Gå til innhold

Finnes det et spill som ligner på Civilization, men er enklere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg syntes Civilization 5 er et kult spill, men det tar for lang tid og er for komplisert til at jeg syntes det er morro å spille. Noen som vet om et lignende spill som er litt neddummet?

Som tidligere nevnt kan kanskje Heroes of might and magic serien være noe for deg. Om fantasy settingen er noe som appellerer til deg da. Men for noen som ikke har prøvd serien før å derfor mangler nostalgiens vakre slør, tror jeg ikke du skal prøve deg på nr 3 først. Might and magic Heroes VI (som det nå hete) er det nyeste. Kjempekoselig grafikk og stemning, toppers spill :)

Lenke til kommentar

Et lite tips hvis du spiller med utvidelsespakkene Brave New World og Gods and Kings er å avinstallere/deaktivere disse for å gjøre spillet litt mindre komplisert. Ellers er det enkleste Civilization spillet Civilization Revolution, men den ble aldri gitt ut på PC. Det finnes til ps3, 360, DS, iOS og windows phone.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg syntes Civilization 5 er et kult spill, men det tar for lang tid og er for komplisert til at jeg syntes det er morro å spille. Noen som vet om et lignende spill som er litt neddummet?

Hvilken del av civilization 5 er det du liker best da ? Kampene, byutviklingen, forskninga eller annet ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjølv om Civ 5 inneheld mange funksjoner, så vil eg påstå at forgjengerane var langt meir kompliserte.

I Civilization 5 så er ein del ting "dumma ned" slik at det ikkje krever så mykje detaljstyring. F.eks så vil einheitane være knytta til heile sivilisasjonen i Civ 5, medan dei fyrste Civ spela hadde kvar enkelt by som måtte brødfø soldatane som tilhøyrde den aktuelle byen. Ein fekk også slite med at dei forskjellige byane hadde forskjellig happines alt etter kor mange units frå den byen som var ute å kriga.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Civilization 1 er nok det enkleste, men kan være vanskelig å få tak i. Kanskje GOG har det?

Uff, nei. Det spillet var bra dengang det kom fordi det introduserte en helt ny sjanger, men det er egentlig rimelig dårlig. Gå ikke lenger tilbake enn Civ 3.

Hvilken del av civilization 5 er det du liker best da ? Kampene, byutviklingen, forskninga eller annet ?

Det har en hel del å si, ja. Det finnes en haug med 4x spill, hvor de ulike har sine styrker innen ulike deler av gameplay'et.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Det jeg egentlig liker med Civ er følelsen på å utvikle en sivilisasjon fra jordbrukssamfunn til atomalderen og å bygge opp styrker og gå til krig. Særlig den teknologiske utviklingen syntes jeg er kul.

Det jeg ikke liker er at alt tar så lang tid ( har prøvd å spille på quick) og at det er så mye rart som jeg egentlig ikke syntes er så artig, men som tar opp mye av tiden (religion, world congress og kulturgreierne).

Lenke til kommentar

Empire Earth f.eks er noe lignende angående det å få nyere teknologi etterhvert, men det er da en litt annen sjanger.

Dette fra 2'eren, kopiert fra wiki

The epochs are the Stone Age, Copper Age, Bronze Age, Iron Age, Dark Ages, Middle Ages, Renaissance, Imperial Age, Enlightenment Age, Industrial Age, Modern Age, Atomic Age, Digital Age, Genetic Age and Synthetic Age.
Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Antar du har prøvd spillet med Quick Game speed ? Utvikling og bygging av byer tar kortere tid.

Eller du kan spille Vanilla civ 5 uten ekspansjonene, så slipper du religion og kultur greiene.

"Go into the DLC option in the main menu and you can disable any DLC or Expansions just click the box" 

Lenke til kommentar

Quick game speed hjelper lite dersom det er krigføringa som appelerer mest. På raskaste hastigheit så er det mest fokus på kultur, diplomati og forskning. Å krige (særlig på store kart) er svært vanskelig sidan du ofte vil oppleve at heile hæren din er utdatert før den når fram til fiendens byer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...