Gå til innhold

Hvordan er yrket som finansanalytiker?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en som skal starte på høyere utdanning til høsten, har interesse for tall og synes finans virker spennende. 

Er det noen her som jobber som finansanalytiker som kunne fortalt litt om yrket? 

Hvilke egenskaper trengs? 

Lønn? 

Hvordan utdannelse burde jeg velge? Siviløkonom? Ingeniør? Matematikk? 

Takker for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen finansanalytiker, men jeg er kommet litt lenger enn deg på utdanningen min og kunne tenkt meg i samme retning. Jeg har undersøkt litt, snakket med folk i bransjen osv. Du har nok størst sjanse med å ta en økonomiutdanning. Gjerne spesialisert innen finans på bachelor- og/eller masternivå. Gjør god innsats på skolen. Kanskje spesielt i finansbransjen er det viktig med gode karakterer for å få seg gode jobber.

Du må være glad i tall. Du må kunne bruke teorien i praksis og være en kreativ person. Det er ofte viktig å være systematisk, kunne se sammenhenger og god til å resonnere seg frem til ting. 

Lønnen varierer veldig. Jeg vil tro de fleste starter på rett over 500 000,- og det er vel ikke uvanlig å krype oppunder millionen innen ikke så veldig mange år. I tillegg til dette kommer bonuser som kan utgjøre ganske så mye. Høy lønn går ofte på bekostning av fritid og du må nok regne med ganske lange dager på jobb.

Lenke til kommentar

Okei, høres bra ut. Synes dette virker som et veldig spennende yrke, ihvertfall som et sted å starte yrkeskarrieren. Vet du noe om hvordan jobbmulighetene er? Ansettes det mange hvert år? Noen som skoler som er bedre å gå på enn andre? BI? NHH? HHIT? 

Lenke til kommentar

Vet du noe om hvordan jobbmulighetene er? Ansettes det mange hvert år? Noen som skoler som er bedre å gå på enn andre? BI? NHH? HHIT? 

Det er hard konkurranse om disse jobbene, men med hard jobbing på skolebenken får du deg uansett en god jobb om du ikke får drømmejobben med en gang. Alle du nevner er bra skoler. BI tilbyr en egen bachelor og master i finans, noe de andre ikke gjør. Da får du spesialisert deg enda mer enn på de andre skolene. Ellers er det vel slik at NHH har en liten stjerne i boken i næringslivet, men totalt sett er det deg, dine karakterer og fagsammensetning(altså din kompetanse) og dine kontakter som gjør at/hvor du får jobb.

Lenke til kommentar

Det BI-studiet er bare "tull". Det inneholder stort sett de samme fagene som en vanlig øk/ad-bachelor som tilbyr mange valgfag i 2. klasse og 3. klasse med spesialisering/fokusretning på finans (som man finner stort sett overalt som tilbyr BØA). NHH har som Nimrad sier en stjerne i boka, og er nok det som henger høyest. Likevel tror jeg ikke du stiller svakere ved å velge andre skoler. Jeg vet at f.eks. næringslivet i Trondheim er glad i å velge HHiT-studenter, så om du ønsker jobb i Trondheim er nok ikke HHiT noe dårligere valg enn NHH.

Lenke til kommentar

Industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) på NTNU har eit eige masterprogram som heiter Investering, finans og økonomistyring. Eg vil tru, utan at eg er nokon ekspert, at dette er den mest anerkjente utdanninga i Noreg på dette feltet.

Har sett litt på indøk, men kommer ikke inn der i år. Hadde nok kommet inn om et eller to år, men har ikke lyst til å vente så lenge. Sett at det er mulig å begynne på en tradisjonell siving linje for og deretter søke overgang til indøk etter det første eller andre året. På marin teknikk og indøk med retning marin teknikk er det bare to fag som er forskjellige de to første årene. Vet du om det er mange som går denne veien? 

Lenke til kommentar

Industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) på NTNU har eit eige masterprogram som heiter Investering, finans og økonomistyring. Eg vil tru, utan at eg er nokon ekspert, at dette er den mest anerkjente utdanninga i Noreg på dette feltet.

Har sett litt på indøk, men kommer ikke inn der i år. Hadde nok kommet inn om et eller to år, men har ikke lyst til å vente så lenge. Sett at det er mulig å begynne på en tradisjonell siving linje for og deretter søke overgang til indøk etter det første eller andre året. På marin teknikk og indøk med retning marin teknikk er det bare to fag som er forskjellige de to første årene. Vet du om det er mange som går denne veien?

Det går ikkje an å søke intern overgang på NTNU til Indøk. Du må eventuelt byrje på ei siving-linje, samle alderspoeng og søke deg inn på Indøk via Samordna opptak.

Lenke til kommentar

Industriell økonomi er en (veldig) anerkjent utdanning innen olje og industri, ikke nødvendigvis innen finans. Jeg har ikke noe erfaring fra linja, men basert på kurssammensetningen er det store mangler fagmessig sammenlignet med en siviløkonom i en ren finansstilling. Husk at en siv.øk. er spesialisert innen nettopp dette, så når man ønsker seg en karriere innen finans vil det være lite nytte i teknologifagene man har fra en ind.øk.-linje.

Lenke til kommentar

Industriell økonomi er en (veldig) anerkjent utdanning innen olje og industri, ikke nødvendigvis innen finans. Jeg har ikke noe erfaring fra linja, men basert på kurssammensetningen er det store mangler fagmessig sammenlignet med en siviløkonom i en ren finansstilling. Husk at en siv.øk. er spesialisert innen nettopp dette, så når man ønsker seg en karriere innen finans vil det være lite nytte i teknologifagene man har fra en ind.øk.-linje.

Eg tenkjer at all matematikken som ein lærer i teknologifaga kjem svært godt med som finansanalytikar. Og eg tenkjer også at dei som spesialiserer seg i Datateknikk og kommunikasjonsteknologi kan bruke dette med stor nytte i finansanalyse. Ein får også meir innsikt i og kunnskap om store næringer med ein teknologibakgrunn.

Lenke til kommentar

Eg tenkjer at all matematikken som ein lærer i teknologifaga kjem svært godt med som finansanalytikar. Og eg tenkjer også at dei som spesialiserer seg i Datateknikk og kommunikasjonsteknologi kan bruke dette med stor nytte i finansanalyse. Ein får også meir innsikt i og kunnskap om store næringer med ein teknologibakgrunn.

Ja, du har selvfølgelig rett i alt det, men alternativet inkluderer så mye mer som er enda mer nyttig. Økonometri, makroøkonomisk analyse, derivater, verdivurdering, asset pricing, M&A, Corporate Finance og flere ganske grunnleggende viktige fag som en finansanalytiker får man ikke. Det går ikke an å få i pose og sekk, så de teknologifagene går på bekostning av noe vet du.

Hvis man vil bli en tallknuser innen finans er det bedre å gå noe sånt som Financial Engineering (og gjerne spe på med en PhD). Da får man mer mattefag spedd på med programmering som brukes i finansiell modellering og risikostyring.

Til trådstarter, hvis du er nysgjerrig på noe sånt ta en kikk på videoen fra Columbia University om deres Financial Engineering master:

Lenke til kommentar

Er ikke tiden hvor finansanalytiker fikk virkelig godt betalt over? Kjenner en som er analytiker som før fikk lønninger fra 4-10 mill. Men nå er det slutt ifølge han selv. Men ett par mill er ikke galt det heller. Min søster har leilighet rett på andre siden av handelsbanken på Tjuvholmen. Er aldri noen som jobber overtid der hvertfalt :p

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Er ikke tiden hvor finansanalytiker fikk virkelig godt betalt over? Kjenner en som er analytiker som før fikk lønninger fra 4-10 mill. Men nå er det slutt ifølge han selv. Men ett par mill er ikke galt det heller. Min søster har leilighet rett på andre siden av handelsbanken på Tjuvholmen. Er aldri noen som jobber overtid der hvertfalt :p

Aksjemeglere er det jo nesten slutt på og noen mener jo finansanalytikere også er på vei ut. Blant annet scorer de "høyt" i forskning på hvilke jobber som har størst sannsynlighet for å bli tatt over av maskiner. Allikevel er finansanalytikere attraktive arbeidstakere rundt overalt pga kompetansen de har. 

Akkurat utviklingen på lønnsnivået i det øvre sjiktet du snakker om der har jeg ikke noe tall på, men hvor jeg jobber er det ganske saftige bonuser. 4-10 mill er jo helt ute. Det er ekstremt få i Norge som får slike summer av å være ansatt. Her snakker vi jo nesten på nivå med toppsjefene i Statoil og Telenor.

Lenke til kommentar

Har en far som er finansanalytiker. Han studerte på NHH, og har jobbet ganske mange steder, inkl. kommune, investering, NSB, bank og nå finanstilsynet. Virker som et greit yrke. Har inntrykk av at han hadde veldig gode betingelser der han jobbet før, men han valgte å gå litt ned i lønn for å få litt mer fritid og mer spennende jobb. Virker som jobben går ut på det det høres ut som: du ser ser på finansen til ulike institusjoner. Det er en haug av finansielle parametre som betalingsevne, likviditet, verdi etc. som man skal vurdere også videre. Dette brukes såvidt jeg har skjønt til å se på om det er forsvalig å låne store beløp til selskaper, om bankene er robuste osv.

For jobben han gjør trenger man ikke svært avansert matte. Mange av formlene ligger klare i regneark etc., og som førsteårs ingeniørstudent kan jeg mer matte enn han lærte på NHH. Økonomimatte er vel for de aller fleste litt derivasjon og summer. Jeg spurte han dog om han hadde vurdert doktorgrad en gang i tiden, og mener jeg svaret var at tanken hadde streifet han, men at han da måtte kunne litt mer matte - så plukk med deg så mye som mulig! I jobben går det nok mest ut på å skrive og vurdere ulike ting.

Økonomifag er nok det aller mest relevante, men jeg vil tro at det er mye i ingeniørverden som kan hjelpe. Matte, programmering og reguleringsfag har jeg inntrykk av kan være nyttig. Men det er jo også helt avhengig av hva man ser for seg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aksjemeglere er det jo nesten slutt på og noen mener jo finansanalytikere også er på vei ut. Blant annet scorer de "høyt" i forskning på hvilke jobber som har størst sannsynlighet for å bli tatt over av maskiner. Allikevel er finansanalytikere attraktive arbeidstakere rundt overalt pga kompetansen de har. 

Akkurat utviklingen på lønnsnivået i det øvre sjiktet du snakker om der har jeg ikke noe tall på, men hvor jeg jobber er det ganske saftige bonuser. 4-10 mill er jo helt ute. Det er ekstremt få i Norge som får slike summer av å være ansatt. Her snakker vi jo nesten på nivå med toppsjefene i Statoil og Telenor.

4-10 mill er helt ute nå ja.

Men det er korrekt at han er i øvre sjiktet. 

Han brukte å være litt i avisen & på tv

Lenke til kommentar

Det lille jeg har sett av tallknusingsjobber i London (City) har som oftest spurt etter folk med PhD i noe matteintensivt (ingeniørgrader etc). Du må ikke nødvendigvis ha en grad innen finans. Det du må ha er en interesse for faget utenom det du lærer på skolen.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at ingen finansanalytikere sitter og regner. Dataprogrammer utfører den regningen man trenger. Grunnen til at man lærer å regne i finans, samfunnsøkonomi og liknende er at man trenger et godt grunnlag for å kunne vurdere holdbarheten til tallene og hva de betyr for risiko og hvilke beslutninger som bør tas og ikke minst hva tallene ikke forteller oss. Det er der kompetansen til finansanalytikere ligger og det er derfor arbeidsgivere i for eksempel banksektoren er villige til å betale mange hundre tusen i lønn til finansanalytikerne.

Jeg har pratet med en kar som har fått en jobb innen finansanalyse i London. Han blir ferdig med masteren sin på NHH nå. Han valgte økonomisk analyse som sin hovedprofil. Hvilken støtteprofil han valgte, husker jeg ikke. Men for de som tar masteren sin på NHH, er det vel økonomisk analyse, finans og muligens samfunnsøkonomi (med vekt på makroøkonomi) som er de mest relevante profilene for en jobb som finansanalytiker.

Lenke til kommentar

Ja, du har selvfølgelig rett i alt det, men alternativet inkluderer så mye mer som er enda mer nyttig. Økonometri, makroøkonomisk analyse, derivater, verdivurdering, asset pricing, M&A, Corporate Finance og flere ganske grunnleggende viktige fag som en finansanalytiker får man ikke. Det går ikke an å få i pose og sekk, så de teknologifagene går på bekostning av noe vet du.

Hvis man vil bli en tallknuser innen finans er det bedre å gå noe sånt som Financial Engineering (og gjerne spe på med en PhD). Da får man mer mattefag spedd på med programmering som brukes i finansiell modellering og risikostyring.

Til trådstarter, hvis du er nysgjerrig på noe sånt ta en kikk på videoen fra Columbia University om deres Financial Engineering master:

Ja, du har også rett i alt dette. Eg vart berre bittelitt snurt når du sa nytten frå teknologifaga er "liten". Sett i bort i frå faktiske økonomifag, så er det lite anna som er meir nyttig.

Lenke til kommentar

Det lille jeg har sett av tallknusingsjobber i London (City) har som oftest spurt etter folk med PhD i noe matteintensivt (ingeniørgrader etc). Du må ikke nødvendigvis ha en grad innen finans. Det du må ha er en interesse for faget utenom det du lærer på skolen.

Høres rett ut det etter hva jeg også har lest og hørt om såkalte "Quants" fra Wall street og London City som du sier. Det er for virkelig spesielt interesserte, men for de det gjelder kan dette være en grei innføring: http://www.quantstart.com/articles/Understanding-How-to-Become-a-Quantitative-Analyst

Hvis noen vil ha enda mer har jeg hørt gode ting om boka My Life as a Quant

For jobben han gjør trenger man ikke svært avansert matte. Mange av formlene ligger klare i regneark etc., og som førsteårs ingeniørstudent kan jeg mer matte enn han lærte på NHH. Økonomimatte er vel for de aller fleste litt derivasjon og summer. Jeg spurte han dog om han hadde vurdert doktorgrad en gang i tiden, og mener jeg svaret var at tanken hadde streifet han, men at han da måtte kunne litt mer matte - så plukk med deg så mye som mulig! I jobben går det nok mest ut på å skrive og vurdere ulike ting.

Økonomer som er sterke på tall er ettertraktet i markedet. Økonomi har lite obligatorisk matte. Mest sannsynlig kunne/hadde du hatt mer avansert matte enn din far rett fra videregående. Den obligatoriske matten er kun på bachelornivå og der får man vel ikke noe mer enn man allerede skal kunne fra 3MX som det het i min tid (vanskeligste matten 3 år VGS).

Økonomifag er nok det aller mest relevante, men jeg vil tro at det er mye i ingeniørverden som kan hjelpe. Matte, programmering og reguleringsfag har jeg inntrykk av kan være nyttig. Men det er jo også helt avhengig av hva man ser for seg :)

Et perfekt eksempel er jo Knut Gezelius fra SKAGEN. Kjernefysikeren som ble porteføljeforvalter. Han supplerte med en MBA, noe jeg vil tro de fleste må/vil gjøre for å få kompetanse innen økonomi.

Ja, du har også rett i alt dette. Eg vart berre bittelitt snurt når du sa nytten frå teknologifaga er "liten". Sett i bort i frå faktiske økonomifag, så er det lite anna som er meir nyttig.

Da har du nok bare tolket litt annerledes enn jeg mente det. Det var ikke ment som noen kritikk eller nedsnakking av ind.øk. Jeg skulle bare poengtere at hvorfor skal man ha en økonomiutdanning hvis man kunne klart seg like godt med en teknologisk bakgrunn i en økonomijobb? Ind.øk.-studiet er jo kanskje det mest ettertraktede studiet i hele Norge, men når man ønsker å bli finansanalytiker bør man nok heller se til finansfag enn teknologifag.
Lenke til kommentar

Det BI-studiet er bare "tull". Det inneholder stort sett de samme fagene som en vanlig øk/ad-bachelor som tilbyr mange valgfag i 2. klasse og 3. klasse med spesialisering/fokusretning på finans (som man finner stort sett overalt som tilbyr BØA). NHH har som Nimrad sier en stjerne i boka, og er nok det som henger høyest. Likevel tror jeg ikke du stiller svakere ved å velge andre skoler. Jeg vet at f.eks. næringslivet i Trondheim er glad i å velge HHiT-studenter, så om du ønsker jobb i Trondheim er nok ikke HHiT noe dårligere valg enn NHH.

Hvordan er finans bacheloren til BI "tull"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...