ProphetSe7en Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Litt merkelig problemstilling dette her, men lurer da på følgende. Si jeg kun spiser snop lørdager, men fra 19-21 så hiver jeg da i meg 3-4 kakestykker, 2-3 glass brus, smågodt, sjokolade, potetgull, dipp, ja stort sett hele spekteret til jeg ikke har plass til mer. Vil kroppen da ta til seg alt av kcal som kommer på disse to timene, eller vil der være en begrensning på hvor mye av det kroppen klarer å ta opp? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Nå har ikke jeg godt greie på dette, men om jeg huske naturfag-timene mine riktig så vil sukkerarter tas rett opp, mens karbohydrater vil gi energi over lengre tid. Dette er fordi karbohydrater må brytes ned til glukose av ensymer før det kan tas opp av kroppen som energi. Spiser du mye sukker så vil det gi en momentant overskudd av energi som vil brukes og lagres. Litt svinn er det, men tror ikke det skal være mer eller mindre svinn om du spiser det i løpet av to timer eller 24 timer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Husker jeg leste et studie hvor en kar spiste seg sprengmett og ikke spiste noe de neste dagene. Stuntet gikk rimelig bra, men det vil nok variere etter hva man spiser og hvordan fordøyelsen er i øyeblikket, samt metabolisme og aktivitetsnivå. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Vil kroppen da ta til seg alt av kcal som kommer på disse to timene, eller vil der være en begrensning på hvor mye av det kroppen klarer å ta opp? Det er en begrensning, nemlig hvor mye du klarer å spise før du kaster opp.. Utover det er det ingen begrensning. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Jeg tror ikke opptaket blir noe mindre, med følgende begrunnelse: Når du spiser, så vil maten samles i magesekken en god stund. Deretter slipper litt etter litt mageinnhold ned i tynntarmen. Fra dette tidspunktet tar det normalt 3-5timer, før innholdet skyves over til tykktarmen. Det er mange relfexer i mage- og tarmsystemet som gjør at bare litt og litt "mat" passerer igjennom tarmen om gangen. Metthentsfølelsen er komplex, men kommer fra både hormoner og nerver i magesekken og tarmene; disse begrenser matinntaket, og så lenge du kan spise uten at du "sprekker", så vil kroppen selv regulere fordelingen av mageinnhold til tarmen for best mulig absorpsjon. Rent evolusjonsmessig, så hadde det vært veldig ugunstig om man spiste store mengder mat, men bare en liten del ble tatt opp. Våre forfedre hadde ikke samme muligheter som oss i dag til å spise 5 måltider, men kun fra tid til annen; når det var mat tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå