Tunky Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det BI-studiet er bare "tull". Det inneholder stort sett de samme fagene som en vanlig øk/ad-bachelor som tilbyr mange valgfag i 2. klasse og 3. klasse med spesialisering/fokusretning på finans (som man finner stort sett overalt som tilbyr BØA). NHH har som Nimrad sier en stjerne i boka, og er nok det som henger høyest. Likevel tror jeg ikke du stiller svakere ved å velge andre skoler. Jeg vet at f.eks. næringslivet i Trondheim er glad i å velge HHiT-studenter, så om du ønsker jobb i Trondheim er nok ikke HHiT noe dårligere valg enn NHH.Hvordan er finans bacheloren til BI "tull" Sier ikke at utdanninga er tull. Mener at man ikke skal tro at det bare er BI som har Finans, bare fordi de har et bachelorprogram som heter det. Ser du på utdanningsplanen ser du at de har omtrent samme fag som en vanlig BØA hvilket som helst annet sted. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Hvordan er finans bacheloren til BI "tull" Sier ikke at utdanninga er tull. Mener at man ikke skal tro at det bare er BI som har Finans, bare fordi de har et bachelorprogram som heter det. Ser du på utdanningsplanen ser du at de har omtrent samme fag som en vanlig BØA hvilket som helst annet sted. Tja, men det er ikke en BØA-grad, og det er litt av poenget. BØA er underlagt en del krav fra NRØA som krever en viss fagsammensetning. Av obligatoriske fag på Bachelor i Finans er 8 av 20 spesielt for finans-bacheloren. Det er ikke omtrent det samme i min bok. Vis meg gjerne en link til noen som tilbyr en BØA-grad med omtremt samme fag, for hvilket som helst annet sted er det ikke. Endret 18. mai 2015 av Nimrad Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hadde jeg vært TS ville jeg heller ha studert noe mer matteintensivt enn økonomi. En bachelor i matematikk kombinert med økonomi, teknologi og/eller informatikk gjør at du stiller sterkt når det gjelder tallforståelse. I tillegg har du mulighet til å jobbe andre steder enn kun finans (ingeniørbedrifter, risikostyring mm.) Nå blir dette bare synsing fra min side, men jeg vil tro du stiller sterkere med en grad i dette enn en økonomistudent som kan lite matematikk og programmering. Delvis også fordi det spås inflasjon av folk med øk.ad.-grader innen 2030. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hadde jeg vært TS ville jeg heller ha studert noe mer matteintensivt enn økonomi. En bachelor i matematikk kombinert med økonomi, teknologi og/eller informatikk gjør at du stiller sterkt når det gjelder tallforståelse. I tillegg har du mulighet til å jobbe andre steder enn kun finans (ingeniørbedrifter, risikostyring mm.) Innen økonomi står man ikke sterkere med en grad innenfor matematikk enn en grad innenfor økonomi, logisk nok(på generell basis). Problemet er at man lærer litt for mye matte/teknologirettede ting som har mindre relevans i økonomijobber enn økonomi. Det er et godt poeng at man har muligheter i andre jobber enn rene økonomistillinger da, men er det én ting som økonomifaget ikke gjør så er det å begrense deg til én bransje. Økonomer finnes i stort sett alle bransjer og alle bedrifter. Innenfor risikostyring i bedriften jeg jobber i(finans) er det 3 ansatte. Én har bachelor i matematikk og økonomi fra UiO i tillegg til en MBA fra NHH, de 2 andre er siviløkonomer. Nå blir dette bare synsing fra min side, men jeg vil tro du stiller sterkere med en grad i dette enn en økonomistudent som kan lite matematikk og programmering. Delvis også fordi det spås inflasjon av folk med øk.ad.-grader innen 2030. Sterkere som finansanalytiker? Uten økonomifag har man nok veldig vanskelig for å få jobb innen finans, hvertfall i Norge. Sterkere i arbeidsmarkedet generelt? Da vil jeg nok tro du har rett, sånn på overordnet nivår hvertfall, men bildet er mer sammensatt enn som så. Finansbransjen er i stor vekst og forventes å vokse fremover. Inflasjonen av øk.ad.-grader gjelder folk på bachelornivå og de som vil få "problemer" ved en overproduksjon av økonomer er nok stort sett den jevne studenten og ikke de ambisiøse som man må kunne karakterisere trådstarter å være hvis han ønsker å bli finansanalytiker. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Finansbransjen vil vel bli mer og mer styrt at datamaskiner fremfor mennesker i fremtiden? Vil neppe trenge like mange ansatte når man kun trenger å dytte inn et par tall på datamaskinen så spytter den ut analysen for deg, klar for kunden. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Finansbransjen vil vel bli mer og mer styrt at datamaskiner fremfor mennesker i fremtiden? Vil neppe trenge like mange ansatte når man kun trenger å dytte inn et par tall på datamaskinen så spytter den ut analysen for deg, klar for kunden. Ja, det er mye som tyder på det, men det er nok fortsatt noen år igjen og den kompetansen vil man alltids få bruk for til noe mener jeg personlig da. Det er ingen som går i banken lenger for å betale regninger, men det har ikke blitt krisestemning av den grunn blant bankansatte. Enten hadde de en utdannelse de kunne bruke til noe annet eller så ble de videreutdannet. Og hvis man går financial engineering eller lignende slik at man lærer seg programmering, statistikk o.l. blir man jo fort den som utvikler/opprettholder disse datamaskinene da. Lenke til kommentar
Tjukkogstor. Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Finansbransjen vil vel bli mer og mer styrt at datamaskiner fremfor mennesker i fremtiden? Vil neppe trenge like mange ansatte når man kun trenger å dytte inn et par tall på datamaskinen så spytter den ut analysen for deg, klar for kunden. Jeg også har lest flere steder at de tradisjonelle jobbene i finans som aksjemegler, analytiker etc. er på vei ut, og at datamaskiner er på vei inn. Betyr dette at det i fremtiden trengs ingeniører og matematikere fremfor folk med økonomisk utdanning? Eller vil det være plass til begge? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Jeg også har lest flere steder at de tradisjonelle jobbene i finans som aksjemegler, analytiker etc. er på vei ut, og at datamaskiner er på vei inn. Betyr dette at det i fremtiden trengs ingeniører og matematikere fremfor folk med økonomisk utdanning? Eller vil det være plass til begge?Aksjemeglerne er egentlig ute allerede. Hvis du utdanner deg på masternivå trenger du ikke være redd med det første. Forskningen viser alt på et overordnet nivå. Hvis valget står mellom å bli en god økonom og en dårlig ingeniør så velger du økonomi. Men hvis du sier du er glad i tall så må du gjerne gå noe mer tallfokusert økonomistudie. Matematikk og økonomi, eller en financial engineering-master i utlandet. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Datamaskiner har vært en del av finansverden i mange tiår. Selv om datamaskiner i større og større grad dominerer i modellering, "tallknusing" og lignende vil behovet for dyktige ansatte alltid være der. Tradere i bankene er ikke uten jobb selv om du i mange tilfeller kunne klart deg med færre ansatte, slik som mange hedgefond gjør. Lønnen som har blitt nevnt opp mot 10 millioner er ikke realistisk. De aller fleste som jobber som i rene analytikerjobber er nyansatte og unge. De flinkeste analytikerne tjener toppen 2-3 mill. Til TS, jeg ville vært forsiktig med å velge utdannelse basert på situasjonsbilder. At Norge vil være fullt av økonomer innen 2030 vet vi ingenting om. Selv om det viser seg å være tilfelle er det lite sannsynlig at du, som vil ha 10 års erfaring innen 2030, er den som mister jobben først. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå