Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hei! jeg ble trekt opp til matteeksamen og har at spørsmål angående noen øvingsoppgaver... dette er en link til eksempeloppgaver jeg fant på matematikk.net under ungdomstrinnet. Jeg har sett gjennom hele heftet og lurer på om det er meningen at jeg skal kunne løse alle oppgavene i dette heftet. er alle oppgavene relevante til 10. trinns-eksamen? det er noen av de oppgavene der som ikke en gang pappa klarte å løse(han er mattelærer på vgs). noe annet jeg la merke til var at det virket som at vanskelighetsgraden på de oppgavene var et par hakk høyere enn oppgavene på tidligere eksamen. Så spørsmålet er: Er alle oppgavene i dette heftet ting jeg burde klare å løse på eksamen? Link til eksempeloppgaver: http://matematikk.net/res/eksamen/10-kl/Eksempeloppgave%20ny%20ordning%20fra%202015.pdf Endret 16. mai 2015 av Sigurd542 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Prøv å se på gamle eksamener her heller, ellers så burde vell din far klare å svare deg på dette om han ser litt på læreplanen din:) https://dok.udir.no/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EG Lenke til kommentar
Tjukkogstor. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Ja, dersom du skal ha toppkarakter er det meningen at du skal kunne løse alle oppgavene i det heftet. Det er ny eksamensform i år, så at oppgaven er litt ulik tidligere år er ikke overraskende. Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på, men det jeg anbefaler å gjøre er å løse et par tidligere eksamensoppgaver og se hva du sliter med. Da vet du hva du må øve på. De siste par dagene før eksamen ville jeg bare jobba med eksamensoppgaver. Oppgavene på eksamen er ikke nødvendigvis vanskeligere enn de i boka, men de er ofte litt annerledes formulert. Så det å bli vant til den typen oppgaver som er i eksamensoppgavene vil gi deg mange ekstra poeng på eksamensdagen! Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 har 6 i standpunkt, men noen av oppgavene i heftet har jeg ikke sjans i havet på å klare... Lenke til kommentar
Tjukkogstor. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Okei. Det er som regel vanskeligere å få 6er på en eksamen enn det er i standpunkt. Da vil jeg anbefale deg å jobbe med de oppgavene du ikke får til. Det ligger mange eksamensoppgaver på matematikk.net. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 har 6 i standpunkt, men noen av oppgavene i heftet har jeg ikke sjans i havet på å klare... Har du forsøkt? Spør gjerne her på forumet hvis du trenger hjelp. Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Det er en oppgave jeg ikke forstår, men vet ikke hvordan jeg legger ut bilde. Er det noen som kan forklare hvordan jeg legger ut et bilde? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Du kan velge å bruke f. eks. www.imgur.com eller andre bildeopplastningstjenester, kopiere inn direktelink til bildet - og bruke taggen link[/img ] (fjern mellomrom på slutten). Det er litt enklere å trykke knappen "bilde" over tekstboksen hvor du skriver - og legge inn link til bildet. Forumet har også en egen filopplastningstjeneste. Trykk på "Full editor" under innleggboksen. Da kommer du inn i en litt mer avansert innleggskriver med flere funksjoner. Under tekstboksen har du en meny som heter "Legg ved filer". Da kan du legge ved bildefiler du har på PC-en som et vedlegg. Hvis oppgaven er i heftet, kan du også vise til den ved å gi oppgavenummer. Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Fikk til å legge ved bilde tror jeg :-) takk for hjelp! Men dette er en av de oppgavene jeg ikke skjønner. jeg skjønner ikke hvordan man kommer frem til at r=2,5... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Fikk til å legge ved bilde tror jeg :-) takk for hjelp! Men dette er en av de oppgavene jeg ikke skjønner. jeg skjønner ikke hvordan man kommer frem til at r=2,5... *Da den korteste kateten er halvparten av den lengste i en 30-60-90 trekant. Hvorfor du har en slik trekant kan du selv få kokelure på. Herfra burde det være greit å finne lengden av det røde linjestykket? Altså radiusen. Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Fikk til å legge ved bilde tror jeg :-) takk for hjelp! Men dette er en av de oppgavene jeg ikke skjønner. jeg skjønner ikke hvordan man kommer frem til at r=2,5... *Da den korteste kateten er halvparten av den lengste i en 30-60-90 trekant. Hvorfor du har en slik trekant kan du selv få kokelure på. Herfra burde det være greit å finne lengden av det røde linjestykket? Altså radiusen. Tusen takk for svar! trodde det var en trekant med vinkler 30-60-90, men slo det fra meg mens jeg satt og grublet over den. Men igjen, tusen takk :-) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Som sagt disse tingene her er elementert selv på ungdomsskolen. At faren din ikke tar oppgavene betyr ikke at du ikke skal klare dem. Selv om man underviser på VGS er det helt andre oppgaver en trener seg på der. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Slike oppgaver handler jo egentlig om å bare finne en mulighet for å løse den, det er ofte det som er problemet. Når man først ser det er de jo kjempe lette:) Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Som sagt disse tingene her er elementert selv på ungdomsskolen. At faren din ikke tar oppgavene betyr ikke at du ikke skal klare dem. Selv om man underviser på VGS er det helt andre oppgaver en trener seg på der. Men er du sikker på at du har fått den til selv? siden hvis du går inn her: http://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=36809 ser du at korteste katet ikke er halvparten av hyp... Endret 18. mai 2015 av Sigurd542 1 Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Slike oppgaver handler jo egentlig om å bare finne en mulighet for å løse den, det er ofte det som er problemet. Når man først ser det er de jo kjempe lette:) Jeg vet, problemet mitt er bare at jeg ofte ser løsningen når oppgaven er levert inn... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Slike oppgaver handler jo egentlig om å bare finne en mulighet for å løse den, det er ofte det som er problemet. Når man først ser det er de jo kjempe lette:) Jeg vet, problemet mitt er bare at jeg ofte ser løsningen når oppgaven er levert inn... Ja av og til er det slik, altså enten så ser man det eller så gjør man det ikke. Men frem med passer, linjal og pen for så å få ned det man "vet" hjelper ofte. Forøvrig er løsningsforslaget rett. Altså må man "se" at sb er 4-r Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 *Da den korteste kateten er halvparten av den lengste i en 30-60-90 trekant. Hmm. Hvorfor antar du at dette er en 30-60-90-trekant? Lenke til kommentar
Sigurd542 Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Jeg klarte omsider oppgaven(med litt hjelp). Håper ikke at jeg får like vanskelige oppgaver som dette på eksamen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå