om mulig enda mindre, er Gubbe - og grøsser litt når damer i 30-åra kaller mannen/samboeren/kjæresten sin for gubben. Det gir meg bilder i hodet av en gammel, krokrygget, grå mann :-) Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Her så er det kanskje mer nøytralt. Synes ikke å si kjerring gjør noe.Men det er nå meg :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå