Gå til innhold

Uforklarlige opplevelser

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig forum å starte en tråd som dette. Tenkte uansett jeg skulle lufte noen historier både fra egne opplevelser og noen gode venner av meg angående merkelige opplevelser som ikke har noen åpenbar forklaring. Dette blir scooby doo

Jeg er ingen religiøs person, og har derfor ingen tilknytning til det å tro på gud o.l, men jeg har likevel en fornemmelse av at det finnes mer mellom himmel og jord enn hva man kanskje kan se med øynene. 

Jeg tenkte å starte med en liten episode fra da jeg var rundt 13-14 år gammel. Jeg satt på rommet mitt en kveld etter en relativt heftig diskusjon med mor og far, hvor jeg egentlig bare hadde dummet meg ut og slang det ene tabu-ordet etter det andre til mine foreldre. Ettersom kveld ble til natt så begynte det å bli på tide å legge seg, og jeg angret bittert på ting jeg hadde sagt under krangelen tidligere på kvelden. Bestefar hadde gått bort bare 2 uker tidligere, og jeg kunne ikke få tanken ut av hodet om hva han ville synes om meg hvis han hadde sett denne krangelen. Jeg la meg på senga, og jeg husker at jeg tenkte på en del skolearbeid jeg ikke hadde fått gjort ferdig. Jeg hadde ligget på senga i kanskje et par minutter når det plutselig smeller ved enden av senga like ved foten min, akkurat som om noen slo veldig hardt i senga. Jeg skvetter selvsagt til og i full panikk gjemmer jeg meg under dyna (hehe). Mens jeg ligger der er det helt stille i noen sekunder, helt til kontorstolen min plutselig begynner å rotere sakte og gir fra seg en knirkelyd i kanskje et minutts tid. Så tenkte jeg at nok er nok, og reiste meg fort opp fra senga og skrudde på lampa. Stolen slutter å rotere, og ved senga ligger det som forventet ingenting ettersom jeg ikke hadde noe hyller på rommet på det tidspunktet. 

Jeg kommer ikke vekk fra tanken om at dette var en aldri så liten beskjed fra en viss person om at dårlig oppførsel ikke hører hjemme noe sted.

Jeg har ganske mange andre historier fra både familie og venner som jeg tenkte jeg skulle ta etterhvert dersom noen er intresserte i å høre. Noen av dem er ganske så spennende.

Noen som har opplevd noe lignende, eller kunne tenke seg å avfeie historien min med fornuft og forklaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv mentalt friske mennesker 'hallusinerer' oftere enn de tror.

Men hva er egentlig 'hallusinasjoner'? Det er jo ikke noe annet enn at hjernen ser og opplever noe uten at det egentlig foregår; altså drømmer!

Sterke opplevelser og hendelser, store endringer i kjærlighets/følelseslivet kan trigge 'våkne drømmer'.

Tenk hvor sterke og virkelige drømmene våre kan være om natten! Hvem kan påstå at denne kollosale evnen kun brukes om natten....

Min mening om 'uforklarlige ting'.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Ta det fra en som har slitt med søvnmangel i nå 16 år: Når du ligger med hodet på puten og funderer på ting, så skal du ikke se bort ifra at hjernen spiller deg et puss og gjør at ting oppleves som virkelig enn det kun er en våken drøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja søvnmangel kan spille ganske heftige triks på hjernen. Hadde gått tre døgn nesten uten søvn i militæret på en øvelse en gang og begynte å hallusinere. Grantrær forvandlet seg til dinosauruser, store stener ble plutselig til elgkalver og gaupeunger som danset rundt meg.

Jeg så også en bataljon med russere som marsjerte ut fra skogholtet i nærheten ikledd permuniform (det var -30 ute).

Jeg skjønte at jeg hallusinerte så det var litt av en tripp

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Bare morsomt med historier selv om det bare er hjernen som spiller oss et puss og overtolker/drømmer ting som er basert på helt hverdagslige ikke-skremmende ting som et smell, grantre eller steiner. Alle kjenner til at hjernen kan ha ulike sinnstemninger. Det er egentlig et mye videre spekter av sinnstemninger enn sint, sur, melankolsk etc. Drømmende forventningsfull, konspiratorisk, religiøs er andre sinnsstemninger. Åndelige opplevelser er noe som hører til høy aktivitet i høyre frontallapp. Det er til og med påvist i eksperimenter der man aktiverte denne frontallappen ved hjelp av radiobølger. De forsøkspersonene som fikk slik aktivisering fikk religiøse opplevelser og tilsvarende de som ikke fikk aktiviseringen eller aktivisering av andre områder, fikk ikke religiøse opplevelser.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Simen, korrelasjon medfører ikke kausalitet, og det vet du. Bare fordi man kan observere aktivitet i hjernen betyr ikke at denne aktiviteten skaper opplevelsen. Og selv om man kan skape disse opplevelsene i laboratoriet gjør ikke det nødvendigvis opplevelsene man har eller fenomenet man føler mindre meningsfylt eller "ekte" . Ei heller kan en nødvendigvis si noe om den faktiske kilden til disse.

Hvis jeg har en radio som spiller fin musikk, også stråler jeg den med kraftig stråling; musikken blir da forvrengt. Har jeg da bevist at radioen SKAPER eller GENERERER musikken? Nei, og akkurat slik er det med hjernen også. Bare fordi vi ikke vet hvor opplevelsene kommer fra betyr ikke at vi uten videre kan anta at hjernen genererer dem. Det følger ikke automatisk.

Ingen har noensinne sett en tanke, følelse, idé eller et minne. Å anta at aktiviteten man observerer i hjernen er nøyaktig det samme som disse er en antagelse man overhodet ikke har belegg for.

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd å høre at det smeller i det jeg er i ferd med å sovne, for så å bråvåkne.

Pluss at de fleste har vel opplevd å sett rare ting i situasjoner der de prøver å holde seg våkne men er i ferd med å sovne. (skolebenken, foran TV'en osv)

Jeg har forøvrig aldri opplevd å sett noe rart lys våken, og om jeg hadde det så hadde jeg iallefall ikke skyld på at hjernen spiller meg et puss.

Nå er jeg ikke spesielt overtroisk, men jeg ser ikke bort i fra noe som helst.

Hva om 2 personer ser eller hører det samme, samtidig?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Noen som har opplevd noe lignende, eller kunne tenke seg å avfeie historien min med fornuft og forklaringer?

Selv har jeg gått fra å tro på slike ting, til å bli en skeptiker, med årene.  Om du hadde spurt meg for 20 år siden, så hadde jeg med en gang sagt at dette var en manifestasjon av kraftige indre spenninger som du hadde i det gjeldende tidspunkt.  Spenninger som ga seg utslag i det smellet du beskriver, og stolen som roterte.  Noen mener at "poltergeist"-fenomenet ikke har noe med "spøkelser" å gjøre, men om levende mennesker med sterke, indre spenninger,

Som sagt, jeg er skeptiker, og min forklaring på det du opplevde, var at du var i en slik kaotisk sinnstilstand, at du så syner.  Jeg selv har sett syner, om enn i andre sammenhenger (fysisk utmattelse) så jeg vet at hjernen kan spille en et puss.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er riktig forum å starte en tråd som dette. Tenkte uansett jeg skulle lufte noen historier både fra egne opplevelser og noen gode venner av meg angående merkelige opplevelser som ikke har noen åpenbar forklaring. Dette blir scooby doo

Jeg er ingen religiøs person, og har derfor ingen tilknytning til det å tro på gud o.l, men jeg har likevel en fornemmelse av at det finnes mer mellom himmel og jord enn hva man kanskje kan se med øynene. 

Jeg tenkte å starte med en liten episode fra da jeg var rundt 13-14 år gammel. Jeg satt på rommet mitt en kveld etter en relativt heftig diskusjon med mor og far, hvor jeg egentlig bare hadde dummet meg ut og slang det ene tabu-ordet etter det andre til mine foreldre. Ettersom kveld ble til natt så begynte det å bli på tide å legge seg, og jeg angret bittert på ting jeg hadde sagt under krangelen tidligere på kvelden. Bestefar hadde gått bort bare 2 uker tidligere, og jeg kunne ikke få tanken ut av hodet om hva han ville synes om meg hvis han hadde sett denne krangelen. Jeg la meg på senga, og jeg husker at jeg tenkte på en del skolearbeid jeg ikke hadde fått gjort ferdig. Jeg hadde ligget på senga i kanskje et par minutter når det plutselig smeller ved enden av senga like ved foten min, akkurat som om noen slo veldig hardt i senga. Jeg skvetter selvsagt til og i full panikk gjemmer jeg meg under dyna (hehe). Mens jeg ligger der er det helt stille i noen sekunder, helt til kontorstolen min plutselig begynner å rotere sakte og gir fra seg en knirkelyd i kanskje et minutts tid. Så tenkte jeg at nok er nok, og reiste meg fort opp fra senga og skrudde på lampa. Stolen slutter å rotere, og ved senga ligger det som forventet ingenting ettersom jeg ikke hadde noe hyller på rommet på det tidspunktet. 

Jeg kommer ikke vekk fra tanken om at dette var en aldri så liten beskjed fra en viss person om at dårlig oppførsel ikke hører hjemme noe sted.

Jeg har ganske mange andre historier fra både familie og venner som jeg tenkte jeg skulle ta etterhvert dersom noen er intresserte i å høre. Noen av dem er ganske så spennende.

Takk for at du delte. Selv er jeg ikke i tvil om at mennesker både før og i dag har opplevd og vært vitne til genuine, paranormale hendelser som involverer flere dimensjoner og vesener/krefter i kosmos enn det som hittil har blitt påvist gjennom naturvitenskapen. Jeg tror det er grunnen til at religion / religiøs tro eksisterer og vil fortsette å eksistere.

Det betyr imidlertid ikke at jeg tror alle uforklarlige opplevelser er paranormale. I min erfaring har de fleste en ganske naturlig forklaring. Jeg har litt vanskelig for å uttale meg om din opplevelse -- men jeg kan fortelle noe som en studiekamerat av meg opplevde sammen med en kompis. (Og dere som velger ikke å tro på noe mer enn det naturvitenskapen har påvist -- vær så snill og spar meg for sytet om at det "alltid er noen andre". For et vanlig kritisk menneske behøver det ikke å spille noen rolle når det er snakk om folk/venner/familie man kjenner og vet er oppegående.)

Jeg kaller ham Morten. Morten var i utgangspunktet en ateist, men ble en troende gjennom et KRL-prosjekt hvor han fikk tildelt å ha en presentasjon om Adventistkirken. Det var ikke noe uforklarlig eller paranormalt sånn sett som ledet han inn i troen; mer en personlig overbevisning.

Men han hadde en kompis på overnattingsbesøk hos seg mens foreldrene var ute på reise en gang. Jeg tror det var slik at de lå på forskjellige rom. Morten lå i sengen sin for å sove da noen ting på skrivebordet hans falt ned på gulvet. CD-er og bøker og litt forskjellig. Han sto opp for å legge det på plass og la seg igjen og slukket lyset. Krasj; det skjedde igjen. Han sto opp og gjorde det samme og la bl.a. boken som hadde falt ned godt inn i bokhyllen, og la seg igjen. Så skjedde det igjen. Han friket ut og sto opp for å se hva som hadde skjedd. Boken lå åpen på gulvet, og han kikket i den. Det var en ordbok, og den var åpen på "Satan" eller "satanisme".

Morten friket ut enda mer ut og bestemte seg for å forlate huset sammen med kompisen. De slo av lysene og gikk ut. Så prøvde de å kikke inn i gjennom vinduene for å se om det var noen der. De så ingen til tross for at bevegelsessensorene (deler av husets alarmsystem) i huset blinket for fullt. Det var altså aktivitet i rommene de kikket inn i som de ikke kunne se, men som sensorene målte.

Neste dag da foreldrene kom hjem og guttene var tilbake, spurte foreldrene (som ikke var særlig troende) opprørt hvor guttene hadde vært og hvorfor de hadde skrudd på alle lys i huset og latt de stå på hele natten -- noe de naturligvis ikke hadde gjort. Foreldrene påstod enstemmig at alle lysene sto på i huset da de hadde ankommet...

Slike berettelser synes jeg personlig er vanskelig å avfeie med rent kjente, naturlige årsaker. Han her "Morten" fortalte meg også om en annen gang da han hadde vært ute på en øy sammen med en kamerat hvor de skulle campe. De bestemte seg av én eller annen grunn (som ikke jeg husker) til å padle hjem igjen istedenfor å bli værende der. Idet de holdt på å komme seg ut i båten (kanoen?), la det seg en tett tåke over hele området som ødela retningssansen deres fullstendig. Ute på vannet holdt de seg nær øyen og padlet bortover. Plutselig la de merke til at det var bevegelse på leirstedet deres; skygger som gikk rundt der de hadde ligget. Morten tok fram et kamera for å ta bilde; men skyggene vistes ikke på kameraskjermen, til tross for at de kunne klart se at de var der. 

Kameraten hans (en ikke-troende) begynte så å gråte og få panikk (de var i tenårene). Morten ba ham klappe igjen, lukke øynene og folde hendene. Nå skulle de be! Det var en kort bønn om hjelp, rettet til Gud. Morten fortalte meg at da de åpnet øynene igjen, var tåken borte og de kunne padle inn til fastlandet igjen.

På meg virker det som at noen mennesker er mer utsatt for slike opplevelser enn andre. Jeg tror det finnes en grunn rotfestet i den åndelige dimensjonen av mennesket og universet. Jeg vet også at det på visse steder er større sannsynlighet for paranormal aktivitet enn andre. Selv har jeg en teologisk forklaringsmodell som jeg synes er troverdig og som tar utgangspunkt i Bibelens verdensbilde. Men jeg kan ikke bevise det. Uansett så mener jeg at det ikke skal mye kunnskap og erfaring til for å forstå at verden kan inneholde mye mer enn det vi umiddelbart ser og sanser.

(Edit: Skrivefeil.)

Endret av Mennesket
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, vitenskapen har faktisk påvist at uforklarlige hendelser forekommer og ikke kan forklares ved hjelp av kjente biologiske eller fysiske mekanismer, altså type nær-døden opplevelser, reinkarnasjon, telepati osv., etc. Flere spesifikke typer av slike fenomen er vitenskapelig og eksperimentelt bekreftet ved hjelp av replikerbare fagfellesvurderte forsøk gjort av både troende og ikke-troende.

At mange fortsatt nekter å ta til seg dette faktum pga. deres egen dogmatiske tro på en utdatert modell av virkeligheten er et stort problem.

Lenke til kommentar

Hvis uforklarlige ting har blitt bevist av vitenskapen men fortsatt ikke kan forklares, hvorfor er det da ingen som har tatt seg bryet med å vinne 1 million dollar? http://web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html

Det meste man hører om overnaturlige ting er såklart skrøner.

Men om det faktisk finnes eller ikke, det skal ikke jeg fastslå.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hvis uforklarlige ting har blitt bevist av vitenskapen men fortsatt ikke kan forklares, hvorfor er det da ingen som har tatt seg bryet med å vinne 1 million dollar? http://web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html

Det meste man hører om overnaturlige ting er såklart skrøner.

Men om det faktisk finnes eller ikke, det skal ikke jeg fastslå.

Beklager Apox, men jeg orker ikke gå gjennom hvorfor henvisning til den utfordringen ikke er et legitimt argument akkurat nå. Jeg har vært igjennom det mange ganger før, også tidligere på dette forumet.

Det er mer enn én kontrovers rundt Randi og hans utfordring, for å si det mildt. Anbefaler deg å søke om dette. Søk på "Randi controversy", så vil du raskt forstå hva jeg prater om.

Tillat meg å legge ved en link for å hjelpe deg på vei for å forstå hvor godt PSI egentlig er bevist. Du kan også søke opp Radin på Youtube, da vil du finne seriøse foredrag hvor han presenterer deler av denne forskingen.

http://deanradin.blogspot.no/2013/04/show-me-evidence.html

Lenke til kommentar

Ja Randi sin test har sine feil, blant annet at få får muligheten til å faktisk ta den. Men det var litt sidestilt fra poenget mitt, og jeg brukte den bare som et velkjent eksempel på at mange hevder å ha krefter, men veldig få klarer å faktisk vise til noe konkret.

Hvis man faktisk har "overnaturlige" krefter, og kan skrive side opp og ned med statistikk på at det faktisk fungerer, så hjelper det jo svært lite hvis man ikke på noen måte kan demonstrere det i praksis i et kontrollert forsøk.

Det er også skrevet mange hypoteser på at mørk materie eksisterer, og forskermiljøene er vel enige i at sjansen er stor for at det stemmer, men så lenge ingen kan bevise det så forblir det et mysterium.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Ja Randi sin test har sine feil, blant annet at få får muligheten til å faktisk ta den. Men det var litt sidestilt fra poenget mitt, og jeg brukte den bare som et velkjent eksempel på at mange hevder å ha krefter, men veldig få klarer å faktisk vise til noe konkret.

Hvis man faktisk har "overnaturlige" krefter, og kan skrive side opp og ned med statistikk på at det faktisk fungerer, så hjelper det jo svært lite hvis man ikke på noen måte kan demonstrere det i praksis i et kontrollert forsøk.

Det er også skrevet mange hypoteser på at mørk materie eksisterer, og forskermiljøene er vel enige i at sjansen er stor for at det stemmer, men så lenge ingen kan bevise det så forblir det et mysterium.

Så, statistiske signifikante effekter gjentatt over flere tusen forsøk over flere tiår av flere personer, både troende og ikke-troende er ikke å "demonstrere det i praksis i et kontrollert forsøk"? Eller mente du "demonstrere det i praksis i ett kontrollert forsøk"?

Isåfall er det jævlig mye vitenskap som går rett i søpla.

Uansett, å tro at én person i ett forsøk vil være bedre vitenskap, være mer legitimt eller ha større gyldighet som bevis for slike evner som et fenomen er jo direkte latterlig. Hvordan kan man være sikker på at denne personen ikke lurer alle?

Randi er forøvrig ingen vitenskapsmann, han har ingen vitenskapelig bakgrunn og hans organisasjon JREF er ingen vitenskapelig organisasjon. Snarere er han og hans organisasjon basert på en propagandiserende pseudoskeptisisme.

Hele poenget med den vitenskapelige metoden er jo å tvile og gjenta forsøkene til det kjedsommelige, spesielt når det gjelder noe så "spesielt" som dette, noe parapsykologien har vært ekstremt flinke til da de blir konstant utsatt for kritikk av deres metoder osv. Dette er noe jeg til og med kan sitere en kjent skeptiker på at er tilfelle, hvis du betviler det. Bare spør ;p

Mørk materie og mørk energi er i hovedsak ord som kun beskriver en observasjon av noe som bokstavelig talt er obskurt eller ukjent for oss per dags dato. Vi kjenner ikke egenskapene dets, men vi kan like fullt observere det.

Man kan gjerne kalle psi for obskurt siden vi ikke kan forklare eller beskrive mekanismene bak det(selv om man for all del prøver er det på et veldig, veldig tidlig stadie enda), men på nøyaktig samme måte som i tilfelle med mørk materie og mørk energi er observasjonene i seg selv bunnsolide.

Akkurat som at ingen betvilte gravitasjon som faktisk eksisterende selv man ikke nødvendigvis kalte det for gravitasjon eller forstod sammenhengen mellom alle disse tingene vi har en mye bedre forståelse av i dag; materie, energi, masse, relativitet osv. etc.

Observasjonen av det er åpenbar; gravitasjon i dagliglivet hele tiden, psi og mørk materie og mørk energi derimot avhenger av grundig vitenskap for å kunne observeres. Observasjonene av det er som sagt bunnsolid når man seriøst og åpent undersøker nærmere.

Lenke til kommentar

Problemet med uforklarlige hendelser er at man ikke lar dem forbli "uforklarlige", men i stedet kaster seg ut i ville forsøk på å nærmest gjøre det til bevis for guddommelige eller utenomjordiske intervensjoner, eller som å ha sin årsak i interaksjon med andre dimensjoner eller overlyshastighetsfenomener og gud vet hva.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Problemet med uforklarlige hendelser er at man ikke lar dem forbli "uforklarlige", men i stedet kaster seg ut i ville forsøk på å nærmest gjøre det til bevis for guddommelige eller utenomjordiske intervensjoner, eller som å ha sin årsak i interaksjon med andre dimensjoner eller overlyshastighetsfenomener og gud vet hva.

​Hvem er "man" her og hvordan er de, og det du påstår at denne ikke-identifiserte gruppen mener, relevant for Dean Radin og den seriøse vitenskapen jeg har lagt frem her?

"lar dem forbli "uforklarlige""!?

Hva i all verden...

Du mener at vi alle burde lukke igjen vitenskapsbøkene våre da? Legge fra oss vitenskapelige verktøy som mikroskoper og teleskoper? Ikke forsøke å forklare noe angivelig uforklarlig overhodet? Man burde la dem forbli uforklarlige? Du hyller uvitenhet?

Dette tror jeg virkelig ikke at du mener, så du kan gjerne forsøke å formulere deg på nytt.

Ellers må du gjerne selv postulere hypoteser, forklaringer og mekanismer på fenomenene man observerer. Jeg ser fram til dine forslag og bidrag til parapsykologien.

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Så, statistiske signifikante effekter gjentatt over flere tusen forsøk over flere tiår av flere personer, både troende og ikke-troende er ikke å "demonstrere det i praksis i et kontrollert forsøk"? Eller mente du "demonstrere det i praksis i ett kontrollert forsøk"?

[...]

Hvilken p-verdi er det snakk om?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

[...]

Hvilken p-verdi er det snakk om?

Det kan du selv sjekke.

Og vi har diskutert dette før; jeg tror vi blir nødt til å være enige om å være uenige.

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Nei, jeg kan ikke det. Hvis jeg husker rett er listen din med studier stort sett metastudier - jeg har ikke tilgang til studiene i bunn.

I 'myk' vitenskap er det vanlig å sette grensen ved et signifikansnivå på 5 %. Det vil si at man feilaktig vil forkaste nullhypotesen 1 av 20 ganger. Greit nok, vanligvis, men kanskje ikke hvis man skal bevise noe så spektakulært som ESP.

Men du har vel rett, vi kommer neppe noen vei.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Nei, jeg kan ikke det. Hvis jeg husker rett er listen din med studier stort sett metastudier - jeg har ikke tilgang til studiene i bunn.

I 'myk' vitenskap er det vanlig å sette grensen ved et signifikansnivå på 5 %. Det vil si at man feilaktig vil forkaste nullhypotesen 1 av 20 ganger. Greit nok, vanligvis, men kanskje ikke hvis man skal bevise noe så spektakulært som ESP.

Men du har vel rett, vi kommer neppe noen vei.

Du kan det veldig lett, det er bare å se et av disse foredragene jeg vet at du vet om. ;p

Der forteller nemlig Dean Radin om p-verdiene for hver enkelt studie etterhvert som han presenterer dem.

Jeg er klar over p-verdien man vanligvis bruker ja, det lærte jeg faktisk fra Dean Radin i det første foredraget jeg så av ham. "Science And The Taboo Of Psi", som du kjenner til.

Om man ønsker høyere kriterier enn i vitenskapen ellers er jo noe man selv får stå inne for, og uansett er det flere eksperimenter som har mye "bedre" p-verdi enn 0.05.

Du burde virkelig se disse foredragene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...