Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Da er det 17 mai igjen :(

anaconda

Anbefalte innlegg

En av de verste dagene i året!

Å ha sosial angst, å være ensom. Ikke klare å gå ut på grunn av store folkemengder. Mange her som har sosial angst vet hva jeg snakker om. De andre får bare kose seg. Men ikke alle har det bra på 17 mai. Selv holder jeg senga. En av de verste dagene i året!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha sosial angst, å være ensom. Ikke klare å gå ut på grunn av store folkemengder. Mange her som har sosial angst vet hva jeg snakker om. De andre får bare kose seg. Men ikke alle har det bra på 17 mai. Selv holder jeg senga. En av de verste dagene i året!

Huff da, har du ingen du kan være sammen med da?

Lenke til kommentar

Enig i at det er en dårlig dag!

Har aldri skjønt hvorfor vi i Nord-Norge skal feire at eliten i sør laget en grunnlov for oss. Jeg kan ingenting om den grunnloven, men det var visst noe om at jøder og jesuitter var kakerlakker og at kongen var hellig. Ikke noe for meg. Andre får vifte med emblemet for kristendom og paradere rundt i bunader dersom dette er noe de får utbytte av. 

Hadde vi hatt en nasjonaldag med oppvisning av tanks og atomraketter, hadde jeg muligens møtt opp. Men å bli omringet av hylende barn med fjeset fullt av soft-is, det orker jeg ikke. 

For min del kan vi godt avskaffe både feiringen av 17. mai og julefeiring av hensyn til ensomme mennesker og mennesker som sliter psykisk. I stedet kunne vi funnet på noe annet. En nasjonal spikkedag, kanskje? Barn trenger finmotorisk trening (jf. plasseringen av soft-is nevnt ovenfor) og her kunne nok et større antall mennesker deltatt. 

Den trommingen er det verste. Den går gjennom marg og bein. Hensynsløst bråk er det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri sett på 17. mai som en spesielt sosial dag. Nå bor jeg i Ålesund å blir kanskje ikke så påvirket av hele storby feiringa med champagnie å bord reservasjoner til mangfoldinge titusener av kroner, jeg har hverken interesse for eller penger å kaste bort på slike overdådelser. Eneste gangen 17 mai ble feiret på skikkelig vis av meg var når jeg var russ i 2009. I morgen kommer jeg til å sove lenge, stå opp, kanskje spillet litt og ellers jobbe med prosjektoppgave, uten at jeg kommer til å føle noe skamm eller få dårlig samvitighet av dette.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

syns det er digg å sove på 17. mai. noe jeg altid gjør, bryr meg fletta om 17.mai og hater korps.

Lenke til kommentar

17 mai?

Du mener den ene dagen hvor ALLE er der du ikke er og du kan gjøre nøyaktig hva du selv vil? ;)

Mitt first world problem i dag er: Solbriller eller ikke? Og hvordan får man tida til å gå fortest mulig når man hater å gå i dress?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Sov lenge og nyt dagen hjemme, eventuelt prøv å ta deg litt sammen og vær sosial i 10 minutter om du er blant de som liker 17 mai med tog og hele pakka. Det er jo ikke akkurat slik at du skal underholde og være det sosiale midtpunktet i den lokale feiringen.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Har heller aldri vært noe fan av 17 mai. I mine øyne er det bare stress. Masse skrikerunger overalt som på død og liv må ha de fløytene som bråker mest, for ikke å snakke om den fæle korpsmusikken som blir spilt. Det er kø i hver eneste butikk, kiosk, bensinstasjon osv. Noen sitteplasser på arrangementet du deltar på kan du bare drite i, så lenge du ikke møter en time før alle andre. Sett bort ifra året jeg var militæret når vi måtte gå ut i M04 uniformen har jeg ikke vært ute av huset på 17 mai siden barneskolen. I år er det heller ikke noe unntak. Sittet å kost meg foran dataen med diverse, spill, filmer og streams i natt. Nå er det kvelden fram til resten av huset kommer tilbake fra diverse dill. Kanskje fyre opp ei pipe før jeg legger meg, det er jo tross alt 17 mai, denne dagen feires best hjemme mener nå jeg :)    

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Huff, kjipt å høre kompis! Har du ikke medisiner som hjelper mot angsten din? Selv går jeg på Escitalopram, som har hjulpet meg en hel del. Anbefaler å prøve det dersom du ikke har gjort det fra før av. 

Å synes synd på seg selv er en dårlig start på å gjøre noe med problemene sine..

Du får ha det fint inne da, du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for om det blir regn, med mindre du har hull i taket.

Hadde nok brutt reglene for forumet dersom jeg skulle ha utyrtkk hva jeg mener om den kommentaren der. Tosk! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell på å velge å holde senga 17. mai, sammenlignet med å ikke ha annet valg. Å ha sosiale angstproblemer er som å leve i et fengsel, der ditt eget sinn er fengselet som holder deg tilbake. Det viktigste er ikke å feire 17. mai, eller å delta i andre sosiale aktiviteter, men å være fri til å velge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å synes synd på seg selv er en dårlig start på å gjøre noe med problemene sine..

Og å bagatelisere andres problemer er enda verre.

Pøh.

https://www.youtube.com/watch?v=cRypc92X5Xc

Av og til er løsningen bare å gi faen og drite i problemene sine, og gå inn for å jobbe med seg selv for å skaffe seg et bedre liv.

Hvem tror du hilste på meg i 17. Mai-toget idag?

Ordføreren.

Fordi han kjenner meg.

Lenke til kommentar

Sikkert fint.

I alle tilfeller, sosial angst kan man jobbe litt med selv, gjerne gradvis.

Det beste er jo om man har noen man stoler på, som kan være en støtte i sosiale sammenhenger, men det er også en del veldig uformelle sammenkomster som man kan bli med på.

Det avhenger litt av hvor man bor (og hvilken alder man har), hvilke tilbud som eksisterer, men det kan være alt fra frivillighets-arbeid hvor man treffer mennesker i samarbeidssituasjoner og det er klare linjer rundt hva som skal utføres, til uformelle speeddating-treff hvor ingen kjenner noen og alle er åpne for å bli kjent med hverandre.

Endret av EinSånnEinJa
Lenke til kommentar

Og å bagatelisere andres problemer er enda verre.

Bagatelliserer ikke sosial angst, men står ved det jeg ble sitert på.. Følelsen av å synes synd på seg selv er noe man bør kvitte seg med så fort mulig om man vil komme seg videre.

Blir bare vanskeligere å bli med på ting når sjangsen byr seg, eller ta imot/oppsøke hjelp når muligheten er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...