*Petter* Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hallo, jeg irriterer meg litt over at jeg får støy (Trolig AC støy) i gitar forsterkeren, når jeg ikke rører noe av metall/strenger på gitaren. Høres ut som ett typisk jordings problem i forsterkeren. (Noe billig dritt) Støyen plukkes opp av gitaren, og av signal kabelen. Tar jeg på jordings delen i kabelen (unplugged) , blir det stille, tar jeg på signal delen blir det virkelig ille , her fungerer vel kroppen som antenne. Er det noe som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å redusere eller eliminere dette? Det første jeg tenkte på, var å jorde med selv til gitaren, det hjelper selvfølgelig, men litt tungvint. Vil et RC filter på input fungere her, eller feritter? RC filter vil vel kutte endel av gitar lyden også, men .... Alt av tips mottas med takk. Har en god del komponenter liggende. Så en enkel krets kan monteres inn i ampen, om nødvendig. PS: Ampen er dønn stille, når jeg kobler ut signal kabelen. Petter Endret 16. mai 2015 av *Petter* Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Dårlig kabel? Ikke skjermet? Feritter har ingen virkning på slik støy. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis det er jordsløyfe kan det hende det hjelper å bryte jordinga i støpselet til forsterkeren. Jeg har en forsterker jeg måtte gjøre det med. Det er egentlig ikke anbefalt men noen ganger er det det eneste som hjelper. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Dårlig kabel? Ikke skjermet? Feritter har ingen virkning på slik støy. Kabelen skal være bra, og er skjermet. Jeg har hørt tilsvarende støy fra andre anlegg, når hendene ikke rører gitaren. Så det er nok flere som opplever dette. Men hvordan få det bort? Tok å førte jack pluggen på kabelen litt rundt, og når jeg nærmet med f.eks tak lyset, så ble det ille. (led pærer) Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis det er jordsløyfe kan det hende det hjelper å bryte jordinga i støpselet til forsterkeren. Jeg har en forsterker jeg måtte gjøre det med. Det er egentlig ikke anbefalt men noen ganger er det det eneste som hjelper. Hadde det vært jordsløyfe feil, skulle støyen ha vært der, uten at kabelen er tilkoblet også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis det er jordsløyfe kan det hende det hjelper å bryte jordinga i støpselet til forsterkeren. Jeg har en forsterker jeg måtte gjøre det med. Det er egentlig ikke anbefalt men noen ganger er det det eneste som hjelper. Hadde det vært jordsløyfe feil, skulle støyen ha vært der, uten at kabelen er tilkoblet også. Ikke nødvendigvis. Når du kobler til en kabel kan du få en ekstra jord, avhengig av hva du kobler til. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 Hei, synderen er funnet. Viser seg at det er dimmeren på veggen som lager denne støyen. Kan jeg gjøre noe med ampen for å redusere dette, eller må jeg finne meg en ny dimmer? Lenke til kommentar
Burgomatic Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Du må iallfall ikke koble forsterkeren til et strømuttak som går gjennom en dimmer. Det er ikke bra for forsterkeren. Lysrør lager også støy som ofte plukkes opp av gitarer. Eneste løsningen er å plassere seg lengst mulig unna disse støykildene, eller å slå dem av mens man spiller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå