Binw Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hei, har lyst til å lære meg å spille gitar. Har lest veldig mye rundt hvilke fordeler det gir, blant annet for hjernen. Det viser seg at hvis man spiller et instrument, er det som å gi hjernen en full-body workout. Jeg liker musikk og det er en god del av hverdagen min. Det blir kjekt ) Men, lurer på om det ikke blir vannskelig å lære meg dette? Jeg er dårlig med rytme og bevegelse though, koordinasjon er heller ikke min greie. Er venstrehendt, så må muligens kjøpe en venstrehendt gitar? Kanskje går for høyre, fordi er litt usikker på om hvilken hånd som passer best egentlig. Kan dere anbefale noe sted jeg kanskje fra? Pris må være under 1500kr. Endret 16. mai 2015 av Binw Lenke til kommentar
Panten Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Skal ikke skryte på meg at jeg kan noe som helst verken om musikk eller gitar, men da jeg kjøpte gitar for ikke så lenge siden forhørte jeg meg med noen med litt mer peil. Om det er akustisk gitar du er ute etter så ble jeg anbefalt å kjøpe halvakustisk. Da har du muligheten til å koble til forsterer etterhvert om du ønsker det. Ble også anbefalt å gå for en med stålstrenger fordi dette visstnok låter mye bedre enn nylon. Du blir fort sår på fingrene, men det kommer seg etterhvert. Husker ikke helt hvilken gitar det ble på meg, men da jeg gikk inn til en musikkforhandler og sa dette, så visste de med en gang hva jeg burde ha, og jeg endte opp med en til 1500,- Deretter kjøpte jeg meg et medlemskap på http://www.onlinegitar.no/ og satte i gang. Følte jeg lærte mye ganske raskt, men som med alt annet jeg tror jeg skal lære fort, så stagnerte det etterhvert, og har nå gått noen måneder uten spilling. Kommer nok til å prøve meg igjen, for det var veldig gøy, særlig når man merker fremgang. Ønsker deg lykke til med gitarvalg og spilling fremover Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvor vanskelig det er kommer helt an på hvor talentfull du er, og hvor mye du gidder å øve. Men hvis du først og fremst ønsker å bruke gitarhobbyen som trening for hjernen spiller det vel uansett ikke så stor rolle hvor raskt du blir flink? Jeg har selv noe av den samme innstillingen til min hobby-gitarspilling, og synes det veldig givende. Det å bli bedre og bedre på å spille instrumenter gir en herlig mestringsfølelse. 1 Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Venstre eller høyrehendt gitar er litt vanskelig å si noe om, men vil tro du får en pekepinn om du får prøvd begge deler. Har du en musikkbutikk i nærheten? Om det blir hipp som happ for deg så ville jeg kanskje gått for å lære høyrehendt, rett og slett fordi de aller fleste gitarer er høyrehendt, og da er det lettere å få lånt utstyr osv. Å lære gitar er i hvert fall en god måte å bli bedre koordinert på! Det føles veldig keitete i starten, men om du holder deg til det og øver jevnlig så kommer det for de fleste. Rytme blir en annen sak, her ville jeg kanskje heller satset på å sette av litt øvingstid til å lytte til musikk og holde takten med hendene. Start med enkle rytmer, typ AC/DC, Foo Fighters etc - streite rockerytmer, så kan du heller gå opp i vanskelighet - både med tanke på tempo og taktarter etter hvert. Når det kommer til gitar til 1500 så ville jeg først og fremst sett på akustisk gitar. Du får elgitarer med forsterker til den prisen, men da er det sjeldent bra utstyr å snakke om, og det kan fort bli demotiverende. Akustiske gitarer kommer i to hovedkategorier; nylonstrenger og stålstrenger. For en nybegynner vil en nylonstrengsgitar være mye snillere med fingrene, samt være noe lettere å spille på. En stålstrenger vil derimot gi deg en mye kraftigere lyd. Selv ville jeg like gjerne startet med en stålstrenger, da huden på fingrene ganske raskt bygger seg opp, og en stålstrenger gir etter min mening en finere lyd. Dette er dog kanskje ikke hovedmålet med en første gitar, så dette valget må du nesten finne ut av selv. Om du ikke har en gitarbutikk i nærheten så er det ingenting i veien med å kjøpe på nett. Gitarhuset.no har for eksempel et bra utvalg gitarer i din prisklasse. Dersom du bestemmer deg for en stålstrengsgitar så må du og bestemme deg for hva slags form og størrelse du vil ha på gitarkassen. De fleste kommer i såkalt dreadnought-størrelse, som på mange måter er den typiske kassegitaren. Jeg ser og de har en Ibanez i Grand Concert-størrelse. Dette er endel mindre kasse, med en litt annen lyd - litt mindre bass og mer åpen lyd. Jeg foretrekker gitarer i den størrelsen, mest pga at de er mer behagelige å sitte med, i hvert fall i mitt tilfelle, men igjen er det noe du selv må finne ut av. Til slutt vil jeg tipse deg om bruktmarkedet for gitarer. Finn.no har for eksempel mange gitarer som gjerne selges til halve prisen, så her er det fullt mulig å gjøre et kupp. Det eneste tipset jeg har da er kanskje å unngå gitarer som har innebygd mikrofon. For det første er det ikke spesielt anvendelig med mindre du planlegger å stå på scenen, og for det andre dytter dette prisen på gitaren opp - samtidig som det gjøres kompromisser på ting som materialvalg og håndarbeid. Så håper jeg at du finner en gitar du blir fornøyd med, og lykke til med en spennende og morsom hobby! Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Anbefaler STERKT å bynne med Rocksmith. Genialt spill. Google it. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Om du først skal ha deg en gitar, så skal du ha nylonstrenger. Det er mye vanskligere for en nybegynner å spille på en akustisk gitar med stålstrenger, og du vil slite med å klare mange grep i starten. Nylongitar skaffer deg en fin teknikk og er veldig god som en startgitar, slik at du kan lære deg det grunnleggende. Når du først mestrer litt mer, ville jeg gått for en gitar med stålstrenger. 1 Lenke til kommentar
Binw Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Tusen takk for et godt svar, Edge, Husam, Nexus en, og TKSe og panter. Tkse : sjekket inne på gitarhuset.no. Der står det aldri om det er nylon strenger, står bare stålstrenger der. Endret 17. mai 2015 av Binw Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Du ser klart å tydelig om det er nylonstrenger eller ikke. Stålstrenger er såkalte "western" gitarer, og nylon er "spanske" gitarer. Lenke til kommentar
Binw Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Hvor vanskelig det er kommer helt an på hvor talentfull du er, og hvor mye du gidder å øve. Men hvis du først og fremst ønsker å bruke gitarhobbyen som trening for hjernen spiller det vel uansett ikke så stor rolle hvor raskt du blir flink? Jeg har selv noe av den samme innstillingen til min hobby-gitarspilling, og synes det veldig givende. Det å bli bedre og bedre på å spille instrumenter gir en herlig mestringsfølelse. Hehe, ville vært utrolig dumt hvis man ikke kunne spille favorittsangen sin etter 3 måneder. Men hovedmålet er vel å ha det som en hjernetrening/hobby Du ser klart å tydelig om det er nylonstrenger eller ikke. Stålstrenger er såkalte "western" gitarer, og nylon er "spanske" gitarer. Ahh, daså :I Endret 17. mai 2015 av Binw Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Anbefaler STERKT å bynne med Rocksmith. Genialt spill. Google it. Jeg støtter dette innlegget. Rocksmith blir trukket frem av mange som et helt genialt begynnerverktøy for å lære seg gitar - også av pedagoger og musikklærere. Kjøper du dette til PC har du også muligheten til å laste ned brukerlagde sanger, og har med det et musikkbibliotek på flere tusen sanger. Det mange nybegynnere gjør er å se på tablaturer for sanger (en "enkel" form for noter - ish), og det er her Rocksmith kommer inn som et substitutt. Det er en, i min mening, mye bedre læringsplattform enn tablaturer. Dette avhenger dog av at du kjøper en el-gitar. Og igjen: om målet er at du skal dra damer rundt leirbålet kjøper du en kassegitar og en gitarbok som "Nachspielkongen". Ønsker du derimot å lære deg gitar litt mer ordentlig så er Rocksmith et veldig bra verktøy i starten, og langt billigere enn f.eks. ukentlige timer hos en gitarlærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå