Larzen_91 Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 PK er så populært uttrykk, fordi mennesker er så glade i å «tenke sjæl». Og dersom noen har annerledes meninger enn dem og deres kompiser, som er i opposisjon til noe, ja da er de PK og har «ikke lært seg å tenke sjæl». Det hender jeg blir anklaget for å være PK, men det er aldri av noen som utviser evne til å presentere spesielt gode argumenter for sitt syn. John Stuart Mill hadde et interessant samfunnssyn, han mente at samfunnet selv over tid er den beste garantisten for lykkemaksimering. Derfor burde enkeltmennesket følge samfunnsnormen i de fleste saker. Etterhvert som jeg blir eldre, oppdager jeg at han hadde et godt poeng. Tenker mye av det samme selv. Slik jeg ser det så er begrensing av egne interesser en nødvendighet i et velfungerende samfunn. Virker nesten på meg som de som drar frem PK-kortet i en debatt mot meningsmotstandere har en slags hipstermentalitet. Altså, dersom man er "mainstream" så er man automatisk diskvalifisert av den grunn alene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Det er jo det man kaller flertallstyranni. Det har sine gode og dårlige sider. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 Jeg kunne godt nasket i butikken fordi det tjener meg personlig. Men tenker man hakket lenger så er man ikke tjent med å leve i et samfunn der folk nasker fra andre. Det er blant annet det jeg mener med at man mer eller mindre automatisk modererer seg selv i forhold til samfunnet, og ser ikke helt at man kan kalle det et tyranni. Å være medlem i et samfunn er et evig nettverk av kompromisser. 2 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 PK er uten tvil et reelt begrep. Å støtte IS er kanskje det mest politisk ukorrekte man kan komme i Norge. Bare sånn for å få det illustrert for noen at man noen ganger kan befinne seg på den andre siden også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå